TOPlist

Trh se smartphony se loni propadl. Na konci roku kraloval Apple

Smartphony
  • Loni se podle agentury Canalys prodalo 1,2 miliardy smartphonů
  • Čtvrtý kvartál vyhrál Apple, celému roku ale vládl Samsung

Na kvartální výsledky jednotlivých výrobců smartphonů si musíme ještě nějakou chvíli počkat, nicméně vybrané agentury jako Canalys už dávají dohromady žebříčky s odhady, komu se dařilo nejvíce, a kdo naopak svůj tržní podíl ztrácí. Vzhledem ke globální ekonomické krizi byl loňský rok (co se objemů dodaných telefonů týče) jedním z nejslabších za poslední léta, čtvrtý kvartál byl dokonce nejslabší za poslední dekádu.

quarter

Odhady počtu prodaných smartphonů zatím nemáme, a tak se musíme spokojit s přibližnými tržními podíly. Poslednímu čtvrtletí loňského roku kraloval Apple, a to i přes velké problémy s výrobou dražších iPhonů 14 Pro a 14 Pro Max. Podíl firmy z Cupertina mezi říjnem a prosincem vzrostl z předloňských 23 na 25 procent, každý čtvrtý telefon dodaný na konci loňského roku na trh byl iPhone.

Výrobce Podíl v Q4 2021 Podíl v Q4 2022
Apple 23% 25%
Samsung 19% 20%
Xiaomi 13% 11%
Oppo 9% 10%
Vivo 8% 8%
Ostatní 28% 26%

Druhé místo patřilo podle Canalys Samsungu s podílem 20 procent, následují čínské značky Xiaomi, Oppo a Vivo s podíly okolo deseti procent.

Celý rok vyhrál Samsung

Za celý loňský rok se údajně prodalo 1,2 miliardy smartphonů, což je o 11 procent méně než v roce 2021. Nejsilnějším hráčem se s podílem 22 procent stal Samsung, na záda mu ale dýchal Apple, který se loni postaral o 19 procent všech dodávek smartphonů. Oběma gigantům se meziročně podařilo svoji pozici posílit, naopak čínské značky Xiaomi, Oppo a Vivo mírně ztratily.

year

Podle Canalys ani letošní rok nebude trhat rekordy. Očekávat máme spíše stagnaci prodejů, zejména pak na nasycených trzích, jako jsou západní Evropa a Severní Amerika. O něco horší má být situace v Číně, kde máme s růstem počítat spíše v druhé polovině roku, kdy by se měly naplno projevit vládní stimuly.

Výrobce Podíl v roce 2021 Podíl v roce 2022
Samsung 20% 22%
Apple 17% 19%
Xiaomi 14% 13%
Oppo 11% 9%
Vivo 10% 9%
Ostatní 28% 28%

Výrobci smartphonů budou údajně v letošním roce opatrní a pokusí se snižovat výdaje, aby se přizpůsobili nové tržní realitě. Zároveň si budou chtít udržet svoji ziskovost a chránit podíl na trhu, aby si udrželi současná partnerství v rámci dodavatelských řetězců.

Autor článku Jakub Karásek
Jakub Karásek
Příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích.

Kapitoly článku