K aktuální generaci konzolí se dva hlavní rivalové, Sony a Microsoft, rozhodli přistoupit trochu odlišně. Zatímco Sony vsadilo na tutéž konzoli, jen tuhle s Blu-ray mechanikou a tuhle bez, Microsoft prodává dvě zcela rozdílné – výkonnější Series X a cenově dostupnější Series S. V případě firmy z Redmondu sice mají zákazníci více na výběr, avšak vývojáři ze dvou různých konfigurací příliš nadšení nejsou, obzvláště pokud jde o optimalizaci her na méně výkonnější Series S.
Nářky Microsoft evidentně obměkčily, z čehož ve finále budou těžit především hráči –softwarový gigant totiž rozvolnil pravidla a dal vývojářům větší kontrolu nad využitím paměti v rámci nových vývojářských nástrojů. „Uvolnili jsme pro vývojáře her na Xbox Series S další stovky megabajtů paměti,“ chlubí se vývojářský tým Microsoftu v novém videu. „Nové nástroje dají programátorům větší kontrolu nad pamětí, což může vylepšit grafický výkon,“ dodávají.
Xbox Series S je sice schopen spouštět hry v rozlišení 1440p až při 120 snímcích za sekundu, v praxi se ale často uchyluje pouze k rozlišení 1080p a nižšímu frameratu, což zapříčiňuje nejen slabší grafický výkon, ale také menší kapacita RAM (10 GB oproti 16 GB u Series X). Doufejme, že si herní studia na nástroje rychle zvyknou a že se vylepšení výkonu na cenově dostupné konzoli poslední generace projeví co nejdříve.