Sledujte nás na YouTube

Vrací se audiokazety? Minulý rok se jich prodalo nejvíce za 5 let

Většina čtenářů si asi minimálně z dětství pamatuje audiokazety, které byly dlouhá léta standardním nosičem hudby. Spousta lidí navíc milovala možnost snadno (a opakovaně) vytvářet své vlastní hudební mixy a populární bylo samozřejmě také pirátské kopírování hudby mezi přáteli.

Kazety pak ale nahradily CD, ty zase MP3 přehrávače a v dnešní době hudbu streamujeme ze služeb typu Spotify. Před několika lety ale navzdory všeobecné digitalizaci propukl trend gramodesek, na nichž začalo hodně známých interpretů vydávat různé sběratelské edice svých alb.

A nyní to vypadá, že se fenomén retro poslechu přesouvá k audiokazetám. V roce 2017 se jich totiž prodalo jednoznačně nejvíce za posledních pět let a objem prodaných kusů roste v posledních letech o mnoho desítek procent.

Za návratem na výsluní stojí zejména popularita filmů a seriálů odehrávajících se v době, kdy audiokazety zažívaly svůj boom. Zmínit můžeme například film To na náměty horroru Stephena Kinga nebo povedený seriál Stranger Things.

Jedničkou v prodejích audiokazet byl minulý rok soundtrack k filmu Strážci Galaxie a pro vydání soundtracku v historicky odpovídající podobě se rozhodl i Netflix, jenž ovládl druhou příčku prodejů hudbou k první sérii zmiňovaných Stranger Things. Dobře se na audiokazetách prodávají také alba Eminema, Nirvany nebo Kanyeho Westa.

Tomáš Krompolc

Fanoušek Androidu, Googlu a moderních technologií. Rád si poslechne tvrdší hudbu a mezi jeho nejoblíbenější seriály patří ty z produkce Netflixu. V současné době je spokojeným majitelem telefonu OnePlus 6.

19 komentářů

  1. Hrůza, když si vzpomenu.

    • Tak CD jistě není téma, to je opravdu spíše ikona loudness war než kvalitní reprodukce (ačkoli za to CD až tak nemůže), pokud, tak SACD.
      Nicméně i tak je CD o světelný tok před MC, o tom žádná a tahle doba (šum, přetačení tužkou, prakticky nulový “on demand”, apod.) asi opravdu nikomu nechybí:)
      Dnes prostě jedeme v FLAC/ALAC s prakticky neomezenými schopnostmi. Vinyl nevynil. Nicméně ve světle popularity poslechu skoro MC kvality z YouTube…

    • Kua, mělo patřit níže.

  2. Podobně je to s LP deskami, hodně se na tom podělí i naše GZ Digital Média Loděnice.
    Já osobně měl a stále mám audiokazety rád, stejně tak LP desky.
    Naštěstí se zachovaly alespoň CD těch má. mraky a stále kupuji.
    Přehrávání hudby či mluveného slova z USB Flash disku ve věži nebo jiným způsobem, je sice pohodlné a komfortní ale takové neosobní.
    Není nic lepšího než zapnout věž, vzít krabičku s CD do ruky, otevřít, vyndat CD, otevřít šuplík, zavřít, stisknout patřičně tlačítko, slyšet jak se cd roztáčí a mechanika načítá první stopu a pak spokojeně poslouchat kvalitní hudbu.

  3. Marek Studnicka (neregistrovaný)

    Jsem milovníkem klasických gramofonových desek-jak se tomu říká Vinylových nosičů-mají svůj nenapodobitelný zvuk i kvalitu.A když se podíváte na stránky Audioclassic,jaké nádherné gramofony a ne obyčejné gramofonky,ale programovatelné stroje se tenkrát vyráběly od různých výrobců,stejně jako špičkové studiové cívkové magnetofony od Sony apod.tříhlavý i čtyřhlavý systém,gramofonová deska má svoje kouzlo a je stále kvalitní,stejně jako celá klasická studiová technika a jsem rád,že se toto Retro vrací a podívejte se,kolik takováto technika stojí,pokud si jí chcete pořídit-To není pár korun,ale i tisíce!!!Je to klasika a špičková kvalita a jsem rád,že se vrací a zůstává tu s Námi.

