- Loni se podle agentury Canalys prodalo 1,2 miliardy smartphonů
- Čtvrtý kvartál vyhrál Apple, celému roku ale vládl Samsung
Na kvartální výsledky jednotlivých výrobců smartphonů si musíme ještě nějakou chvíli počkat, nicméně vybrané agentury jako Canalys už dávají dohromady žebříčky s odhady, komu se dařilo nejvíce, a kdo naopak svůj tržní podíl ztrácí. Vzhledem ke globální ekonomické krizi byl loňský rok (co se objemů dodaných telefonů týče) jedním z nejslabších za poslední léta, čtvrtý kvartál byl dokonce nejslabší za poslední dekádu.
Odhady počtu prodaných smartphonů zatím nemáme, a tak se musíme spokojit s přibližnými tržními podíly. Poslednímu čtvrtletí loňského roku kraloval Apple, a to i přes velké problémy s výrobou dražších iPhonů 14 Pro a 14 Pro Max. Podíl firmy z Cupertina mezi říjnem a prosincem vzrostl z předloňských 23 na 25 procent, každý čtvrtý telefon dodaný na konci loňského roku na trh byl iPhone.
Výrobce | Podíl v Q4 2021 | Podíl v Q4 2022 |
Apple | 23% | 25% |
Samsung | 19% | 20% |
Xiaomi | 13% | 11% |
Oppo | 9% | 10% |
Vivo | 8% | 8% |
Ostatní | 28% | 26% |
Druhé místo patřilo podle Canalys Samsungu s podílem 20 procent, následují čínské značky Xiaomi, Oppo a Vivo s podíly okolo deseti procent.
Celý rok vyhrál Samsung
Za celý loňský rok se údajně prodalo 1,2 miliardy smartphonů, což je o 11 procent méně než v roce 2021. Nejsilnějším hráčem se s podílem 22 procent stal Samsung, na záda mu ale dýchal Apple, který se loni postaral o 19 procent všech dodávek smartphonů. Oběma gigantům se meziročně podařilo svoji pozici posílit, naopak čínské značky Xiaomi, Oppo a Vivo mírně ztratily.
Podle Canalys ani letošní rok nebude trhat rekordy. Očekávat máme spíše stagnaci prodejů, zejména pak na nasycených trzích, jako jsou západní Evropa a Severní Amerika. O něco horší má být situace v Číně, kde máme s růstem počítat spíše v druhé polovině roku, kdy by se měly naplno projevit vládní stimuly.
Výrobce | Podíl v roce 2021 | Podíl v roce 2022 |
Samsung | 20% | 22% |
Apple | 17% | 19% |
Xiaomi | 14% | 13% |
Oppo | 11% | 9% |
Vivo | 10% | 9% |
Ostatní | 28% | 28% |
Výrobci smartphonů budou údajně v letošním roce opatrní a pokusí se snižovat výdaje, aby se přizpůsobili nové tržní realitě. Zároveň si budou chtít udržet svoji ziskovost a chránit podíl na trhu, aby si udrželi současná partnerství v rámci dodavatelských řetězců.