TOPlist

Uber už v ČR jezdí 3 roky. Má 400 tisíc uživatelů a 2 tisíce řidičů

Uber už na českém trhu působí tři roky. V Praze začínal v září 2014 a od té doby jeho popularita neustále stoupá. Stal se také trnem v oku klasickým taxislužbám, mezi občany ale stal velice oblíbeným díky přívětivým cenám a objednávce vozu na několik kliknutí. Společnost se na dnešní tiskové konferenci pochlubila nejen plány do budoucna, ale především zajímavými čísly, které vás určitě budou zajímat.

Uber: pomocník v pražské dopravě i náhrada za MHD

V aplikaci mobilní Uber má České republice v současnosti registrováno 400 tisíc uživatelů, počet aktivních řidičů pak překračuje 2 tisíce.

„Tvrzení, že Uber udržuje Prahu v pohybu, není prázdné. Letos jsme zaznamenali meziroční nárůst jízd o 340 % oproti loňskému roku a průměrný dojezdový čas se pohybuje pod čtyřmi minutami. Přitom ještě v srpnu 2014 byl čas přistavení auta kolem 12 minut,“ konstatuje Tomáš Peťovský, generální ředitel Uberu pro Českou republiku a Slovensko. „Během tří let působení na českém trhu jsme docílili dramatické změny na poli individuální dopravy v Praze. 75 % všech stažení aplikace v tomto odvětví tvoří právě aplikace Uber. Každý měsíc tak máme třikrát více nových uživatelů než všechny ostatní aplikace v tomto odvětví dohromady.“

Podle vyjádření společnosti se Uber v Praze velmi často využívá tam, kde je městská doprava méně frekventovaná nebo chybí zcela. Jednoznačně se to týká například dopravního fenoménu – tunelu Blanka. Tunelem nejezdí MHD, proto je Uber často používaným řešením u každého, kdo se potřebuje přepravit mezi Prahou 5, 6, 7 a 8. Díky aplikaci je doba cestování v těchto lokalitách mnohem kratší. Tunelem od začátku jeho provozu projelo již 160 000 jízd právě přes službu Uber.

Uber uživatelé používají také jako dopravní propojení mezi okrajovými částmi Prahy a centrem. 44 % všech jízd se totiž uskuteční právě do okrajových oblastí města, a to zejména v ranních hodinách mezi šestou a desátou. Odpolední špička pak vrcholí obvykle kolem 18. hodiny. Po půlnoci, kdy do těchto oblastí nejezdí prakticky žádné spoje a není k dispozici ani metro, rovněž přichází „čas Uberu“ a trvá přibližně do jedné hodiny ranní.

Dostat se do práce nebo k nejbližší zastávce MHD zejména z oblastí, kde na kraji Prahy končí dálnice, je s Uberem výrazně menší logistický problém. „Podle našich statistik například do a z oblasti Chodova se denně uskuteční v průměru více než 500 jízd, nejvíce mezi 7. a 10. hodinou ranní, špička vrcholí kolem osmé hodiny,“ dodává Tomáš Peťovský.

Uber v číslech

  • Uber působí v 77 zemích a více než 600 městech
  • do června 2016 2 miliardy jízd, do května 2017 5 miliard jízd (celosvětově)
  • V ČR: přes 400 00 Uber účtů, 2 000 řidičů
  • 340% nárůst jízd v Praze v roce 2017
  • průměrný dojezdový čas v Praze pod 4 minuty

Uber je v Praze oblíbený také u turistů

V Praze aplikaci nevyužívají pouze Češi, významný je zde i podíl zahraničních uživatelů. Je to samozřejmě i díky tomu, že Praha je jednou z nejvýraznějších turistických destinací jak v Evropě, tak i na světě. Z těchto důvodů ji turisté aktivně vyhledávají i u nás.

Podle statistik společnosti využili aplikaci turisté z 97 zemí světa, nejvíce ze Spojených států, Velké Británie, Francie, Ruska a Německa, ale pražští řidiči svezli i turisty z Pobřeží slonoviny a Rwandy. Nejoblíbenější destinací v Praze je Pražský hrad. Na Hrad se od začátku fungování služby uskutečnilo více než 49 000 jízd.

Budoucnost: létající a samořídicí auta

„To, jak naše služba funguje nyní, je obrovský krok kupředu,“ říká Robbie Khazzam, generální ředitel Uberu pro střední a východní Evropu. „Je to však pouhý začátek, díváme se do budoucnosti s velkým optimismem a chystáme další novinky, které dopravu po hlavním městě a jeho přilehlém okolí budou dál měnit k lepšímu. Pražané se tak mohou těšit na služby, které ve světě využívají miliony spokojených zákazníků.“

Ve zhruba 30 metropolích po celém světě funguje služba sdílených jízd UberPOOL a získává na stále větší oblibě. Například v San Francisku momentálně zaujímá zhruba 20 % všech jízd skrze aplikaci. Pro zákazníky to znamená výrazně levnější cestování, náklady společné jízdy se totiž dělí mezi cestující. Řidiči si navíc vydělají více a roste i celková poptávka. Výhledově to jednoznačně povede ke snížení počtu aut v ulicích města, omezení dopravních zácp a zlepšení stavu ovzduší.

Uber vidí reálnou budoucnost dopravy v řešeních, která ještě před několika lety patřila spíše do říše sci-fi, nyní se však stejným směrem ubírají vize na celém světě. Uber Elevate (létající auta) by pochopitelně znamenala úlevu v dopravních špičkách a nový rozměr městské mobility. Uber vnímá tento problém jako globální a aktivně se podílí na jeho řešení, které by zmírnilo dopravní přetížení na zemi. Síť malých elektrických letadel, která dokáží vzlétnout a přistávat svisle (s využitím přistání například i na výškových budovách a mrakodrapech) by umožnila rychlou a spolehlivou dopravu nejen mezi předměstími a městy, ale i ve městech samotných.

Dalším důležitým směrem, kterým Uber do budoucnosti hledí, jsou samořídicí auta. „Každý den testování v našich laboratořích v Pittsburghu jsme blíž správné technologii, od které chceme nejen spolehlivost, ale také bezpečí pro všechny, kteří se budou aktuálně účastnit dopravního provozu,“ dodává Robbie.

Autor článku Roman Hálek
Roman Hálek
Technologie 21. století mě inspirují a neustále popohání vpřed. Rád o nich píši a ještě radši je všechny zkouším. A pokud zrovna nesedím u klávesnice, s nadšením běhám, nebo se proháním na kole, a s nepatrně menším nadšením dálkově studuji vysokou školu.

Kapitoly článku