V Evropské unii se o tzv. digitální dani mířící na příjmy velkých internetových firem diskutuje již dlouho. Jednání se však zatím nikam neposunují. Zástupci české vládní koalice tak dnes oznámili záměr uvalit na tyto firmy vlastní národní daň.
Vláda plánuje sedmi procenty zdanit všechny internetové firmy s globálním obratem nad 750 milionů eur (19,2 mld. Kč). Počítá se přitom s tím, že firmy nebudou muset mít v ČR fyzickou provozovnu, budou totiž mít povinnost určit si speciálního zástupce, který bude zodpovídat za správné odvádění daní v ČR.
Daň dopadne na reklamu i prodej dat, vláda očekává miliardy
Připravovaný zákon počítá se zdaněním příjmů z cílené reklamy, v potaz bude brát ale i příjmy pramenící z prodeje dat o uživatelích. Podle ministerstva se však bude daň vypočítávat z tržeb jako takových, nepůjde tedy o zdanění zisku.
Ministerstvo financí aktuálně na návrhu stále pracuje, hotov by měl být do konce května. Parametry, jako například hranice pro zdanění, se tak měnit mohou. Zůstat by však měla sedmiprocentní výše daně, která již byla koalicí odsouhlasena.
Účinnost zákona ministerstvo odhaduje na polovinu příštího roku, očekávané roční výnosy pak mají být okolo pěti miliard korun. Česká vláda není první, která se v Evropě pokusila vylepšit bilanci veřejných financí speciálním zdaněním internetových firem. Obdobné opatření již oznámila například Francie. Macronova vláda čelící dlouhodobým protestům chce tímto způsobem získat prostředky na požadovaná sociální opatření. Internetové giganty se chystá zdanit také Rakousko a Velká Británie.
České ministerstvo financí zdůrazňuje, že nová daň má dopadnout „jen“ na globální giganty a neměla by poškodit menší firmy. Vláda tímto krokem naplňuje své programové prohlášení, v němž dále předpokládá například zvýšení odvodů pojišťoven.