- Tesla ukázala působivé záběry z továrny v americkém Fremontu
- Hotové elektromobily tam sjíždějí z výrobní linky bez jakéhokoliv personálu
- Vozy musí urazit cestu dlouhou téměř dva kilometry
Na síti X se nedávno objevila videa automobilky Tesla zobrazující nové vozy sjíždějící z výrobní linky na nakládací plochy v kalifornské továrně u města Fremont. To by nebylo až tak zvláštní, pokud by uvnitř seděl řidič. Vozy jsou totiž prázdné a Tesla na nich demonstruje schopnosti svého autonomního systému Full Self-Driving. Zároveň tak snižuje náklady na lidskou sílu při tak rutinní činnosti, jako je přesun vozů po areálu společnosti.
Pokud byste chtěli Teslu podezírat z přehnaného chvástání, je nutno uznat, že trasa nových vozů s délkou téměř 2 km rozhodně není zanedbatelná. A ze zveřejněných videí je vidět, že není ani zcela jednoduchá. Vozidla jedou dle dopravních značek a musí reagovat i na další dopravní prostředky nebo nečekané změny. Vše vypadá velmi plynule, vozy dodržují odstup a na závěr ukázněně zaparkují. Zdá se to až příliš dokonalé. Samozřejmě i kdyby nastaly nějaké technické problémy nebo zaváhání, Tesla by je do propagačního videa neumístila, nyní nám tedy nezbývá než uvěřit, že takto plynulá doprava nás brzy čeká i na silnicích.
Starting with the ~1.2 mile route at the Fremont factory pic.twitter.com/avgSpBxb4j
— Tesla AI (@Tesla_AI) January 29, 2025
Snaží se Tesla, Ford i BMW
Závodu o první plně autonomní systém řízení se samozřejmě účastní mnoho dalších automobilek. Ve většině případů jsou ale stále k dispozici spíše ti hloupější asistenti řízení, kteří stále plně spoléhají na lidskou intervenci. V těch lepších případech je autonomní řízení dostupné pouze na vyhrazených úsecích dálnic, kde je orientace pro počítač jednodušší.
Od loňska funguje i na českých cestách například asistent Blue Cruise od Fordu, který převezme řízení na většině dálnic. Autonomní sjíždění z výrobní linky už zvládá i BMW, které taktéž ukázalo vlastní video. Od popojíždění po firemním areálu k vypuštění na zaplněnou komunikaci ale vede ještě dlouhá cesta a patrně i Tesle to ještě nějakou dobu potrvá.