Domů » Články » V ČR vznikly první učebny s virtuální realitou: studentům pomohou s lidskou anatomií

V ČR vznikly první učebny s virtuální realitou: studentům pomohou s lidskou anatomií

Slovenský start-up Virtual Medicine spolu se společností Samsung a Penta Hospitals CZ vytvořili dvě virtuální anatomické učebny ve středních zdravotnických školách v České republice, ve kterých společně umožní studentům nahlédnout lidskému tělu doslova pod kůži.

Tomáš Brngál, CEO společnosti Virtual Medicine
Tomáš Brngál, CEO společnosti Virtual Medicine

Škola hrou…

Je docela možné, že studenti dvou středních zdravotnických škol budou mít od letošního školního roku možná nové nejoblíbenější předměty – anatomii a fyziologii.  A to díky učebnám se speciálním vybavením, které usnadní a zezábavní žákům studium lidského těla.

Učebny ve Střední zdravotnické a Vyšší odborné škole zdravotnické Mladá Boleslav a ve Střední zdravotnické škole Šumperk vybavila společnost Samsung 16 sety na virtuální realitu, dotykovou interaktivní obrazovkou
a zařízením Google Chromecast, které učitelům umožní zrcadlit právě probírané učivo z virtuální reality na obrazovku.

Jeden set se skládá z chytrého telefonu Samsung Galaxy S8, brýlí na virtuální realitu Samsung Gear VR a aplikace VAU Virtuální anatomická učebna. Unikátní projekt finančně podpořil také provozovatel sítě nemocnic Penta Hospitals CZ.

Rozhodně nejde o nikterak levnou záležitost. Zřízení jedné takové učebny vyjde zhruba na jeden milion korun. Polovinu z ceny tvoří náklady na pořízení potřebné techniky, druhou polovinu doživotní školní licence.

Skvělá učební pomůcka: lidské tělo ve virtuální realitě

Při studiu lidského těla je pro většinu studentů nejnáročnější prostorová představivost ve spojení s lidským tělem, kdy se kosti, svaly i jednotlivá ústrojí navzájem překrývají. Aplikace VAU přináší studentům podstatné ulehčení, kdy s její pomocí mohou vidět jednotlivé struktury lidského těla z různých perspektiv. Mohou je interaktivně otáčet, naklánět, zvětšovat či oddalovat tak, jako by měli reálné soustavy lidského těla před sebou.

Tohle žák vidí ve virtuální realitě. Aplikace je dostupná v angličtině, češtině a slovenštině. Popisky pak samozřejmě i v latině.
Tohle žák vidí ve virtuální realitě. Aplikace je dostupná v angličtině, češtině a slovenštině. Popisky pak samozřejmě i v latině.

Žáci vidí,jak lidský organismus vypadá ve třech dimenzích. Dosud se to učili převážně z obrázků v učebnicích, a učivo tak nyní pochopí mnohem lépe a rychleji. Přednášející má na výběr z několika módů prohlídky lidského těla. Buď se všichni studenti připojí do jednoho virtuálního prostředí, které se zároveň zrcadlí na obrazovce, nebo se mohou do virtuální reality ponořit individuálně.

Aplikace je unikátní tím, že kromě 3D zobrazení všech soustav lidského těla obsahuje
i jejich názvy a stručný popis formou edukativního textu jako z učebnice. Navíc obsahuje prvky gamifikace, čímž zvyšuje svou atraktivitu u studentů, kteří si hrají a zároveň se učí.

Aplikaci už si uživatelé stáhli ve více než 150 zemích

Za aplikací VAU a její komerční předlohy Human Anatomy VR, určené pro vysokoškolské studenty medicíny, stojí Tomáš Brngál, absolvent Lékařské fakulty Univerzity Komenského a nadšenec do moderních technologií, společně se svým kamarádem Milošem Svrčkem, absolventem Slovenské Technické Univerzity.

Virtuální realita nabízí doposud nepoznané a nevyzkoušené možnosti, které mohou mít ve výsledku reálný dopad na obrovské množství lidí. Vevirtuální realitě lze simulovat i operace a lépe tak pochopit jednotlivé procesy. Kromě lepšího porozumění lékaři i pacienty to může v budoucnu přinést i nemalé úspory,“ naznačuje možnou budoucnost virtuální reality Tomáš Brngál.

Svou aplikaci Human Anatomy VR, která v současné době pomáhá tisícům studentům medicíny a zdravotnických oborů již ve 149 zemích po celém světě, představil Tomáš Brngál v upravené verzi pro střední školy právě pod názvem VAU Virtuální anatomická učebnas kolegy v loňském roce na Slovensku, kde byla k dispozici taktéž studentům středních zdravotnických škol.

Podle jejich zkušeností si díky aplikaci mnohem rychleji osvojují nové poznatky, mají větší chuť do učení a mnohonásobně se jim zlepšila prostorová představivost. Sami vyučující pak nejvíce oceňovali zvýšený zájem žáků o anatomii, zlepšení jejich výsledků i větší atraktivitu vlastního výkladu.

Převádění znalostí do virtuální podoby, široké využívání digitálních pomůcek a gamifikace výuky se tak ukazují být tou správnou věcí, kterou s sebou přináší nezadržitelný pokrok. Nejmodernější technologie už nebudou běžní lidé využívat na sto procent jen v práci nebo při zábavě, ale i během tak důležitého procesu, jakým vzdělávání bezesporu je.

Samsung vždy usiloval o humanizaci svých technologií, které jsou ku prospěchu nejen v oblasti práce a zábavy, ale usnadňují nám i běžný život. Navíc, vzdělávání a zavádění inovací do procesu vyučování je pro nás klíčovou prioritou v rámci naší strategie společenské odpovědnosti. I proto jsme iniciovali projekt VAU, kde vidíme skutečný smysl a přínos nových technologií na učení a vyučování. Lidské tělo je úžasný fenomén a ve spojení s virtuální realitou přináší nové možnosti k jeho zkoumání,“ říká Zuzana Mravík Zelenická, CSR manažerka společnosti Samsung Czech and Slovak.

Roman Hálek

Technologie 21. století mě inspirují a neustále popohání vpřed. Rád o nich píši a ještě radši je všechny zkouším. A pokud zrovna nesedím u klávesnice, s nadšením běhám, nebo se proháním na kole, a s nepatrně menším nadšením dálkově studuji vysokou školu.
Subscribe
Upozornit na
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments