Nový Asus ZenFone 6 láká na špičkovou výbavu a příznivou cenu. Zjistěte o něm více!

Domů » Recenze » Test Škoda Fabia: jak je na tom s technologiemi?

Test Škoda Fabia: jak je na tom s technologiemi?

Modernizovaná Škoda Fabia je na trhu už pár měsíců a recenzí tak najdete na internetu i v časopisech spoustu. My jsme se proto zaměřili výhradně na nové technologie, které v českém bestselleru můžete mít.

Fabia je český bestseller. Na silnicích ji tak budete potkávat často.

Že je Škoda Fabia úspěšný model, o tom nemůže nikdo pochybovat. Letos hravě překonala v České republice hranici 20 000 prodaných kusů a na trůnu se střídá s Octavií. Modernizace jí přinesla mnoho technologií, které dříve neměla ani ta nejdražší auta.

Sedačky provedení Monte Carlo.

Na světle záleží

Jen málokterý díl v automobilech se za poslední roky změnil tolik, jako světlomet. Od halogenů šel vývoj přes xenony až po LED a laserové světlomety. Právě BiLED světlomety si můžete pořídit i do Fabie, resp. jde o výbavu, která je bez příplatku ke dvěma nejvyšším výbavám (celkově jsou čtyři – Active, Ambition, Style a Monte Carlo). A tyhle světlomety svítí fantasticky. Jak potkávací, tak dálkové světlomety má na starosti právě technologie LED, která dělá velmi jasné, modrobílé světlo. Nejlépe poznáte rozdíly v noci, na mokrých silnicích, kde Fabia povrch nasvítí nádherně.

Proužek denního svícení je ve všech provedení LED.

Přepínání na dálkové světlomety probíhá automaticky, senzor funguje až na výjimky správně. Tu a tam samozřejmě nějak auto oslníte, ale není to nic tragického. Obvykle jde o situaci, kdy je auto za zatáčkou. Řidič už sice vidí světelný kužel protijedoucího auta, ale aby se dálková světla deaktivovala, musí světlo protijedoucího auta zasvítit přímo do senzoru. Což trvá obvykle kolem půl sekundy.

BiLED světlomety jsou bez příplatku ke dvěma nejvyšším výbavám. Svítí fantasticky.

Máte-li pocit, že vás protijedoucí auto osvětluje, tak jej zkrátka problikněte. To senzor bleskově zaznamená a dálková světa vypne. Každopádně nové BiLED světlomety jsou skvělé, určitě stojí za investici.

Fabie ja malé auto, tomu odpovídá i kufr.

Bezpečnost na prvním místě

Každá Fabia je v základu vybavena doslova armádou bezpečnostních asistentů. ESP, MSR, EBV, ESBS, ASR, EDS, HBA, TPM+, XDS+, EBP, RBS , to určitě není úplný výčet. Za zmínku tak stojí jen ty nadstandardní asistenty.

Díky armádě asistentů a širokým pneumatikám je Fabie bezpečné a dobře ovladatelné auto.

Bez příplatku dostanete multikolizní brzdu. Bourali jste s autem? Vystřelil airbag? Řidič je v tom okamžiku v šoku a není schopen pár sekund vůbec reagovat. V tom okamžiku se aktivuje multikolizní brzda. Zabrání tak tomu, že auto pokračuje v jízdě, sjede ze srázu, narazí do stromu apod.
Dále nechybí Front Assist, ten je součástí všech výbav, kromě té nejlevnější. Radar v přední části vozu hlídá provoz před vámi, tedy primárně ostatní auta na silnici.

Radar najdete těsně pod registrační značkou.

Pokud hrozí srážka, dostane řidič zvukovou a obrazovou signalizaci. Zároveň se připraví brzdový systém – destičky se přiblíží ke kotoučům a zvýší se tlak v brzdové soustavě. Pokud pak řidič začne brzdit i malou silou, brzdy brzdí takovou intenzitou, aby nedošlo ke srážce. Pokud řidič nereaguje a blíží se srážka, vůz na poslední chvíli brzdí sám. Pokud je rychlost Fabie do cca 35 km/h, měl by systém zvládnout zabránit nehodě.

Jede auto ve slepém úhlu? V zrcátku se rozsvítí dioda, která řidiče varuje.

Radar v nárazníku vyžívá i další chytrý asistent – adaptivní tempomat. Ten využijete především na dálnici, kdy umí držet odstup od vozu, který jede před vámi. Nejen na dálnici se hodí Blind Spot Detect, nebo-li hlídání slepého úhlu. Pokud vedle vás či za vámi jede auto, rozsvítí se ve vnějším zpětném zrcátku dioda, která upozorní na takový vůz.

