TOPlist

Test Škoda Fabia: jak je na tom s technologiemi?

Modernizovaná Škoda Fabia je na trhu už pár měsíců a recenzí tak najdete na internetu i v časopisech spoustu. My jsme se proto zaměřili výhradně na nové technologie, které v českém bestselleru můžete mít.

Fabia je český bestseller. Na silnicích ji tak budete potkávat často.

Že je Škoda Fabia úspěšný model, o tom nemůže nikdo pochybovat. Letos hravě překonala v České republice hranici 20 000 prodaných kusů a na trůnu se střídá s Octavií. Modernizace jí přinesla mnoho technologií, které dříve neměla ani ta nejdražší auta.

Sedačky provedení Monte Carlo.

Na světle záleží

Jen málokterý díl v automobilech se za poslední roky změnil tolik, jako světlomet. Od halogenů šel vývoj přes xenony až po LED a laserové světlomety. Právě BiLED světlomety si můžete pořídit i do Fabie, resp. jde o výbavu, která je bez příplatku ke dvěma nejvyšším výbavám (celkově jsou čtyři – Active, Ambition, Style a Monte Carlo). A tyhle světlomety svítí fantasticky. Jak potkávací, tak dálkové světlomety má na starosti právě technologie LED, která dělá velmi jasné, modrobílé světlo. Nejlépe poznáte rozdíly v noci, na mokrých silnicích, kde Fabia povrch nasvítí nádherně.

Proužek denního svícení je ve všech provedení LED.

Přepínání na dálkové světlomety probíhá automaticky, senzor funguje až na výjimky správně. Tu a tam samozřejmě nějak auto oslníte, ale není to nic tragického. Obvykle jde o situaci, kdy je auto za zatáčkou. Řidič už sice vidí světelný kužel protijedoucího auta, ale aby se dálková světla deaktivovala, musí světlo protijedoucího auta zasvítit přímo do senzoru. Což trvá obvykle kolem půl sekundy.

BiLED světlomety jsou bez příplatku ke dvěma nejvyšším výbavám. Svítí fantasticky.

Máte-li pocit, že vás protijedoucí auto osvětluje, tak jej zkrátka problikněte. To senzor bleskově zaznamená a dálková světa vypne. Každopádně nové BiLED světlomety jsou skvělé, určitě stojí za investici.

Fabie ja malé auto, tomu odpovídá i kufr.

Bezpečnost na prvním místě

Každá Fabia je v základu vybavena doslova armádou bezpečnostních asistentů. ESP, MSR, EBV, ESBS, ASR, EDS, HBA, TPM+, XDS+, EBP, RBS , to určitě není úplný výčet. Za zmínku tak stojí jen ty nadstandardní asistenty.

Díky armádě asistentů a širokým pneumatikám je Fabie bezpečné a dobře ovladatelné auto.

Bez příplatku dostanete multikolizní brzdu. Bourali jste s autem? Vystřelil airbag? Řidič je v tom okamžiku v šoku a není schopen pár sekund vůbec reagovat. V tom okamžiku se aktivuje multikolizní brzda. Zabrání tak tomu, že auto pokračuje v jízdě, sjede ze srázu, narazí do stromu apod.
Dále nechybí Front Assist, ten je součástí všech výbav, kromě té nejlevnější. Radar v přední části vozu hlídá provoz před vámi, tedy primárně ostatní auta na silnici.

Radar najdete těsně pod registrační značkou.

Pokud hrozí srážka, dostane řidič zvukovou a obrazovou signalizaci. Zároveň se připraví brzdový systém – destičky se přiblíží ke kotoučům a zvýší se tlak v brzdové soustavě. Pokud pak řidič začne brzdit i malou silou, brzdy brzdí takovou intenzitou, aby nedošlo ke srážce. Pokud řidič nereaguje a blíží se srážka, vůz na poslední chvíli brzdí sám. Pokud je rychlost Fabie do cca 35 km/h, měl by systém zvládnout zabránit nehodě.

Jede auto ve slepém úhlu? V zrcátku se rozsvítí dioda, která řidiče varuje.

Radar v nárazníku vyžívá i další chytrý asistent – adaptivní tempomat. Ten využijete především na dálnici, kdy umí držet odstup od vozu, který jede před vámi. Nejen na dálnici se hodí Blind Spot Detect, nebo-li hlídání slepého úhlu. Pokud vedle vás či za vámi jede auto, rozsvítí se ve vnějším zpětném zrcátku dioda, která upozorní na takový vůz.

Infotainment hodný roku 2018

Pamatujete si doby, kdy integrovaná navigace v autě stála desítky tisíc korun a prakticky nic neuměla? Ta doba je naštěstí pryč. Náš model byl vybaven infotainmentem Amundsen s 6,5″ dotykovým displejem. Škoda za něj žádá velmi rozumných 15 500 Kč. Součástí je navigace, slot na SD kartu, USB a samozřejmě Bluetooth. To jsou velmi slušné peníze.

Nejlepší infotainment pro Fabii stojí rozumných 15 500 Kč.

3500 Kč je potřeba připlatit za funkci SmartLink+, která aktivuje funkci MirrorLink. Pokud si plánujete auto nechat delší dobu, zvažte příplatek  3000 Kč za příjem digitálního rádia DAB. Vypínání FM začne za cca 8 let. Zanedbatelnou investicí je pak 400 Kč do hlasového ovládání. Tuto funkci si určitě pořiďte. Stačí stisknout jediné tlačítko na volantu a naprostou většinu funkcí infotainmentu můžete vozu jen nadiktovat. Funguje to skvěle.

Hlasem lze ovládat téměř vše.

Chcete infotainment ovládat ze smartphonu třeba ze zadních sedadel? I tohle infotainment Amundsen nabízí. 1500 Kč dáte za tzv. Media Command. Stáhnete si do mobilu aplikaci stejného názvu, připojíte se k Wi-Fi v autě a ze smartphonu pak ovládáte vše – rádio, média, ale třeba také navigaci.

ŠKODA Media Command
ŠKODA Media Command
‎Škoda Media Command
‎Škoda Media Command

Škoda Connect

V případě infotainmentu ještě nejsme u konce. Vytáhněte z kapsy dalších 7900 Kč a získáte službu Škoda Connect. Jak název napovídá, infotainment je díky této službě on-line.

Přístrojovka je klasická. Tady žádné digitální výstřelky nenajdete.

To se hodí především navigaci. Ta nejenže umí lépe vyhledávat cíle (pro vyhledávání umí používat Google), ale také si umí sáhnout na aktuální dopravní zpravodajství, takže vás lépe dovede do cíle. Funkce dále umí zobrazit seznam čerpacích stanic, včetně cen paliv. Pomůže vám najít vhodné (případně volné) parkoviště, načítá informace o počasí, umí načíst RSS vašich oblíbených webů a v neposlední řadě umí stáhnout cíle, které jste si předtím připravili na počítači. Zkrátka je systém kompletně on-line.

Co vypadá jako služba z budoucnosti, to je „Proaktivní servis“. V případě nehody se rovnou volá váš autoservis a zjišťuje se, co je potřeba. Rovněž se auto automaticky umí spojit se servery servisu a plánovat servisní prohlídky. Auto tak za vás samo hlídá, kdy je třeba vyměnit olej či provést jinou údržbu. Až se termín začne blížit, servis zavolá majiteli a rovnou si domluví termín.

Levé tlačítko na volantu aktivuje hlasového ovládání. To je velmi návykové.

Součástí je pak ještě vzdálený přístup k vozu, opět pomocí aplikace ve smartphonu. Aplikace umí zobrazit polohu parkování, zobrazí jízdní data, jako je třeba spotřeba a také umí zobrazit stav vozu, včetně informací, zda není třeba udělat nějaký servis.

MyŠkoda Essentials
MyŠkoda Essentials
‎MyŠkoda Essentials
‎MyŠkoda Essentials

Waze funguje

Přestože integrované mapy nejsou špatné, neumí samozřejmě nabídnout takové možnosti, jako Waze. Ten funguje nejen s Androidem, ale pár měsíců už také na iOS. Stačí telefon připojit kabelem, povolit funkci a využíváte 100 % toho, co Waze umí a nabízí. Oblíbená navigace se zrcadlí přímo na velký displej infotainmentu, odtud je možné zadávat cíle, ale třeba i hlásit situace na silnici. Hlasové pokyny pak samozřejmě přichází prostřednictvím reproduktorů ve voze.

Technologiemi nabitá

Fabia není dokonalé auto. Naše provedení mělo jen pětistupňovou převodovku, navíc s velmi dlouhými rychlostmi, což není pro městské auto optimální. Pokud jste ale nadšenci do technologií, baví vás chytré hračky, používáte hodně Waze a vůbec jste digitálně pokročilí, budete z Fabie nadšeni. Nabízí hi-tech technologie za nejdostupnější peníze na trhu. A to se počítá.

Škoda Fabia

Škoda Fabia
8.6

vzhled a zpracování interiéru

8.4/10

propojitelnost s telefonem

8.5/10

technologická výbava

8.9/10

jízdní vlastnosti

8.5/10

Klady

  • skvělá světla
  • nabídka technologií
  • jízdní asistenty
  • design verze Monte Carlo
  • nabídka aplikací

Zápory

  • jen litrové motory
  • některé technologie jen k lepším výbavám
Autor článku Vratislav Klega
Vratislav Klega
Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

Kapitoly článku