„Bezpečnost především”, „soukromí našich uživatelů je pro nás prioritou” a „my neprodáváme data o našich uživatelích třetím stranám”. Tak nějak by šly shrnout mantry, které neustále opakují nejvyšší manažeři společnosti Apple. A ačkoli to může být pravda v případě jablečné společnosti, podobné proklamace týkající se aplikací, která si do svého iPhonu stahujete, nikdo tak horečně nezmiňuje.
To by ostatně také byla chyba, neboť podle zjištění The Wall Street Journal by bylo velmi vzdáleno pravdě. Jeden z redaktorů například zjistil, že nevinně vyhlížející aplikace Curious World, založená na kreslené postavičce Curious George, sbírá data o jeho synovi, jako je jméno a věk a odesílá je přímo Facebooku. Generální ředitel Curious World situaci vysvětlil tím, že se jednalo o „špatnou část kódu, která data odesílala omylem”.
Takřka žádná aplikace nebyla bez poskvrnky
Celkem redaktoři WSJ prověřili 80 aplikací, které jim App Store doporučoval, přičemž 79 z nich obsahovaly skryté trackery, které sbíraly osobní údaje pro účely cílení reklamy, analytiku či marketingové účely. V průměru měla jedna aplikace v sobě ukryté 4 trackery. Takto sesbíraná data putovala Facebooku (a to i v případě, že nemáte účet), Googlu a jiným společnostem.
Nepřehlédněte – Aktualizujte iOS a macOS. Nový update opravuje bezpečnostní chybu ve FaceTime
Na nadcházející vývojářské konferenci WWDC má Apple v plánu omezit přístup aplikací určených pro děti ke sbírání jejich osobních údajů, takže je potřeba s rychlými soudy počkat.
Sbírání dat není jen problém iOS, ale také Androidu
Je nicméně překvapivé, jak se vývojáři aplikací naučili dobře skrývat, jaká data a k čemu je využívají, aniž by porušovali jakékoli zákony. Nejčastějším důvodem, proč sbírat osobní údaje je „zlepšování uživatelského zážitku”. Nechybí nicméně ani kreativní výmluvy. Taková aplikace Glo sbírala údaje o poloze uživatelů s odvoláním na to, že tato data potřebují, aby mohli dodržovat zákony a regulace v zemích, kde uživatelé jejich aplikaci používají.
Někteří vývojáři používali výmluvu pro sbírání uživatelských dat, že uživatelé používají verzi zdarma, nikoli placenou. Redaktoři nicméně nezjistili žádný rozdíl v chování aplikací, ať už šlo o placené či neplacené verze. Toto nicméně není jen problém iOS, ale také Androidu.
Nepřehlédněte – Apple v Las Vegas vitpnou reklamou propaguje bezpečnost svých iPhonů
Ačkoli můžete použít různé způsoby v systému, jak omezit odesílání dat pro marketingové účely, aplikace si vždy najdou cestu, jak tyto restrikce obejít.