    • Neskutečný Marku, jenom drobná poznámka – HiFi audiofilská technika za deseti/statisíce se nevrací, ona tady je a byla “odjakživa”.

  4. Petr Sitek (neregistrovaný)

    Audiokazety zacaly jako provizorni nosic zvuku ale postupem casu se jejich kvalita a kvalita magnetofonu drasticky zlepsila .Sam jsem vlastnil spoustu kazetovych magnetofonu od madarskeho BRG MK27 az po drahe cassete decky jako JVC TN 1010.A muzu tvrdid ze nahravku z vinylu a z kazety neslo slepym poslechem rozlisit.Navic vinyl se kazdym prehranim poskodi vice nez magneticky pasek.Navic analogovy zaznam nema digitalni prevodnikove neduhy.Za me palec nahoru pro kazety.Dodnes je pouzivam pro vynikajici kvalitu zvuku ovsem od urcite kvalitativni tridy magmetofonu a kazet.

  5. Marku Analog má své kouzlo a nic se mu nevyrovná, hudebním fajnsmemrum sebelepší a sebekvamjt ejsi CD řve uši, proto gramodesky či kotoicov magnetofony.
    Já takový znakec nejsem a zvuk z CD PCM 44.1khz 16bit mé uši snesou.

  6. Marek Studnicka (neregistrovaný)

    I anlog má své nedostatky,jako např:šum z hrotu jehly gramofonu,opotřebení drážek desky,ale je to prostě to kouzlo zvuku a praskání když přehráváš nějakou starou desku-Deep Purple,starý Genesiss s Philem Collinsem apod.Kolega má doma originál studiovej cívkáč od Sony-to je bomba-Prostě klasika-mám to rád a tato technika má svou hodnotu i dnes

  7. Kotoučové/cívkové magnetofony, byly vždy brány jako profi a to nejlepší co je, ať už jde o zvuk či obraz.
    Nahrávací studia dělala záznam nejdřív na ně a až pak se lisovaly matrice na CD které pak putovaly do lisovny.
    Vůbec bych se nedivil kdyby studia i ty velká, používala magnetofony dodnes.

  8. Marek Studnicka (neregistrovaný)

    Vystihl jsi to přesně,Ano,jsou studia,která magnetofony používá dodnes a Vědí proč

  9. zipiik (neregistrovaný)

    Chápu tuhle retro vlnu, prodávají se retro počítače, LP se vrátily z oblasti “pro pár bláznů” do běžných obchodů a eshopů v roli retro dárků a sběratelských předmětů a dnes je tu MC, hnaná filmy jako jsou Strážci Galaxie. Škoda, že Sony kdysi přešvihla licenční pravidla a pohřbila skvělý nápad – MiniDisc.
    Jen doufám, že se nevrátí VHS :)

    • Max (neregistrovaný)

