TOPlist

Velké plány: Tesla od března do vozů montuje nový čip. Plně automatické řízení slibuje do roka

tesla fsd autopilot

Tesla dnes uspořádala více než čtyřhodinovou konferenci pro investory, na níž zástupci firmy představili plány (zejména) na blízkou budoucnost. Zazněla celá řada zajímavých věcí a ambiciózních plánů. Elon Musk také tradičně nešetřil kritikou konkurence.

Ústředním motivem celé akce bylo oznámení nového hardwaru, přesněji řečeno jakéhosi modulu pro autonomní řízení, na němž je umístěna dvojice zcela nových čipů pro AI. Zajímavé je, že tento modul již Tesla víceméně v tichosti do vozů montuje od konce března.

„Objektivně nejlepší čip na světě“

Tesla dosud ve svých vozech používala ke zpracování dat čipy od Nvidie. Nyní však společnost po více než roce od prvních spekulací oznámila, že do vozů začali montovat své vlastní čipy pro zpracování dat zachycených senzory.

Elon Musk čip označil za „objektivně nejlepší na světě“, což zní jako odvážné tvrzení. Když se však na novinku vyráběnou v továrnách Samsungu podíváme blíže, zjistíme, že má dost možná pravdu. Nový čip totiž dokáže zpracovat 2300 snímků za vteřinu, což je 21násobek výkonu dosud používaných čipů od Nvidie. Zrychlilo se však nejen zpracování snímků, výkon nového čipu je podle Tesly celkově sedminásobný. Vlastní řešení je přitom o 20 % levnější oproti Nvidii a navzdory masivnímu nárůstu výkonu nekonzumuje ani o moc více energie. Dojezd by tedy neměl být nijak ovlivněn.

tesla fsd autopilot graf
Nárůst výkonu je dramatický, cena přitom klesla.

Každý FSD (Full Self Driving) modul obsahuje tyto čipy dva. Zdvojeno je i napájení a podle Muska tak bylo docíleno toho, že riziko výpadku fungování systému je nižší, než riziko ztráty vědomí u průměrného řidiče. Zajímavé je, že duplicitně jsou prováděny i veškeré výpočty – systém vždy nejprve porovná shodu výstupů z obou čipů a až pak opravdu provede příslušný zásah do řízení.

Problém pro konkurenci?

Nový „počítač“ je úspěchem také z konkurenčního hlediska. Podle analytiků v současnosti nemá Nvidia ani Intel žádný obdobný čip, který by mohl být nabídnut konkurenci. Výkon nového FSD modulu přesahuje pouze Nvidia Pegasus, která ovšem konzumuje výrazně více energie a logicky tak není do elektrických vozů tak vhodná. Zaznělo také ujištění investorů, že Tesla velmi dbá na uchování této konkurenční výhody a všemožně se snaží konkurenci zabránit v okopírování technologie.

tesla fsd autopilot 2

Zároveň s představením tohoto čipu bylo také zmíněno, že automobilka už pracuje na nové generaci. Ta by měla být hotová nejpozději do tří let a měla by přinést přibližně trojnásobný nárůst výkonu.

Plně autonomní řízení již za rok

Na konferenci přišla také řeč na kvalitu neuronových sítí. Již v současnosti je prý neuronová síť Tesly natolik robustní, že by měla dostačovat pro plně autonomní řízení nejen na dálnicích, ale i na okreskách a v městských ulicích. Musk se nechal slyšet, že v polovině roku 2020 bude autonomní systém Tesly natolik dokonalý, že řidič již nebude muset kdekoliv na světě věnovat pozornost dění na silnici. Prezentováno bylo i krátké video ukazující časosběr jízdy městem, na dálnici, i po místní komunikaci.

Zde bychom však byli ohledně Muskových tvrzení trochu opatrní. Navzdory nerozporovatelným kvalitám autopilota je zde totiž řeč o autonomii tzv. levelu 5, a to bez jakýchkoliv geografických omezení. V současnosti přitom neexistují žádná sériově vyráběná auta, která by byla schopna tohoto zcela autonomního řízení, natož pak kdekoliv na světě a za jakýchkoliv podmínek.

Je nicméně třeba říct, že je Musk zřejmě skutečně odhodlán svým slibům dostát. Do všech Tesel se totiž instaluje kompletní hardwarová výbava pro toto plně autonomní řízení. Kromě zmiňovaného FSD modulu jde o osm kamer pokrývajících 360° okolo vozu, přední radar a 12 ultrazvukových senzorů. Pokud tedy majitel do autopilota neinvestuje při koupi, není problém tuto funkci pouze dokoupit a odemknout pomocí aktualizace. Záležitostí pouhé softwarové aktualizace pak bude pochopitelně také slibované plně autonomní řízení v příštím roce.