Infotainment hodný roku 2018

Pamatujete si doby, kdy integrovaná navigace v autě stála desítky tisíc korun a prakticky nic neuměla? Ta doba je naštěstí pryč. Náš model byl vybaven infotainmentem Amundsen s 6,5″ dotykovým displejem. Škoda za něj žádá velmi rozumných 15 500 Kč. Součástí je navigace, slot na SD kartu, USB a samozřejmě Bluetooth. To jsou velmi slušné peníze.

Nejlepší infotainment pro Fabii stojí rozumných 15 500 Kč.

3500 Kč je potřeba připlatit za funkci SmartLink+, která aktivuje funkci MirrorLink. Pokud si plánujete auto nechat delší dobu, zvažte příplatek  3000 Kč za příjem digitálního rádia DAB. Vypínání FM začne za cca 8 let. Zanedbatelnou investicí je pak 400 Kč do hlasového ovládání. Tuto funkci si určitě pořiďte. Stačí stisknout jediné tlačítko na volantu a naprostou většinu funkcí infotainmentu můžete vozu jen nadiktovat. Funguje to skvěle.

Hlasem lze ovládat téměř vše.

Chcete infotainment ovládat ze smartphonu třeba ze zadních sedadel? I tohle infotainment Amundsen nabízí. 1500 Kč dáte za tzv. Media Command. Stáhnete si do mobilu aplikaci stejného názvu, připojíte se k Wi-Fi v autě a ze smartphonu pak ovládáte vše – rádio, média, ale třeba také navigaci.

ŠKODA Media Command
ŠKODA Media Command
Škoda Media Command
Škoda Media Command

Škoda Connect

V případě infotainmentu ještě nejsme u konce. Vytáhněte z kapsy dalších 7900 Kč a získáte službu Škoda Connect. Jak název napovídá, infotainment je díky této službě on-line.

Přístrojovka je klasická. Tady žádné digitální výstřelky nenajdete.

To se hodí především navigaci. Ta nejenže umí lépe vyhledávat cíle (pro vyhledávání umí používat Google), ale také si umí sáhnout na aktuální dopravní zpravodajství, takže vás lépe dovede do cíle. Funkce dále umí zobrazit seznam čerpacích stanic, včetně cen paliv. Pomůže vám najít vhodné (případně volné) parkoviště, načítá informace o počasí, umí načíst RSS vašich oblíbených webů a v neposlední řadě umí stáhnout cíle, které jste si předtím připravili na počítači. Zkrátka je systém kompletně on-line.

Co vypadá jako služba z budoucnosti, to je „Proaktivní servis“. V případě nehody se rovnou volá váš autoservis a zjišťuje se, co je potřeba. Rovněž se auto automaticky umí spojit se servery servisu a plánovat servisní prohlídky. Auto tak za vás samo hlídá, kdy je třeba vyměnit olej či provést jinou údržbu. Až se termín začne blížit, servis zavolá majiteli a rovnou si domluví termín.

Levé tlačítko na volantu aktivuje hlasového ovládání. To je velmi návykové.

Součástí je pak ještě vzdálený přístup k vozu, opět pomocí aplikace ve smartphonu. Aplikace umí zobrazit polohu parkování, zobrazí jízdní data, jako je třeba spotřeba a také umí zobrazit stav vozu, včetně informací, zda není třeba udělat nějaký servis.

ŠKODA Connect
ŠKODA Connect
Cena: zdarma
ŠKODA Connect
ŠKODA Connect
Cena: zdarma

Waze funguje

Přestože integrované mapy nejsou špatné, neumí samozřejmě nabídnout takové možnosti, jako Waze. Ten funguje nejen s Androidem, ale pár měsíců už také na iOS. Stačí telefon připojit kabelem, povolit funkci a využíváte 100 % toho, co Waze umí a nabízí. Oblíbená navigace se zrcadlí přímo na velký displej infotainmentu, odtud je možné zadávat cíle, ale třeba i hlásit situace na silnici. Hlasové pokyny pak samozřejmě přichází prostřednictvím reproduktorů ve voze.

Technologiemi nabitá

Fabia není dokonalé auto. Naše provedení mělo jen pětistupňovou převodovku, navíc s velmi dlouhými rychlostmi, což není pro městské auto optimální. Pokud jste ale nadšenci do technologií, baví vás chytré hračky, používáte hodně Waze a vůbec jste digitálně pokročilí, budete z Fabie nadšeni. Nabízí hi-tech technologie za nejdostupnější peníze na trhu. A to se počítá.