      MiniDisc je stále velmi rozšířený zejména v Japonsku ale nejen , po celé Asii . Dokonce ani kazety tam nejsou úplně zatracované tak jako u nás. Mrkněte se na stránky Teac , pořád se dají koupit přístroje i když už je to spíše okrajové.Osobně používám vše co mi současné technologie nabízejí. Je fakt že dobová hudba ( Synkopy nebo J.Schelinger ) např. mi prostě mnohem lépe znějí z magnetofonu a nebo z LP desky než s CD nebo ve Flacu s NASky doma . Všechno souvisí se vším. Kafe si taky můžete vypít s půlitrového hrníčku na kakao a nebo si dát ristrreto se vší parádou a vychutnat si ho.A když jsem si přinesl LP desku svého mládí z antikvariátu tak jsem si ji přehrál a posléze přepsal na audiokazetu kterou poslouchám.Přes Volumio z NASky to taky nehraje špatně ale není to úplně ono a nebo třeba v kuchyni kde nemám kazetový magnetofon ale jedu na domácí multiroom tak prosím. Pokud se mi ovšem nechce přenášet opečovávaný boombox 80s který mám spíše na ozdobu a nebo pro poslech rádia.No a k tomu rádiu , mám tuner pro poslech internetových rádií , bezva věc bych ještě před časem napsal , ale ten zvuk , to prostě není ono. Přesto že mám vyladěné proudy 256 a víc , rádio Paradise – světlá výjimka , má slušný zvuk , tak ten zbytek je hodně diskutabilní , hlavně vysoké tóny jsou nějaké agresivní a ten velmi často neskutečné zvýrazněný bas. Výstupy s toho tuneru mám jak analog , tak i optiku a koaxial . Nic nepomůže , digital je zatím jen digital.Možná je velký problém taky ve studiích , nevím ale zkrátka to pouštím jen velmi málo a na chvíli protože s toho brzy bolí hlava.Abych jen nehanil digital tak mám Teac rekorder na který lze i v MP3 / 320kbps velmi dobře zaznamenat zvuk , třeba i zálohovat LP desku s dobrým výsledkem , takže ten problém špatného zvuku může být právě na začátku – ve studiích.Docela se mi chce napsat , že i digital přepsaný na pásek mi zní lépe , ale to si raději odpustím abych nebyl za blázna.Nevyšší věrnost ano , ale do určité míry.Pokud to zamaskuje ten neosobní chladný digital , tak mi to nevadí.Digital na druhou stranu patří třeba k technu , tedy podle mě.

  10. Tomcat (neregistrovaný)

    Kazety drží především země třetího světa

    • Max (neregistrovaný)

      MiniDiscy zmizely a kazety prakticky taky ale bývalí významní světoví výrobci elektroniky jaksi nestanovili nové základy , standardy pro další rozvoj třeba i domácího audia. Takže se asi čeká až vyrostou noví lídři , třeba v Číně .

  11. Miroslav (neregistrovaný)

    A největší vtip je ten že ti co si chválí kvalitu zvuku gramo nebo pásků vůbec netuší jak tyto média dnes vznikají.
    Paradax je totiž ten, že zdroj pro tyto média je digitální. Takže pokud si pustíte zvukový např flat záznam 320kb/s tak máte stejný nebo i lepší kvalitu než jakou dostanete z gramo desky.

  12. Max (neregistrovaný)

    Ještě bych přidal odkazy na youtube , jedná se o současné výrobky ať už tape decku a nebo kombinace USB , CD , Tape . Těch výrobků je víc , chce to hledat ale v současných elektro obchodech typu Okay to koupit nelze.
    https://www.youtube.com/watch?v=6qsDxPadBz4 nebo model z roku 2018 dvojitý tape deck https://www.youtube.com/watch?v=w9GjFm3iXzI

  13. HIFIRETROFANDA (neregistrovaný)

    Jsem středního věku,a MC-KAZETY,to byl ůplně normální nosič záznamu.Škoda že se už dnes nedají v obchodě koupit,teda až na nějaké typu 1-NORMAL,a to pouze jedné značky.Za mého mládí nebyl problém sehnat cokoliv,tedy model jaký jste chtěli.AUDIOKAZETY -kvalitativní třídy-NORMAL-TYP 1,CHROME-TYP 2,FERROCHROME-TYP 3,METAL-TYP 4.Ještě dnes vlastním stolní kazetový přehrávač PIONNER CT-S 830 S,a řeknu vám to je mašinka.Stačí když na něm nahraju TYP-1 NORMAL,tak už předčí CD,nemluvím už ani o TYPU-2,nebo dokonce 4 METAL,to je opravdu kvalitní záznam.

    • Tehdy když jsme si z zahraničí objednali “empetrojku” (dnes neexistující Frontier Labs?) resp. když přišla, MC pro nás umřel, kvalita nekvalita. Dnes už můžeš bez potíží mít i tu “empetrojku” v cílové kvalitě. MC už fakt ne????

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *