Známý vizionář Elon Musk ve čtvrtek na svém Twitteru uvedl, že obdržel od americké vlády slovní svolení ke stavbě projektu Hyperloop mezi New Yorkem a Washingtonem DC. Konkrétně by se mělo jednat o povolení přímo od Bílého domu, kde ještě donedávna Elon Musk působil jako poradce prezidenta Trumpa, po odstoupení USA od klimatické dohody ovšem na protest tým poradců opustil.
Just received verbal govt approval for The Boring Company to build an underground NY-Phil-Balt-DC Hyperloop. NY-DC in 29 mins.
— Elon Musk (@elonmusk) July 20, 2017
Jedná se o poměrně nečekané sdělení, a to hned ze dvou důvodů. První z nich je technický – dle tweetu povolení obdržela The Boring Company, což je Muskův startup na budování tunelů. Nicméně sám Elon Musk v minulosti o Hyperloopu mluvil jako o technologii, kterou by měla připravovat třetí strana, sám ho prostřednictvím svých společností budovat nechtěl. The Boring Company navíc označil za projekt, na němž pracují převážně internisté a lidé na půl úvazku za využití strojů z druhé ruky, což nezní zrovna přesvědčivě.
A zajímavé je také samotné ústní schválení – je jasné, že stavba 220 mil dlouhého tunelu vysokorychlostní trati potřebuje celou řadu formálních písemných povolení, samotné požehnání od Bílého domu rozhodně nestačí, což ostatně uznává i on. Otázkou tedy je, co Elon Musk zveřejněním tohoto tweetu sleduje. Chce pouze přilákat pozornost k této technologii, nebo skutečně pracuje na přípravě konkrétního projektu? Z některých jeho dalších tweetů vyplývá spíše druhá možnost.
Still a lot of work needed to receive formal approval, but am optimistic that will occur rapidly
— Elon Musk (@elonmusk) July 20, 2017
Samostatnou otázkou je pak financování případné stavby. Pokud by skutečně Hyperloop v trati New York, Philadelphia, Baltimore a Washington DC vznikl, jednalo by se o nejdelší tunel světa, který by svou délkou překonal současného rekordmana ze švýcarských Alp téměř dvojnásobně. Cena bude pravděpodobně extrémně vysoká a nedá se předpokládat, že by ji mohla Muskova společnost financovat sama.