Domů » Recenze » První český test Lexus RX: wellness na kolech

První český test Lexus RX: wellness na kolech

Jsou auta, která vám zvýší tep a vyplaví do žil adrenalin. A pak jsou auta, která ve vás vyvolávají pohodu, klid a mír. Ukázkovým příkladem je Lexus RX 450h. Je to největší SUV, které Lexus na evropském trhu nabízí a míří právě na zákazníky, kteří hledají obrovská SUV. Komfortní koráby silnic.

S délkou 489 cm patří RX mezi největší SUV na trhu. Existuje i provedení L, které je ještě větší a nabídne další 2 sedadla.
S délkou 489 cm patří RX mezi největší SUV na trhu. Existuje i provedení L, které je ještě větší a nabídne další 2 sedadla.

Facelift větší než malý

V posledních týdnech loňského roku dorazily do České republiky první vozy faceliftované verze. Z vnějšku byste staré a nové RX od sebe možná ani nepoznali, pod povrchem ale proběhlo mnoho úprav. Designové změny jsou opravdu minimální. RX šlo vždy svou cestou a na silnici si jej jen tak s někým nespletete.

Nejzásadnější změna proběhla u infotainmentu. Možná si vzpomenete na naši nedávnou recenzi Leuxusu UX, kde jsme na infotainmentu nenechali nit suchou. Právě RX přichází se změnami, kterým lze jen tleskat. Vylepšení dostaly i asistenty, hybridní pohon je 4. generace. Na vše se podíváme podrobně.

Toto jsem fotil v roce 2018, při představení RX L. Najdete rozdíly?
Toto jsem fotil v roce 2018, při představení RX L. Najdete rozdíly?

Konečně dotykově

Nakousli jsme infotainment. Ten se v posledních letech u Lexusu ovládá pomocí touchpadu (kdy vystřídal podivnou virtuální myš). A opravdu to není nic příjemného. Tato možnost zůstala i modelu RX, ale touchpad už potřebovat prakticky nebudete.

Touchpad zůstal. Ale téměř jej nebudete potřebovat.
Touchpad zůstal. Ale téměř jej nebudete potřebovat.

Protože displej je nově dotykový, takže co vidíte, na to kliknete a to máte. Funguje to bez chybičky. Reaguje přesně a rychle.

Velká úhlopříčka, vysoké rozlišení, dotykové ovládání. Tohle funguje.
Velká úhlopříčka, vysoké rozlišení, dotykové ovládání. Tohle funguje.

Displej je navíc obrovský. Nabízí úhlopříčku 12,3″, takže ovládací ikony nejsou titěrné, jak tomu někdy bývá. Díky tomu, že je displej takto velký, nabízí Lexus jeho rozdělení, kdy pravá třetina displeje umí zobrazovat doplňkové informace, jako je třeba nastavení klimatizace, spotřeba paliva nebo podrobnosti o přehrávané hudbě.

Je to tam!
Je to tam!

RX je také prvním Lexusem, který podporuje Apple CarPlay a Android Auto. A na obrovském displeji je provozování aplikací ze smartphonu skutečně komfortní. Tohle Lexusu chybělo a funkce je konečně zde.

CarPlay umí využít celou úhlopříčku obrazovky. To nebývá standardem.
CarPlay umí využít celou úhlopříčku obrazovky. To nebývá standardem.

Wellness pocit podporuje i audiosystém Mark Levinson s 15 reproduktory. RX hraje fantasticky a v oblasti komfortu skutečně nedělá kompromisy.

Křesílka mají vyhřívání i klimatizaci
Křesílka mají vyhřívání i klimatizaci

Ještě více bezpečnosti

S faceliftem přichází do RX technologie nazvaná Lexus Safety System+. Palubní kamera v kombinaci s radarem funguje jako předkolizní systém, který nepozná jen auta, ale také cyklisty a chodce (i po setmění). A samozřejmě umí zabránit srážce nebo zmírnit její následky.

Chválíme adaptivní tempomat, který funguje hbitě a nedělá zbytečně velké mezery před vozy vepředu. Asistent pro udržení v jízdním pruhu sám zatáčí. Občas ale systém zakřičí, ať dáte ruce na volant, i když je tam máte položené. Příjemný je head-up displej, který před řidiče promítá nejen rychlost a otáčkoměr, ale také to, jakou rychlostí právě můžete jet. Tato data má jak z mapových podkladů, tak právě z kamery, která čte dopravní značky.

Kamera je před zpětným zrcátkem, radar v masce chladiče. Auto pozná cyklisty, chodce a to dokonce i po setmění.
Kamera je před zpětným zrcátkem, radar v masce chladiče. Auto pozná cyklisty, chodce a to dokonce i po setmění.

Svítí jako ve dne

Změnou prošly také světlomety. Lexus je nazývá BladeScan. Jde o technologii, která umí zhasínat jednotlivé segmenty světlometu. Jako kdybyste prostor před sebou nasvítili pomocí 400 baterek a ty byste mohli mít rozsvícené nebo zhasnuté tak, abyste nikoho neoslňovali, ale zároveň co nejlépe viděli. Ve skutečnosti Lexus nepoužívá segmenty, ale rotující zrcadlo, které rozhoduje o tom, zda v daném místě bude světlo nebo tma. Nejlépe to vysvětlí video níže.

Ze všeho nejdůležitější je, že to skutečně funguje. Neoslníte ani vozy před sebou, ani protijedoucí vozidla, přičemž paprsky umí nasvítit silnici i okolí naprosto famózně. Tohle funguje dobře.

Technologie BladeScan je složitá, hlavní je, že to funguje.
Technologie BladeScan je složitá, hlavní je, že to funguje.

Hybrid 4. generace

Jeli jste v některém ze starších hybridů od Lexusu? Asi víte, že z hlediska dynamiky to nebyla žádná sláva. Nová generace hybridního pohonu je však jiné kafe. Benzínový motor o objemu 3,5 litru a výkonu 193 kW doplňují dva elektromotory – s výkonem 123 kW na přední nápravě a s výkonem 50 kW na zadní nápravě. Pokud byste všechen výkon sečetli, dostanete se na dechberoucích 366 kW, jenže takhle to nefunguje a celkový výkon je „jen“ 230 kW, tedy 313 koní. To stačí na to, aby vůz s hmotností hodně přes 2 tuny vystřelil na 100 km/h za 7,7 sekundy. Tedy aspoň papírově. Při našem měření stačilo na překonání jen lehce přes 7 sekund. RX zkrátka táhne jako lokomotiva.

Výsledek by byl jistě mnohem lepší, kdyby se Lexus vzdal planetové převodovky, která neřadí – jen plynule mění převod. Jenže na druhou stranu by přišel o velkou výhodu – nekonečně plynulou jízdu. RX nikdy neškubne, nikdy s vámi nehodí. Protože nedochází k přeřazování. Jak vidíte na videu, otáčky motoru i rychlost jen plynule rostou.

Otáčkoměr se ukazuje jen ve sportovním režimu. Standardní zobrazení vypadá takto. Ukazuje se zde práce s energií.
Otáčkoměr se ukazuje jen ve sportovním režimu. Standardní zobrazení vypadá takto. Ukazuje se zde práce s energií.

Baterie hybridního pohonu stále spoléhají na Nikl-metal hydrid. Lexus ovšem tvrdí, že parametricky není rozdíl oproti bateriím na bázi Lithia. Existují i RX právě s lithiovými bateriemi, ale ty nejsou určené pro náš trh.

Baterie zabere nějaké místo, ale i tak má kufr slušných 539 litrů.
Baterie zabere nějaké místo, ale i tak má kufr slušných 539 litrů.

Hybrid se dobíjí při každém brzdění, případně jej může přímo dobíjet benzínový agregát. Čistě na elektřinu dojede RX asi jen kolem kilometru, ale to není smysl hybridu. Ten jen především v maximalizaci efektivity pohonu. A skutečně to funguje. Udávaná spotřeba 5,8-5,9 litrů benzínu na 100 km je tedy hodně optimistická, to byste museli jezdit s velmi lehkou nohou, ale jezdit za cca 8 litrů benzínu na možnostech rychlostních limitů je realita. A to je na takto velké auto s pohonem všech kol skvělý výsledek.

Ve městě se vůz až nečekaně často spoléhá právě jen na elektřinu. Kdykoliv sundáte nohu z plynového pedálu, nebo akcelerujete jen málo, benzínový agregát neběží. Při takové běžném pražském provozu je to tak polovina času. Skvělé!

Tlačítkem EV aktivujete jízdu čistě na elektřinu.
Tlačítkem EV aktivujete jízdu čistě na elektřinu.

Pokud to situace vyžaduje, je možné stisknout tlačítko EV a jet jen na elektřinu. To se hodí třeba při popojíždění v garáži, kdy chcete jet tiše a bez emisí.

I když je displej dotykový, zůstalo v autě hodně fyzických tlačítek.
I když je displej dotykový, zůstalo v autě hodně fyzických tlačítek.

