- Apple si nechal vypracovat studii, která rozebírá dosavadní výsledky evropského zákona o digitálních trzích
- Nepřekvapivě jej trhá na kusy, protože za rok a půl nedoručil nic z toho, co Evropská komise avizovala
- Ta oponuje, že změna trhu je dlouhodobý proces a že na výsledky je ještě brzy
V březnu loňského roku započal ostrý názorový spor mezi Evropskou komisí, výkonnou mocí Evropské unie (EU), a společností Apple, jedním z největších gatekeeperů, tedy digitální platformou s velkým vlivem na trh. Jablkem sváru je zákon o digitálních trzích (DMA, Digital Markets Act), který vstoupil v platnost v březnu loňského roku a po Applu – jako i po dalších gatekeeperech – vyžaduje dodržování určitých podmínek.
Apple pod tíhou zákona o digitálních trzích
Operační systémy a služby ekosystému Apple se pod tíhou DMA značně změnily. Apple například umožnil výběr více výchozích aplikací a instalovat aplikace z jiného zdroje než App Store, přestože před touto konkrétní podmínkou varoval a označoval ji za narušení bezpečnosti uživatelů.
Hned v březnu 2024 také Apple musel změnit obchodní podmínky platformy App Store, a to tak, že snížily provize, které vývojáři platí Applu za prodej aplikací a digitálního obsahu, přibližně o 10 procentních bodů: z 30 na 20 % u větších vývojářů a z 15 na 10 % u menších vývojářů.
Evropská komise tehdy jasně argumentovala, že spotřebitelé získají výhody, pokud dojde ke snížení poplatků pro vývojáře. V projevu ze 4. března 2024 bývalá výkonná místopředsedkyně Evropské komise Margrethe Vestager tvrdila, že nová pravidla způsobí, že koncoví uživatelé zaplatí za služby méně, protože „spotřebitelé platili za tyto služby více kvůli vysoké provizi uložené vývojářům, která se přenesla na spotřebitele“.
Kdo ušetří, když ne spotřebitel?
To však Apple popírá. Dokonce si na toto téma nechal společností Analysis Group vypracovat studii nazvanou Co se stane s cenami aplikací, když vývojáři zaplatí nižší provize?.
Ze studie vyplývá, že v drtivé většině případů spotřebitel nezaplatí za aplikaci či digitální službu méně než před snížením provizí o 5–10 %, přestože toto je jedním z hlavních cílů zákona o digitálních trzích. Ze současných důkazů totiž vyplývá, že vývojáři své ceny za „zboží“, které prodávali prostřednictvím App Storu, buď ponechali stejné, nebo je ve více než v 90 % případů zvýšili. V některých případech vývojáři dokonce zvýšili ceny výhradně pro zákazníky v EU.

Jako jeden ze stěžejních příkladů uvádí studie platformu pro streamovanou hudbu Spotify. Ta byla dokonce od provize osvobozena, protože díky novému nařízení může platby přímo z aplikace na vašem iPhonu přesměrovat na vlastní web, takže Applu neplatí vůbec žádnou provizi za zprostředkování transakce. Přitom došlo ke zvýšení cen po celém světě, včetně Česka.
Jen pro připomenutí, od léta letošního roku vyjde tarif pro jednotlivce na 185 korun (namísto 169 korun dříve), studentský tarif zdražil o 8 korun na 97 korun měsíčně a rodinný tarif pro 6 osob podražil z 269 korun na 299 korun měsíčně.
Ohrožena je i bezpečnost
A přitom klíčovým tématem zdaleka není jen cena spotřebitelských služeb. Apple dlouhodobě varuje před bezpečnostním rizikem, které představuje otevřený ekosystém alternativních obchodů s aplikacemi. Zde není složité dát americké firmě za pravdu, důkaz je hned vedle – Android na malware z neověřených aplikací z pochybných zdrojů trpí prakticky každý měsíc, alespoň dle pravidelných hlášení velkých kyberbezpečnostních firem, jako je Eset nebo Check Point.
Nezisková organizace Trusted Future v kontextu změn v ekosystému Apple uvedla, že drtivá většina aplikací, které byly z App Storu staženy nebo do něj nebyly vůbec vpuštěny, se mohou vrátit oklikou přes alternativní obchody s aplikacemi.

Nepřehlédněte
Apple má obavy o soukromí uživatelů. Proti rozhodnutí EU se odvolal, svůj ekosystém otevírat nechce
„Nařízení o digitálních trzích nesplnilo své sliby, pojí se s ním nižší bezpečnost, menší soukromí a horší zkušenost pro spotřebitele po celé Evropě. Tato studie slouží jako další důkaz, že toto nařízení nepřináší spotřebitelům prospěch ve formě nižších cen. Zároveň víme, že vytváří nové bariéry pro inovátory a start-upy, zatímco spotřebitele vystavuje novým rizikům,“ uvedl tiskový mluvčí Apple.
Evropská unie naproti tomu tvrdí, že DMA nakonec přinese kýžené výsledky. Nařízení totiž optikou evropského regulátora vyrovnává podmínky na trhu a odrazuje velké i malé subjekty od nekalých obchodních praktik. Zástupci Komise navíc upozorňují, že změny v digitálních trzích jsou procesem na více let a že krátkodobý dopad na ceny či bezpečnost nemusí být jediným nebo hlavním měřítkem úspěchu.
