TOPlist

Zásilkovny i Balíkovny mohou porušovat zákon. Zkontrolujte si, odkud vyzvedáváte zboží

zasilkovna kuryr dodani zbozi ctu
  • Před Vánoci nejsou v permanenci jen obchody, ale také doručovací společnosti
  • Mezi lidmi jsou však stále oblíbenější tzv. výdejní místa, například Zásilkovny a dalších
  • ČTÚ zkontroloval 259 z nich a pochybení zjistil téměř u každé osmé

Ve své listopadové monitorovací zprávě Český telekomunikační úřad (ČTÚ) zveřejnil poměrně zajímavý report o kontrole výdejních míst zajišťovaných smluvními partnery provozovatelů poštovních a doručovacích služeb. Kontrola se týkala výdejen Zásilkovny, Balíkovny (Česká pošta) a firem PPL, DPD a GLS. I přes relativně malý vzorek bylo zjištěno velké množství pochybení, respektive podezření na porušení zákona.

Výdejny se hodí nejen o Vánocích

Výdejny zboží mají pro dopravní společnosti i samotné spotřebitele velký význam. Obvykle jsou umístěny v obchodních centrech, vestibulech metra nebo v malých obchůdcích, trafikách, čerpacích stanicích a podobně. Zákazníci díky nim nemusí spoléhat na to, že je kurýr zastihne doma, nebo v práci, ale mohou si zboží nechat dodat na výdejnu, kde na ně počká i několik dní.

Takřka monopol má v ohledu výdejních míst česká Zásilkovna, která přímo na svých webových stránkách udává hodnotu „víc jak 10 000 výdejních míst v ČR“. To je úctyhodný počet – konkurence zaostává. PPL uvádí kolem 4 000 Parcelshopů a Parcelboxů po celém Česku, DPD má prý 2 500 výdejen (včetně samoobslužný boxů) a Balíkovna České pošty prý disponuje 5 300 kombinovanými místy pro výdej i podání zásilek. Firma GLS přesný počet neuvádí, dle mapky na jejím webu lze ale napočítat vyšší stovky až nižší tisíce výdejen po celém Česku.

Za zmínku stojí i to, že některé provozovny spolupracují hned s několika zmíněnými společnostmi – reálný počet všech výdejen tedy neodpovídá součtu míst jednotlivých doručovacích společností.

zbozi dodavka kuryr unsplash
Objednání zboží na internetu a dodání na výdejní místo postupně vytlačuje „běžné nakupování“

Zásilka na baru a jiné podivnosti

Český telekomunikační úřad, který má na starosti i dohled nad kvalitou poštovních služeb, zkontroloval v období od ledna do srpna 2022 celkem 259 provozoven, nejvíce u Zásilkovny a po několika desítkách u Balíkovny, PPL, GLS a DPD. Celkem bylo zjištěno pochybení ve 30 případech, maximální sazba pokuty je podle § 37a odst. 6 písm. b) 2 000 000 Kč, uvádí ČTÚ v monitorovací zprávě.

Nejčastějším nešvarem bylo uložení zásilek v prostoru přístupném veřejnosti – například před prodejním pultem, na okenním parapetu nebo dokonce i na barovém pultu. ČTÚ zde totiž naráží na podezření z porušení § 16 zákona o poštovních službách, tedy tzv. poštovního tajemství. Chráněnými informacemi jsou totiž i adresní údaje odesílatele a adresáta, které jsou takto vystaveny ke zhlédnutí neoprávněným osobám, nehledě na nedostatečnou ochranu takových zásilek před odcizením.



skoda auto automobil 1



Nepřehlédněte

Nestíháte kurýra? Škoda umožní doručení balíků do kufru vašeho auta

Z celkového vzorku 259 zkontrolovaných výdejen si nejhůře vedla Česká pošta, respektive Balíkovna, přestože nebyla v kontrole zastoupena zdaleka nejvíce. ČTÚ objevilo pochybení na 9 výdejních místech České pošty, dále v 8 PPL Parcelshopech a 6 DPD výdejnách i Zásilkovnách. GLS se dopustilo chyby pouze v jednom případě, což ale může být zkresleno nízkým počtem provozoven. ČTÚ se kontrole bude podle všeho věnovat dál a v některé z příštích zpráv přinese ucelenější studii.

Autor článku Jakub Fišer
Jakub Fišer
Novinář, fanoušek moderních technologií, letních měsíců a asijského jídla. Mám rád filmy od Lynche, obrazy od Pollocka, french house a fotbalový klub Arsenal. Ve volném čase hraju na PlayStationu a chodím běhat.

Kapitoly článku