Uber už na českém trhu působí tři roky. V Praze začínal v září 2014 a od té doby jeho popularita neustále stoupá. Stal se také trnem v oku klasickým taxislužbám, mezi občany ale stal velice oblíbeným díky přívětivým cenám a objednávce vozu na několik kliknutí. Společnost se na dnešní tiskové konferenci pochlubila nejen plány do budoucna, ale především zajímavými čísly, které vás určitě budou zajímat.
Uber: pomocník v pražské dopravě i náhrada za MHD
V aplikaci mobilní Uber má České republice v současnosti registrováno 400 tisíc uživatelů, počet aktivních řidičů pak překračuje 2 tisíce.
„Tvrzení, že Uber udržuje Prahu v pohybu, není prázdné. Letos jsme zaznamenali meziroční nárůst jízd o 340 % oproti loňskému roku a průměrný dojezdový čas se pohybuje pod čtyřmi minutami. Přitom ještě v srpnu 2014 byl čas přistavení auta kolem 12 minut,“ konstatuje Tomáš Peťovský, generální ředitel Uberu pro Českou republiku a Slovensko. „Během tří let působení na českém trhu jsme docílili dramatické změny na poli individuální dopravy v Praze. 75 % všech stažení aplikace v tomto odvětví tvoří právě aplikace Uber. Každý měsíc tak máme třikrát více nových uživatelů než všechny ostatní aplikace v tomto odvětví dohromady.“
Podle vyjádření společnosti se Uber v Praze velmi často využívá tam, kde je městská doprava méně frekventovaná nebo chybí zcela. Jednoznačně se to týká například dopravního fenoménu – tunelu Blanka. Tunelem nejezdí MHD, proto je Uber často používaným řešením u každého, kdo se potřebuje přepravit mezi Prahou 5, 6, 7 a 8. Díky aplikaci je doba cestování v těchto lokalitách mnohem kratší. Tunelem od začátku jeho provozu projelo již 160 000 jízd právě přes službu Uber.
Uber uživatelé používají také jako dopravní propojení mezi okrajovými částmi Prahy a centrem. 44 % všech jízd se totiž uskuteční právě do okrajových oblastí města, a to zejména v ranních hodinách mezi šestou a desátou. Odpolední špička pak vrcholí obvykle kolem 18. hodiny. Po půlnoci, kdy do těchto oblastí nejezdí prakticky žádné spoje a není k dispozici ani metro, rovněž přichází „čas Uberu“ a trvá přibližně do jedné hodiny ranní.
Dostat se do práce nebo k nejbližší zastávce MHD zejména z oblastí, kde na kraji Prahy končí dálnice, je s Uberem výrazně menší logistický problém. „Podle našich statistik například do a z oblasti Chodova se denně uskuteční v průměru více než 500 jízd, nejvíce mezi 7. a 10. hodinou ranní, špička vrcholí kolem osmé hodiny,“ dodává Tomáš Peťovský.
Uber v číslech
- Uber působí v 77 zemích a více než 600 městech
- do června 2016 2 miliardy jízd, do května 2017 5 miliard jízd (celosvětově)
- V ČR: přes 400 00 Uber účtů, 2 000 řidičů
- 340% nárůst jízd v Praze v roce 2017
- průměrný dojezdový čas v Praze pod 4 minuty
Uber je v Praze oblíbený také u turistů
V Praze aplikaci nevyužívají pouze Češi, významný je zde i podíl zahraničních uživatelů. Je to samozřejmě i díky tomu, že Praha je jednou z nejvýraznějších turistických destinací jak v Evropě, tak i na světě. Z těchto důvodů ji turisté aktivně vyhledávají i u nás.
Podle statistik společnosti využili aplikaci turisté z 97 zemí světa, nejvíce ze Spojených států, Velké Británie, Francie, Ruska a Německa, ale pražští řidiči svezli i turisty z Pobřeží slonoviny a Rwandy. Nejoblíbenější destinací v Praze je Pražský hrad. Na Hrad se od začátku fungování služby uskutečnilo více než 49 000 jízd.
Budoucnost: létající a samořídicí auta
„To, jak naše služba funguje nyní, je obrovský krok kupředu,“ říká Robbie Khazzam, generální ředitel Uberu pro střední a východní Evropu. „Je to však pouhý začátek, díváme se do budoucnosti s velkým optimismem a chystáme další novinky, které dopravu po hlavním městě a jeho přilehlém okolí budou dál měnit k lepšímu. Pražané se tak mohou těšit na služby, které ve světě využívají miliony spokojených zákazníků.“
Ve zhruba 30 metropolích po celém světě funguje služba sdílených jízd UberPOOL a získává na stále větší oblibě. Například v San Francisku momentálně zaujímá zhruba 20 % všech jízd skrze aplikaci. Pro zákazníky to znamená výrazně levnější cestování, náklady společné jízdy se totiž dělí mezi cestující. Řidiči si navíc vydělají více a roste i celková poptávka. Výhledově to jednoznačně povede ke snížení počtu aut v ulicích města, omezení dopravních zácp a zlepšení stavu ovzduší.
Uber vidí reálnou budoucnost dopravy v řešeních, která ještě před několika lety patřila spíše do říše sci-fi, nyní se však stejným směrem ubírají vize na celém světě. Uber Elevate (létající auta) by pochopitelně znamenala úlevu v dopravních špičkách a nový rozměr městské mobility. Uber vnímá tento problém jako globální a aktivně se podílí na jeho řešení, které by zmírnilo dopravní přetížení na zemi. Síť malých elektrických letadel, která dokáží vzlétnout a přistávat svisle (s využitím přistání například i na výškových budovách a mrakodrapech) by umožnila rychlou a spolehlivou dopravu nejen mezi předměstími a městy, ale i ve městech samotných.
Dalším důležitým směrem, kterým Uber do budoucnosti hledí, jsou samořídicí auta. „Každý den testování v našich laboratořích v Pittsburghu jsme blíž správné technologii, od které chceme nejen spolehlivost, ale také bezpečí pro všechny, kteří se budou aktuálně účastnit dopravního provozu,“ dodává Robbie.