Škoda Fabia

8.6

vzhled a zpracování interiéru

8.4/10

propojitelnost s telefonem

8.5/10

technologická výbava

8.9/10

jízdní vlastnosti

8.5/10

Klady (+)

  • skvělá světla
  • nabídka technologií
  • jízdní asistenty
  • design verze Monte Carlo
  • nabídka aplikací

Zápory (–)

  • jen litrové motory
  • některé technologie jen k lepším výbavám

Vratislav Klega

Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

33 komentářů

  1. SLOVovca (neregistrovaný)

    „Vypínání FM začne za cca 8 let“ – tak za 8 let tahle Fabie nebude jezdit, takže majitel nemusí mít starosti …
    Je to naleštěný prcek do obchoďáků.
    Tyhle motory do sekaček asi dlouho nevydrží. Mám větší objem motoru u motorky.

    • Zaklinac

      Zatiaľ nie sú popísané nijaké problémy so životnosťou downsize motorov.
      Ja mám v Japoncovi 1.5T a je to úžasný motor. A tom som bol predtým fanúšikom atmosfér.

      • htcjirka

        Tak SLOVovce ma namysli spise ty 1.0 Tsi, 1.2Tsi, to jsou opravdu hnoje a kolem 100is muzes zacinat generalku, semtam dokonce menit motor. Ani 1.4Tsi nebyla zadna hitparada, nekolik let trvalo, nez tomu vychytaly dost zasadni destruktivni problemy. 1.5Tsi u koncernu vychazi z posledni odladene 1.4Tsi (kde byl velky problem s usazovani karbonu na okrajich pistu v blizkosti krouzku, nasledne prasknuti plosky mezi jednotlivymi krouzky a vydreni valce takovym zpusobem, ze je motor jiz neopravitelny), tak snad tohle aspon bude trochu fungovat, ale je prilis brzy na posouzeni. To ukaze cas, az zacnou najezdy 60tis a vice, co se zacne opet sypat. Jedine motory, ktere funguji je 2.0tsi napr. v Seat Cupra 280/290/300/310koni nebo 2.0 v nafte, common rail.

      • htcjirka

        „vychytali“

      • Zaklinac

        Ja som však hovoril o downsize motoroch všeobecne. Problémy s rozvodmi u 1.2TSI sú už legendárne, ale tie neboli kvôli tomu, že sú to apriori downsize motory, ale kvôli nesprávnemu návrhu. Nakoniec, kei cars v Japonsku s motormi 0,6T sú dôkazom, že tie motory vydržia.
        A čo sa mňa týka, VAG koncern nikdy.

      • Preoblemove TSI boli od 2009 do 2012 kde použili tenke piestne kružky a slabo ztierali bordel. Žralo to olej, ten sa tam usadzoval a potom bol pruser. Pre to tieto motory casto vidno ako dymia. Pri 1.8TSI to bol kod CDAA

        Inak ale s TSI ani 1.2 ani 1.0 problem nieje. A vydrzia omnoho viac nez stare motory.

      • htcjirka

        l0l: Jsou problemove az do roku 2014, vsechny tyto naturbene „chcipáčky“ 1.0, 1.2, 1.4. O prvních 1.8Tsi snad ani nehovořit, tam se to také táhlo bohuzel až do roku 2014, 3x prepracovane pisty a pak i dokonce vcetne ojnic. Takze zadne, ze s 1.0Tsi nebo 1.2Tsi ze problem neni. Je stejny jako se vsemi zminenymi a az do 2014. Tech garanci a pozarucnich oprav rozmotanych zakazniku mame na dilne denne dost. Ani casta vymena oleje (zkraceni z nesmyslnych 30tis na 15tis) temto motorum nepomuze. Najet max 50tis a dat to radsi pryc.

      • htcjirka

        Zaklinac: Ty male objemy likviduje nejen pracovani s opravdu hodne chudou smesi, ale i styll jizdy, jsou naladene, ze tahaji odspodu a spousta zakazniku s tim jezdi „dusik“ jizdu jak u drivejsich diseselu okolo 2ti a mene, to je pak pro ne rychle smrtici.

      • Zaklinac

        S tým súhlasím, ľudia s tými motormi nevedia jazdiť. Ja pri každej jazde aspoň párkrát vytočím motor až takmer po obmedzovač. Jazdiť s turbom “na dôchodcu” sa nevypláca.

