Facebook nepřímo pomohl dosazení Donalda Trumpa do prezidentského křesla. Alespoň to je průběžný závěr skandálu, který nyní největší sociální síť světa doprovází. Data z Facebooku údajně v roce 2016 zneužila britská společnost Cambridge Analytica, která měla vytvářet program pro předpověď preferencí voličské základny, ale data z více než 50 milionů účtů převážně amerických uživatelů použila jiným způsobem – k podpoře vítězného kandidáta Donalda Trumpa.
K datům takového množství uživatelů se přitom firma dostala poměrně jednoduše – vytvořila osobnostní kvíz a za jeho vyplnění slíbila odměnu 1 až 2 dolary. To motivovalo necelých 300 tisíc lidí k jeho vyplnění, a díky tomu přišla firma Cabridge Analytica přístup nejen k soukromým datům zúčastněných uživatelů, ale také k účtům jejich přátel.
Celkově tak mohla cílená propagace Donalda Trumpa zasáhnout až čtvrtinu ze všech amerických voličů, sama společnost Cambridge Analytica se na svých stránkách chlubí tím, že Donaldu Trumpovi poskytovala poradenství a pomohla mu vyhrát souboj a Bílý dům.
Zakladatel WhatsAppu lidem doporučil smazat účty
Celá věc vyplavala na povrch až v minulém týdnu, kdy na ni upozornila média. Zakladatel chatovací aplikace WhatsApp Brian Acton dokonce s tímto zjištěním doporučil uživatelům Facebooku smazat účty.
https://twitter.com/brianacton/status/976231995846963201
Ledy se začaly hýbat i v samotném Facebooku, šéf bezpečnosti této firmy například rezignoval, a sám zakladatel Mark Zuckerberg se kaje – odřízl společnost Cabridge Analytica od dat uživatelů, za celou situaci se omluvil a slíbil nápravu spočívající v omezení přístupu aplikací třetích stran k uživatelským profilům.
https://www.facebook.com/zuck/posts/10104712037900071
Tímto prohlášením tato kauza ale rozhodně nekončí, ale právě začíná, na Facebook míří spousta žalob a kromě toho je firma Cabridge Analytica vyšetřována americkými i evropskými orgány, a to nejen z hlediska jejích vazeb na prezidenta Trumpa, ale také zda v ovlivňování amerických voleb není ruská stopa.