Čtyřkolka

Z popisu hybridního pohonu je jasné, že vůz má poháněna všechna čtyři kola. Ale o pohon zadních se stará pouze zmíněný elektromotor s výkonem 50 kW. Funkci ale splní bezezbytku. Rychlý rozjezd bez protočených kol, snadný rozjezd na sněhu, to všechno systém nazývaný E-FOUR zvládne. V Krkonoších na zasněžené silnici jsem si ale také vyzkoušel, že žádné zimní radovánky si s autem neužijete a poslat jej jen trošku bokem do zatáčky je nesmysl. Je to takový panelák na kolech.

Poháněna jsou všechna 4 kola, o pohon zadních se stará jen elektromotor.
Poháněna jsou všechna 4 kola, o pohon zadních se stará jen elektromotor.

Jedeme

A jak tedy RX jede? Velmi na pohodu. Je znát, že podvozek byl s faceliftem přitvrzený, karoserie je tuhá a přitvrdily i stabilizátory. Ale nic to nemění na tom, že na okreskách vás nebaví s tímto autem sprintovat. Užíváte si komfortní, tichou a pohodovou jízdu. Pokud rádi řádíte, hledejte jinde.

Na dálnici se RX ukazuje jako polykač kilometrů. Odfiltruje vás od okolí, nechá vás relaxovat v naprostém tichu. Dokonce i když ručička rychloměru překročí 200 km/h, je na palubě naprostá pohoda. RX má sice psanou maximální rychlost 200 km/h, ale tu hravě překročíte, ani si toho nevšimnete. Výkon motoru a ticho na palubě, to je zrádná kombinace.

20" kola jsou nečekaně velmi komfortní. Přitom zajišťují stabilitu a jistotu i při velmi vysokých rychlostech.
20″ kola jsou nečekaně velmi komfortní. Přitom zajišťují stabilitu a jistotu i při velmi vysokých rychlostech.

Sedíme uvnitř

Interiér je asi to nejlepší z celého auta. Tady se někdo hodně snažil, aby vás rozmazlil a ukázal, za co jste nechali na showroomu 2 310 000 Kč. Kam sáhnete, tam najdete jen kůži, nebo příjemné dřevo. Nebudete strádat nedostatkem místa nebo nepohodlím. Tady není co vytknout.

Pro koho je

Pokud rádi vymetáte okresky a jízda je pro vás především zábava, hledejte jinde (a už vůbec ne SUV). Pokud v autě trávíte velké množství času a potrpíte si na komfort a pohodlí, jste u Lexusu správně. Dlouhé dálniční přesuny zvládá bravurně a vy vystoupíte odpočatí. Patříte-li mezi geeky a milovníky gadgetů, budete trochu zklamaní.

Infotainment je sice konečně super, ale chybí vychytávky typu vzdáleného přístupu k vozu, on-line funkce a takové ty libůstky typu čtečky RSS kanálů, vzdálená diagnostika, posílání cílů do navigace přes mobil apod. Tady je přeci jen BMW a Audi stále napřed.

Lexus RX 450h

2 310 000 Kč
8.9

VZHLED A ZPRACOVÁNÍ INTERIÉRU

9.8/10

PROPOJITELNOST S TELEFONEM

7.5/10

TECHNOLOGICKÁ VÝBAVA

8.8/10

jízdní komfort

9.5/10

Klady (+)

  • komfort jízdy
  • funkčnost hybridního pohonu
  • vnitřní prostor
  • akustika
  • jízdní stabilita
  • Apple CarPlay a Android Auto
  • Skvělé světlomety
  • dostatek USB portů

Zápory (–)

  • CarPlay funguje jen s některými USB porty v autě
  • chybí on-line funkce
  • výkon hybridu by mohl být vyšší
  • CarPlay jen po kabelu

Vratislav Klega

Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.
avatar
1300
  Sledování diskuze  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Orga6
Anonym
Orga6
Offline

Když už je to takový dálniční křižník, tak jaká je spotřeba na dálnici?
Tam hybridy neumí jet efektivně.

Flinta
Anonym
Flinta
Offline

Pěkná recenze, ale ta spotřeba na dálnici by mě taky zajímala :) auto super, nicméně ta cena už zas tak ne. Ale chápu, je to Lexus no.

Jakub
Anonym
Jakub
Offline

Mám hybrid a na dálnici jezdím za 6l a to mám docela těžkou nohu.

Milan
Anonym
Milan
Offline

Mám ho z roku 2019 před faceliftem, spotřeba na dálnici 10 l/100km

PetrSP7
Uživatel
PetrSP7
Offline

Vůz s hmotností 2200kg+ veze do práce stokilovýho chlapa … jo to je správná cesta hybridizace. :-P