      • Ale ono ani 2.0tdi nieje nejaky spolahlivy motor aspon vo VW. Tam odchadzali vstreky, a lamali sa valce jedna radosť. Ale podla mna najviacsi vplyv na životnosť ma to medzi volantom a sedadlom :-)

        Ja nedam dopustit na 3,6 220kw. Ten sa Volkswagnu fakt podaril.

      • htcjirka

        U 2.0 CR vstriky jen pro ty co jezdi na humac naftu. Vstriky byly problem jen u 1.6, klasika protoze Siemens. Cokoliv od Siemensu stalo vzdy za houby, skrtici klapky, stare 1.6 RJ motoru a dalsi. NOX snimac za 17tis, take Siemens.

      • SLOVovca (neregistrovaný)

        Když on ti palubní počítač při 1200ot/min ukazuje že máš přeřadit na vyšší stupeň a pak jezdíš po městě na 5tku… nesmysl jezdit podle palubního PC. Mám také přeturbený motor 1.4 Tsi 110kW (2017), žádná výhra , ale mě těch 5 let a 150 000km vydrží (5 let záruka) a řadit podle počítače by byla vražda motoru. U staré Škoda 120L by začaly „cvakat“ ventily, „moderní turba“ to přechroupou ..
        Příště se obrátím na japonskou „konkurenci“,za méně peněz „stejné“ svezení

    • Proc kazdy pise, ze tyhle motory do sekacek nic nevydrzi, kdyz PRAXE uz X LET ukazuje, ze to proste problem neni? Stupidita? Neinformovanost?

  2. SLOVovca (neregistrovaný)

    „Waze“ – „Oblíbená navigace se zrcadlí přímo na velký displej infotainmentu,“ .
    Opravdu se zrcadlí ? Nemyslím si že to co vidím na telefonu, tak vidím i na displeji infotainmentu.

  3. jimm (neregistrovaný)

    „Nejlépe poznáte rozdíly v noci“

    Kdo by to byl řekl, že jak světla svítí poznáte nejlépe v noci… A ktomu oslňování dálkovejma… Půl vteřiny je zatraceně hodně, dobrej řidič vypíná dálky, když vidí právě ten světelnej kužel. MAjitel řidičáku spoléhá na senzory… Vemte si, že jedete někam delší cestu, potkáte třeba 100 aut, každý na vás bude půl vteřiny svítit dálkama… to fakt není nic příjemnýho…

  4. Jarda (neregistrovaný)

    Naše Octavia 1.4 turbo má najeto 60000 km a už žere olej. Nechci to vidět ve 120000. Žádný motor ve Škodovce nestojí za moc.

    • Zabloudil (neregistrovaný)

      Bohužel mam taky neblahé zkušenosti, ale s 1.0 TSI. Motor s 60tis km a už je pomalu na GO. Rychle s tim autem pryč, jinak do toho člověk dá nehorázné peníze.

      • Michal (neregistrovaný)

        Koncern VW za posledních patnáct let nevyrobil jediný kvalitní motor.

      • Ale vyrobil. 3.6 V6 -220KW. A ťažko hľadať podobne spolahliveho konkurenta v inej značke. Este aj rozvody v nom vydrzia státisíce km (a osobne nepoznám nikoho kto by na tom niekedy menil rozvody, alebo celkovo mal nejakú chybu v motore)

        A ani 1.8 tsi kod BZB (2008 do leta 2009. Btw v tomto ročníku aj 2.0tsi). Nezral olej a aj po rokoch bol ten motor čistý. Jedine co zvyklo bola vodná pumpa odisť

  5. Kudrna (neregistrovaný)

    Nepoužitelnej litrovej tříválec a nic jiného na výbě, k tomu předražená cena a téměř nezměněnej design auta, kdo to může koupit?

    • Skyline (neregistrovaný)

      Taky nevidim jediný rozdíl v designu oproti starší fábii, pěkně to odflákli, ale nemrzelo by mě to tolik, jako samotná motorizace, to je hrůza.

  6. 666 (neregistrovaný)

    Pod 3.0 TSI/TDI bych uz nesel. Tech 210 kw je akorat, kdyz se chce, tak to nezere, atd.

