TOPlist

„Andromeda OS“: Windows 10 budou modulární a pojedou úplně na všem

Když Microsoft v roce 2014 představoval Windows 10, sliboval ředitel Satya Nadella, že tento nový systém pojede na každém zařízení od superpočítačů až po titěrná zařízení internetu věcí. Na prezentacích se tehdy objevily termíny jako One platform, One store, One Core, avšak realita dodnes pokulhává – desítky pro počítače, smartphony, Xbox i internet věcí se mezi sebou v mnoha ohledech liší a proces sbližování stále probíhá. Kdy dojde k finálním setkání?

Andromeda OS: jeden systém vládne všem

Redaktor Zac Bowden popsal blízkou budoucnost Windows 10 na serveru WindowsCentral, přičemž své informace opřel o spousty interních zdrojů přímo z Microsoftu. Redmondský gigant aktuálně dokončuje podzimní aktualizaci Windows 10 nazvanou Fall Creators Update, a pomalu se připravuje na nový velký update, který vyjde na jaře příštího roku. I když běžného spotřebitele zajímají především nové a viditelné funkce, systém je vyvíjen komplexně od samotných základů. A právě tyto základy se mají již velmi brzy proměnit.

V Redmondu je tento projekt interně nazýván jako „Andromeda OS“ a nemá se jednat o nic menšího, než páteřní univerzální systém, který bude pracovat na různých platformách, na jakémkoliv typu zařízení a na jakékoliv architektuře, přičemž jeho základní funkce bude možné rozšiřovat moduly potřebnými pro daná zařízení. V současné době je společné pouze jádro systému a schopnost spouštět univerzální aplikace, ostatní komponenty jsou pro každou platformu různorodé.

Andromeda má učinit desítky výrazně flexibilnější, aby je bylo možné instalovat na mnohem širší paletu zařízení. Díky modularitě nebude tento základní stavební kámen obtěžkán funkcemi, které budou na vybraných zařízeních zbytečné – na hodinkách například nebude zapotřebí komponenta pro spouštění win32 aplikací pro desktop. Benefitem pro Microsoft bude rychlejší vývoj systému a schopnost jej díky modulům efektivně připravit pro konkrétní zařízení.

Na smartphonech už příští rok

Implementace projektu Andromeda de facto probíhá již od počátku, avšak první viditelné ovoce by mělo přijít již v průběhu příštího roku. Podle Zaca Bowdena bude první iterace Andromedy zaměřena především na mobilní zařízeních (smartphony, tablety, nositelná elektronika). Platforma Windows 10 Mobile je již prakticky mrtvá, Microsoft do ní nepřidává žádné nové funkce a na rozdíl od počítačových Windows 10 je vyvíjena samostatně ve větvi feature2, jejíž jediným cílem je nechat současná mobilní zařízení v poklidu vymřít.







Nepřehlédněte

Microsoft potvrdil konec současných Windows 10 Mobile: z větve feature2 už se nepohnou

Již v příštím roce bychom se měli dočkat zbrusu nových mobilních zařízení (možná včetně bájného Surface Phone), které již nebudou pohánět mobilní desítky, ale právě Andromeda OS s vybranými moduly vhodnými pro telefony. Toto řešení přinese pro výrobce zařízení velkou variabilitu; pokud se například některý rozhodne postavit firemní smartphone s Windows 10 a podporou win32 aplikací, bude mu to umožněno.

Microsoft dokonce údajně plánuje zařízení nazvané Andromeda, které se má zcela vymykat současným smartphonům a má výrobcům ukázat, jaké zařízení bude možné s Windows 10 navrhnout (tak jak to před lety předvedly konvertibly Surface). Jakmile bude Andromeda použita u mobilních zařízení, bude její vývoj soustředěn na počítače a herní konzoli Xbox.







Nepřehlédněte

Microsoft Andromeda: vývojáři Hololens připravují nové mobilní zařízení s čipsetem ARM

Windows 10, systém připravený na budoucnost

Na konci této zdlouhavé cesty bychom se měli dočkat odlehčeného základního systému s univerzálním jádrem, univerzálním adaptivním prostředím CShell a schopností spouštět univerzální aplikace na jakémkoliv zařízení. Díky tomu mají být Windows 10 systémem připraveným pro příští dekádu, neboť budou velmi flexibilní a hlavně konfigurovatelné pro typy zařízení, která budou v budoucnu vznikat.

Autor článku Jakub Karásek
Jakub Karásek

Kapitoly článku