TOPlist

Test Volkswagen Polo: v čem má navrch nad Škodou Fabia?

Volkswagen Polo

Není to tak dávno, co jsme vám přinesli test nové Škody Fabia. V rámci koncernu Volkswagen samozřejmě nejde o ojedinělý model. Fabia má mnoho sourozenců – Audi A1, Seat Ibiza a v neposlední řadě Volkswagen Polo. A právě na tento vůz jsme se podrobně podívali.

Volkswagen Polo
Malých aut je na trhu nespočet. Jaké trumfy vytahuje Volkswagen?

Volkswagen Polo: pologolf

Když si najdete recenze Pola za poslední roky, zjistíte, že čeští novináři o něm často rádi píšou jako o „pologolfu“. Využívají tak vtipnou slovní hříčku. A vlastně to nebylo ani od věci, protože Polo vždy bylo takový zmenšený Golfík. Současná generace už ale vlastně nemusí být vůbec „na půl“.

Volkswagen Polo
Polo mezigeneračně výrazně vyrostlo.

Současná generace vozu je stejně velká, jako Golf 4. generace, který začal brázdit české silnice a kolem přelomu století. A šlo o velmi oblíbený model, který často jezdí dodnes. Kdo nikdy nejel „čtyřkovým Golfem“, ať hodí kamenem.

test Volkswagen Polo
Takhle hezky vypadá provedení R-Line.

Volkswagen Polo: sportovní duch

Fábii jsme měli ve sportovním designu Monte Carlo, také Polo hraje na notu designu. Provedení, které vidíte na fotografiích je v R-Line, konkrétně R-Line Highline. Líbí se vám více Fabia nebo Polo? To je na vás.

R-Line neznamená jen designové prvky v exteriéru, ale třeba také speciální potahy sedadel. Ta mají dobré boční vedení, což vybízí k řezání zatáček.

Více motorů

V čem Polo převyšuje Fabii, to je nabídka motorizací. Zatímco Fabia sází jen na benzínové litrové tříválce, v případě Pola máte mnohem větší rozlet. Sáhnout můžete i po naftovém motoru 1.6 TDI s výkonem 70 kW, ale jen pětistupňovou manuální převodovkou.

Manuál nebo automat? Volkswagen nabízí oboje. My jsme měli sedmistupňový automat.

Kdo rád jezdí rychle, ten bude nadšený z provedení GTI, které nabízí motor 2.0 TSI s výkonem rovných 200 koní. Brzy snad bude možné sáhnout i po provedení TGI, tedy spalující zemní plyn CNG.
Naše provedení se drželo více při zemi. Měli jsme verzi 1.0 TSI s výkonem 85 kW a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Tato motorizace nejspíš bude patřit mezi ty nejvíce prodávané.

Pneumatiky o rozměru 215/45 R17 udrží lehké auto bezpečně na silnici. Pokud preferujete více komfortní jízdu, sáhněte po 16″ kolech.

Volkswagen Polo: větší, než čekáte

Jak jsme zmínili, velikost Pola narostla, ve srovnání s Fabií je delší o 6 cm, rozvor je pak větší dokonce o 8 cm. Je tedy jasné, že v interiéru Pola je výrazně více místa. Platí to do všech směrů – na délku, na šířku, Polo působí uvnitř jako mnohem větší auto. Překvapivě má ale Fabia větší zavazadelník. Pokud jste většího vzrůstu a nepotřebujete převážet velké náklady, s Polem budete výrazně spokojenější.

Volkswagen Polo
Koncern interiéry umí, Polo je důkazem.

Volkswagen Polo: interiér

V interiéru si Polo s Fabií nemá co vyčítat. Oba sází na kvalitní zpracování, příkladnou ergonomii, tu a tam se ovšem objeví tvrdé plasty. Zkušenost ale říká, že ani po letech provozu vrzat nebudou. Palubní desce dominuje velký 8“ dotykový displej, na kterém běží infotainment Discovery Media.

Volkswagen Polo
Displej neslouží jen pro navigaci a ovládání multimédií, ale také pro nastavování vozu.

Ten obsahuje navigaci, Car-Net, přehrávač médií, rádio a samozřejmě propriety pro ovládání vozu. Jak to všechno funguje, to si můžete prohlédnout na samostatném videu, které jsme pro vás připravili.

Co stojí ještě za zmínku, to je příjem digitálního rádia DAB. Polo bylo vybaveno kvalitními reproduktory, takže rozdíl mezi analogovým vysíláním FB a digitálním tunerem byl velmi zřetelný. Pokud máte dostatečně kvalitní poslechovou aparaturu, poslechněte si rozdíl sami.

Další věc, kterou Polo nabízí a kterou u Fabie mít nemůžete, to je Active Info Display. Tedy velký displej v místě, kde jsou standardně budíky. Displej je skvěle čitelný a vysoce konfigurovatelný, takže si můžete nechat zobrazit takové prostředí, které vám nejvíce vyhovuje. Možná to vypadá jako nesmysl, ale návrat ke klasickým budíkům vám pak přijde jako přechod z dotykového telefonu na tlačítkový. Je to příjemné a návykové.