    • QAM (neregistrovaný)

      Porovnáváš neporovnatelné. Co se klidu a dynamiky týká, tak k tomu dýzlu musíš dát za rovnítko 2.0 TSI. 3.0 TDI = 2.0 TSI. Zrovna ten VW 2.0 TSI 280 koní z Cupry, Golfu R, Superbu 3 atd je perfektní.
      3.0 TSI je zas ekvivalentní osmiválcové naftě.

  7. Zvoník (neregistrovaný)

    Škoda Fabia má jednu jedinou vadu: Je to prostě Škodivka plná tzv. k-u-r-v-í-t-e-k, jejichž neustálé opravy stojí takových peněz, že se jezdí nikoli na palivo, ale na náhradní díly, které je potřeba započítávat do projetých kilometrů. Nechtěl bych to ani zadarmo!

  8. drnoha (neregistrovaný)

    Co je to za PR článek? Tomu říkáte test? Vše, co je tady napsáno, si může člověk přečíst na stránkách výrobce.

    Jinak se mi líbí, jak se všichni vztekají, že Škodovka = odpad, co se furt kazí. Já měl jako první služební auto starou Fabii 1, co měla 300k km naježděno a jediná závada byla prorezlý výfuk, jinak s tím autem nic nebylo (40 KW HTP motor). Teď mám služební Fabii 3 1.2 TIS, zatím jen 20k, zatím bez problému.

    Kamarád má asi rok starou Mazdu 6, zatím je více v servise než na cestách. Neustále se mu tam serou „drobnosti“, jako že zateklo do zrcátek, tak nešly nastavovat ani sklápět, přestalo fungovat vyhřívání jedné sedačky, vzadu mu přestal fungovat jeden senzor na nárazníku, atd. Ale je docela nasraný, má to sice v záruce a nemusí za opravy platit, ale i tak je auto pořád jen v servise.

    • Myšáák (neregistrovaný)

      Jo my měli taky HTP čili hov** to pojede a byla to pravda. Už při prázdném obsazení vozidla se s tim nedalo téměř vůbec předjíždět, natož když bylo auto plně obsazené. To už pak nejelo vůbec a žralo to jako ďas, o místě pro posádku ani nemluvim, už dva větší dospělý měli vzadu co dělat. U nového TIS motoru byl pak problém s pístama a ty motory prodělaly dost úprav, kde se tento problém snažili opravit. Když máte služební škodu tak to beru, ale domů bych si to nekoupil nikdy. Jak dlouho s tím budete jezdit, než se Vám to začne sypat? Převodovka, řj, písty,…Moc dlouho ne.

  9. Michal (neregistrovaný)

    Škodou nejezdíš protože chceš, ale proto, že musíš. Škodovky se nekupují, ale radují. Znáš někoho normálního, kdo by si za své vlastní peníze koupil Škodu?

  10. Hans75 (neregistrovaný)

    Nechápu lidi co si koupí fábku s takovým motorem, možná tak důchodci na nákupy, ale jezdit s tim dál to opravdu ne. Za tu cenu se dají sehnat rozumnější auta, tak proč je lidi kupujou?

    • Dan (neregistrovaný)

      U služebního auta se s tim po dálnici musí jet na plný plyn aby to jelo a ten řev motoru je hrozný. Domů bych to určitě nechtěl.

  11. Michal Kopecký (neregistrovaný)

    Fabia by byla dobré auto, kdyby tam byly silnější motorizace a kdyby se ve výsledku nevyšplhala klidně i na 600 000,- nemyslíte? Já bych za ni nedal ani 300 tisíc, jelikož u konkurence se dají pořídit daleko lepší vozy za méně peněz, nebo na to máte jiný názor?

    • Dominik S. (neregistrovaný)

      Také jsem četl, že fabie 3. generace se může vyšplhat klidně až na 600 tisíc. No buďme realisti, za tu cenu se dá pořídit rozhodně o dost lepší auto jinde! Ty jejich ceny jsou poslední dobou opravdu k smíchu.

  12. Švejk (neregistrovaný)

    Ano Fabie je dle článku malé auto a proto by tomu měla také odpovídat malá cena v nejzákladnější výbavě s 1.0 TSI motorem jsme na 320 tis u konkurence jsme ještě s lepší výbavou na 300 tis, jak je to asi možné?

  13. Ladislav Klas (neregistrovaný)

    Fábii už nikdy a všechno co má TSI motor, v servisu jsme s tím motorem byly skoro věčně!

Napsat komentář

Tip: Nechcete pokaždé vyplňovat požadované údaje? Vytvořte si na SMARTmanii uživatelský účet ;-)

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.
Vyžadované informace jsou označeny *

Sahifa tracking pixel