- Operátoři nasadili nový systém Firewall 2.2 na ochranu před podvodnými telefonáty
- Službu nabízely již vloni T-Mobile a O2, teď v dubnu se k nim konečně přidal i Vodafone
Češti operátoři konečně v dubnu nasadili společnými silami vybudovanou ochranu spotřebitelů před spoofingem telefonních hovorů. Systém označovaný jako Firewall 2.2 funguje na principu obousměrného ověřování hovorů mezi sítěmi všech tří operátorů. Pokud systém odhalí podezření na podvod, hovor ani nespojí a uživatel tak zůstane chráněn.
Operátoři spouští ochranu před podvody
Ochranu před spoofingem telefonních čísel řešil každý operátor tzv. sám na sebe. Podle informací Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) z loňského podzimu dochází měsíčně k blokování jednotek milionů takových telefonátů. Chyběla však zásadní spolupráce všech tří operátorů.
Co je to podvodný spoofing?
Podvodný spoofing je označení pro praktiku, kdy je určitým způsobem zneužito telefonní číslo (typicky např. instituce, jako je banka). Volání směrem k potenciálnímu podvedenému se pak tváří jako z čísla této banky. Účelem je velice často přimět příjemce volání k finančním transakcím apod.
Pro úplnost je třeba dodat, že záměna čísla v parametru CLI, tedy spoofing jako takový, nemusí být vždy jen podvodného charakteru. Využívá jej například Policie ČR pro skrytí čísel. V rukách podvodníků však jde o účinný nástroj při podvádění spotřebitelů.
Ačkoliv ČTÚ po operátorech tuto funkci nevymáhal v žádném konkrétním termínu, už na přelomu listopadu a prosince minulého roku hlásil hotovo T-Mobile i jeho konkurent O2. Tehdy jsme informovali o tom, že Vodafone má dle slov svého tiskového oddělení novinku zavést „na přelomu roku“ a dokončit tak práci na Firewallu 2.2, tedy obousměrné ochraně uživatelů všech tří operátorů.
Firewall 2.2 zamezí spoofingu
Ke spuštění však došlo až nyní, v polovině dubna 2025, jak informovala tiskovou zprávou Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS). Podle ní by tak mělo výrazně ubýt hovorů, při kterých podvodníci napodobují cizí číslo.
„Spojení všech tří operátorů do boje proti podvodným voláním vnímám jako zásadní krok vedoucí k maximální ochraně uživatelů. Propracovaný bezpečnostní systém nyní zajišťuje ochranu napříč všemi hlavními mobilními sítěmi Česka, takže dokážeme opravdu efektivně blokovat podvodné hovory,“ uvedl na adresu Firewallu 2.2 Radek Šichtanc, ředitel bezpečnosti v O2.
https://twitter.com/JiriGrund/status/1912054343005516254
V praxi to má vypadat tak, že operátoři v intervalu 10–25 milisekund prověří příchozí hovor na vaše číslo, a pakliže dle vlastních metrik rozeznají, že jde o nebezpečný spoofing, hovor ani nespojí. Vy se tak ani nedozvíte, že se vám podvodníci pokoušeli dovolat čili ani nebudete vystaveni riziku. Samotná ochrana je zdarma a klient operátora si ji nemusí nikde aktivovat ani nastavit, vše probíhá na pozadí.
I tak zůstaňte ve střehu
V každém případě je však důležité zůstat ve střehu. Typicky telefonických podvodů se totiž odhaduje podstatně méně než podvodných SMS zpráv, phishingových zpráv na sociálních sítích nebo e-mailů. APMS varuje, že obecná ochrana na straně poskytovatelů mobilních služeb nemůže být z logiky dostatečná.
Naopak je třeba, aby i uživatelé dodržovali několik zásad: hesla, ověřovací kódy nebo PINy nikdy neposílejte žádnému jinému uživateli nebo firmě. Důvěryhodná organizace nikdy nežádá o zaslání vašich autorizačních kódů e-mailem, telefonicky nebo jiným způsobem. Stejně tak nežádá o sdělení čísla vaší platební karty a podobně. Pokud se vám hovor zdá podezřelý, zavěste a zavolejte zpět na oficiální číslo z webu instituce. Maximálně ztratíte pár minut času, ale budete si jisti, že vaše peníze a data zůstanou v pořádku.