Ať žijí displeje! Co všechno umí, to najdete ve videu nahoře.

Volkswagen Polo: technologie pro bezpečnost

Dnes už se stírají rozdíly, mezi malými (dříve levnými) auty a vozy střední či vyšší střední třídy. I Polo si tak můžete vybavit armádou asistentů. Velké množství je jich v základu, jako třeba automatické brzdění, pokud to zašlápne auto před vámi, ale třeba také rozpoznání chodce a zastavení před ním.

LED světlomety jsou skvělé, za nás jde o jeden z nejdůležitějších prvků bezpečnosti. Halogeny si už opravdu nekupujte.

Určitě doporučujeme příplatek 7300 Kč za adaptivní tempomat, který funguje až do rychlosti 210 km/h a drží stálý odstup od vozu před vámi. Radar je nastavený velmi dobře a za celou dobu testování se nezachoval nepředvídatelně. Pracuje rychle, správně, obzvláště v kombinaci s automatickou převodovkou jde o velmi komfortní řešení, protože Polo umí úplně zastavit a případně se také rozjet v koloně.

Polo v konektivitě neztrácí. Nabízí 2 USB porty, s plnou podporou Apple CarPlay a Android Auto, využít můžete i bezdrátové nabíjení.

Současná generace adaptivního tempomatu také není tak přehnaně opatrná, jako tomu bylo u prvních generací tohoto pomocníka. Pokud si nastavíte nejkratší vzdálenost odstupu, bude se auto držet těsně vozu před vámi a nestane se vám, že by vás někdo předjel zprava a zařadil se, protože jste měli velkou mezeru (a stávalo se to).

Bezpečnosti pomáhá třeba i to, že navigace je on-line, takže vás upozorní na problém na silnici. Waze si spustíte na displeji ze svého smartphonu.

Naše provedení mělo LED statické světlomety, za které Volkswagen žádá 23 100 Kč, rozdíl ve svícení oproti halogenům je ovšem razantní. Pokud často jezdíte v noci, určitě do LED světlometů investujte. Vytváří světlo jako ve dne. Překvapilo nás, že Polo nemá asistenta pro dálkové světlomety. Dálková světla tak musíte aktivovat páčkou „postaru“.

Polo nechává prostor hlavně pro cestující. Kufr nabízí 351 litrů. Pokud ale sklopíte zadní sedadla, můžete počítat s prostorem 1125 litrů.

Volkswagen Polo: jak jezdí

Rozdíl mezi podvozkem Pola a Fabie je minimálně a při běžné jízdě tak nepostřehnutelný. Jízdní vlastnosti jsou velmi jisté, pokud to s rychlostí přeženete, přechází Polo do nedotáčivosti, se kterou si ale hravě poradí stabilizace. Pokud jste vyznavači vyloženě měkké jízdy s důrazem na komfort, sáhněte raději po 16“ kolech, budete nadšeni. Ani 17″ kola ovšem nejsou nepohodlná a popravdě vypadají dobře.

Polo dělá vše proto, aby se líbilo. Co na něj říkáte vy?

Motor s výkonem 85 kW působí velmi živě. Může za to samozřejmě i dvouspojková převodovka, která sází rychlosti bleskově a nedělá prodlevy. Kdykoliv přidáte plyn, auto vyrazí vpřed. Zrychlení na 100 km/h zvládne auto papírově za 9,5 sekundy, při našem měření jsme dosáhli o trochu horší hodnoty, nic to ale nemění na tom, že Polo je velmi živé a ve městě rozhodně nebudete brzdou.

Slabé stránky?

Polo je velmi odladěné auto, které nemá v rámci třídy žádné slabiny. Má unikátní nabídku motorů, které u konkurence nenajdete, můžete si do něj pořídit ty nejmodernější technologie a asistenty. Nabízí nečekaně velký vnitřní prostor, vynikající podvozek. Jediná nevýhoda se ukáže v okamžiku, kdy otevřete ceník Pola.

Polo nebo Fabia? Které auto byste vybrali?

Základní verzi pořídíte za 353 900 Kč, což není tak špatné, ale jakmile chcete mít Polo v hezké výbavě, tak se cena vyhoupne i přes půl milionu korun. Při nákupu Fabie nějaké peníze nejspíš ušetříte, ale také získáte auto s menším vnitřním prostorem. Ale zase větším kufrem. Volba to nebude lehká.

Volkswagen Polo

Volkswagen Polo
8.8

Vzhled a zpracování interiéru

8.9/10

PROPOJITELNOST S TELEFONEM

8.5/10

TECHNOLOGICKÁ VÝBAVA

9.1/10

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

8.6/10

Klady

  • kvalita zpracování
  • široká nabídka motorů
  • jízdní vlastnosti
  • dostupné technologie
  • vnitřní prostor

Zápory

  • vysoké ceny příplatků
  • menší zavazadelník
Autor článku Vratislav Klega
Vratislav Klega
Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

Kapitoly článku