Může autonomní řízení fungovat bez LIDARu? Podle Muska nepochybně

V souvislosti s oznámením brzkého spuštění plně autonomního řízení je na místě připomenout trvající odborný spor o tom, jestli je vůbec možné se senzory Tesly tuto technologii provozovat. Někteří experti totiž tvrdí, že klíčovou technologií pro plně autonomní řízení ve všech podmínkách je LIDAR – zjednodušeně řečeno laserové skenování okolí. Tuto technologii proto také používá většina experimentálních aut, včetně například Googlu, Fordu a General Motors.

Takto vnímá své okolí současný autopilot Tesly. Velikost kruhů reprezentuje vzdálenost.

Elon Musk však dlouhodobě LIDAR označuje za zbytečnost, která je prý navíc zbytečně drahá, těžká a rozměrná. Na LIDAR přišla řeč i na akci pro investory. Musk tentokrát zvolil ještě ostřejší kritiku této technologie a prohlásil, že „LIDAR je bláznovství a každý, kdo na něj spoléhá, je odsouzen ke zkáze“.

Jak se učí Tesla

O tom, jak funguje samotné skenování okolí a rozpoznávání objektů autopilotem Tesly, jsme již psali, informací přímo od Tesly však mnoho není. Ještě méně informací jsme však měli o tom, jak funguje proces „učení“, tedy jakým způsobem Tesla získává nové situace a učí se jejich význam a správné řešení.

Nepřehlédněte – Přelomový rozhovor Elona Muska: obavy z AI, elektrické letadlo a zálohování mysli

Na akci pro investory však přišla řeč i na toto téma. Pokud nějaká Tesla narazí na dosud neznámou nebo problematickou situaci, „požádá“ o zahájení sběru dat všemi vozy. Každá Tesla, která pak narazí na podobnou situaci, svá data odešle ke zpracování. V Tesle pak takto získané balíky dat zpracují a připraví aktualizaci sítě s naučeným řešením dané situace. Tato aktualizace se pak nahraje do všech vozů a čeká se na to, až se vůz dostane znovu do podobné situace.

Autopilot pak běží jaksi na pozadí a simulovaně zkouší řešit danou situaci i přes to, že aktivně řídí člověk. Tato data o cvičně vyřešené situaci pak opět zamíří do Tesly a když je ověřeno, že kdysi problematickou situaci již Tesly řeší „nanečisto“ správně, je tato „znalost“ přidána do neuronové sítě a nově už bude používána i v „ostrém“ provozu na autopilota.

Robotické taxíky prý majitelům vydělají statisíce

Dalším neméně zajímavým oznámením souvisejícím s plně autonomním řízením je projekt robotické taxislužby. O tomto konceptu již Musk mluvil několikrát, toto je však první – řekněme oficiální – oznámení spuštění projektu. Služba by měla fungovat obdobně jako Uber z hlediska zákazníků, a podobně jako Airbnb z hlediska majitelů.

Zdroj: Joe Rogan Experience #1169

Vlastník Tesly by jednoduše svůj vůz přihlásil do sítě taxislužby Tesly a ten by pak byl k dispozici na zavolání z mobilní aplikace klienta. V době, kdy v současnosti vůz jen nečinně stojí, by mohl vydělávat. Musk přispěchal s odhadem i v tomto ohledu a prohlásil, že by si takto majitel Tesly mohl ročně přijít až na 30 000 USD (690 tisíc Kč).

Spuštění této služby je naplánováno taktéž již v příštím roce, ovšem pouze v některých regionech Spojených států. Rozšíření by však mělo být relativně rychlé, Musk předpokládá, že do roka by takto mělo jezdit okolo milionu robotických taxíků.

Zde se pochopitelně nabízí zásadní otázka, a to sice kdo bude zodpovídat za škody v případě nehody v režimu robotického taxi. Zde Musk možná trochu překvapivě řekl, že „pravděpodobně Tesla“. V tomto ohledu by tedy měl být majitel relativně chráněn.

Zbývá tak ještě zvážit to, jestli se vyplatí tímto způsobem zvyšovat nájezd svého vozu. I zde však Elon přispěchal s jakýmsi řešením. Již brzy prý začne Tesla vyrábět vozy takové kvality a konstrukce, že by měly s minimální údržbou vydržet nejméně milion mil (1,6 milionů km).

Autor článku Tomáš Krompolc
Tomáš Krompolc
Fanoušek Androidu, Googlu a moderních technologií. Rád si poslechne tvrdší hudbu a mezi jeho nejoblíbenější seriály patří ty z produkce Netflixu. V současné době je spokojeným majitelem telefonu OnePlus 6.

Kapitoly článku