TOPlist

Test Ford Ranger: americký pracant

Co je pro Evropu kombík, to je pro Ameriku pick-up. Bez legrace. Tento typ vozu zde nemají jen opravdoví farmáři, ale třeba i maminky a dost často i teenageři. Zkrátka něco jako Octavia Combi. Jenže Evropa to vidí jinak.

Pro drsný chlapy? Pro pracanty!

Pro koho?

Prodej pickupů má na starosti divize Užitkové vozy Ford. Už to hodně napovídá, pro koho je auto určeno. Stavební firmy, lesníci a vodohospodáři, zkrátka každý, kdo potřebuje jezdit mimo silnice a zároveň potřebuje převážet těžký náklad.

Jen mu naložte. Klidně 1,2 tuny.

Proč zrovna těžký náklad? Ranger nemá na zadní nápravě klasické tlumiče, jaké znáte z osobních aut. Má zde tzv. listová pera, která snesou velmi nehezké zacházení. Myslíme tím hlavně přetěžování. Hodíte na úložnou plochu paletu s cihlami? Není problém. Naložit můžete hodně přes tunu a autu to nic neudělá. Právě naopak. Nevýhodou listových per je, že neumí pneumatiku tak dobře tlačit k silnici. A pokud je auto zatížené, zadní poháněná kola mají lepší grip.

Výhodou listových per je jejich odolnost a vysoká nosnost. Nevýhodou pak komfort odpružení.

Jak jsme napověděli, Ranger je zadokolka. A pokud není ložná plocha zatížená, kola se silnice drží hůř, než by bylo úplně příjemné. A co v terénu? K tomu máme k dispozici další 2 režimy. Ty se mění pomocí otočného knoflíku u řadící páky. Kromě 2H, což znamená pohon zadní nápravy, lze zvolit ještě režim 4H. V tom případě se připojí i přední náprava a Ranger je trvalou čtyřkolkou. V tomto okamžiku se kola už jen tak neprotočí. Jelikož se počítá s tím, že Ranger bude jezdit i v hodně těžkém terénu, lze přepnout i do režimu 4L.

Terénní čudlíky.

 

Aktivuje se redukční převodovka, která 2,7x zkrátí převody. Na jedničku se tak auto může šinout doslova šnečím tempem a nic jej nezastaví. Redukční převodovku využijete při extrémně strmých stoupáních, ale také klesáních. S Rangerem se můžete směle pustit z tak prudkého svahu, ze kterého byste se báli sjet i po zadku. Krátký převod a brzdící síla motoru nedovolí, aby se auto rozjelo více. Navíc lze využít i asistenta pro sjíždění svahů, který pohlídá rychlost, ale i to, aby auto nezačalo klouzat bokem.

Je to Ranger. Na louce je nejšťastnější.

Redukční převodovku využijete i při rozjezdu s těžkým přívěsem. A těžkým opět bez přehánění. “Na kouli” uveze Ranger 3 500 kg. Tedy asi 3 osobní auta.

Do nejdrsnějšího terénu

Že toho není dost? Není! Naše auto bylo vybaveno ještě paketem off-road. To znamená další tlačítko u řadicí páky – tentokrát jde o uzávěrku diferenciálu zadní nápravy. To se hodí pro případy, kdy máte zadní kola v bahně. Pokud vás mají vytlačit ven, může se začít jedno kolo otáčet a to druhé pak nedělá nic. Když aktivujete uzávěrku, obě kola budou mít stejné otáčky a je mnohem větší šance, že se z kluzkého povrchu dostanete ven. Kdo jezdí mimo silnice, pro toho je uzávěrka zadního diferenciálu nezbytností. Paket off-road navíc přidává ochranu pod motorem, rozvodovkou a nádrží. Přeci nechcete, aby vám ostrý kámen udělal díru do nádrže. Takže v pořádku.

Vyjeté koleje? Rozbahněná cesta? Stoupání? Pro Ranger to není problém. Ale všimněte si, že nezatížený zadek trochu tančí.

Podvozek má slušnou ochranu.

Místo řidiče

Vyhoupnout se do auta, to chce trochu námahy. Aby to zvládl i americký ranger, který právě spořádal pět bigmaců, je k dispozici nášlapný práh. I místo pro řidiče je drsňácké. Tvrdé plasty, všechno působí odolně a bytelně. Zkrátka si můžete na palubku odložit řetězovou pilu a nic se neděje. Volant je na silnici zbytečně velký. Ale v terénu jeho velikost oceníte. Díky větší páce auto v terénu mnohem lépe cítíte a můžete jej jemněji korigovat. Spousta tlačítek je ale zbytečně malých. Pokud budete mít oblečené pracovní rukavice, většina funkcí se vám bude ovládat nepříjemně. A to jak na volantu, tak na středovém panelu. Ani řazení neoplývá velkou přesností, je až trošku humpolácké.

Za co si Ranger zaslouží pochvalu, to je nabídka pomocníků a asistentů. Za rozumných 24 000 Kč si můžete dokoupit asistenta upozorňujícího na opuštění jízdního pruhu (aktivní, umí vás i vrátit zpět), automatická dálková světla, dešťový senzor, čtení dopravních značek, ale třeba i adaptivní tempomat. Na pick-up to není vůbec špatné!

Chytré funkce

Když jsem si do Rangeru sednul a uviděl miniaturní rádio, bál jsem se, že tento odstavec zůstane nakonec prázdný. Ale není tomu tak. Ranger je vybaven systémem Ford SYNC 1.1. Není k dispozici ani základní navigace, ale SYNC 1.1 nabízí propojení s telefonem. A to nejen pro telefonování a přehrávání hudby.

Součástí systému je tzv. AppLink, který umožní řidiči připojit chytrý telefon s Androidem nebo iOS. Připojení probíhá výhradně kabelem a k dispozici je velké množství aplikací, které si můžete do telefonu nainstalovat a používat je prostřednictvím vozu. Třeba Spotify pro přehrávání hudby, nebo Sygic Car Navigation pro navigaci. Takže tak můžete částečně omluvit absenci navigace ve voze. Nejde samozřejmě o sofistikované hi-tech řešení, ale aspoň něco.

Plní účel

Ford Ranger je ryze praktické auto s velkými možnostmi použití. Nenechte se zmást holou korbou – nástavbáři vám klidně udělají boudu na míru, přesně pro potřeby, jaké potřebujete. Ranger je rozumným kompromis mezi cenou, pohodlím a užitnou hodnotou. Kupovat jej proto, abyste vypadali cool, protože jezdíte v pickupu je hloupost. Kupte si jej, aby pro vás pracoval a budete spokojeni.

Ford Ranger

Ford Ranger
7.5

Design vozu

7.5/10

Vzhled a zpracování interiéru

7.0/10

Propojitelnost s telefonem

7.0/10

Jízda po silnici

6.0/10

Jízda v terénu

10.0/10

Klady

  • robustnost
  • schopnosti v terénu
  • moderní prvky výbavy
  • modulárnost

Zápory

  • výkony na silnici
  • výkon motoru
  • komfort jízdy
Autor článku Vratislav Klega
Vratislav Klega
Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

Kapitoly článku