Máme rok 2019 a lidé jsou dál. Nemálo z nich už věří tomu, že elektromobily můžou být v blízké budoucnosti alternativou spalovacích motorů. Víceméně akceptovali, že elektromobil je fajn přepravní prostředek do města. Ale dá se s ním zajet trasa z Prahy do Brna a zase zpět? Bez velkých ústupků? My jsme si to vyzkoušeli.

BMW i3 pro rok 2019
BMW i3 od nás už znáte. Dva a půl roku starou recenzi najdete zde. Od té doby i3 dostalo některá vylepšení. Chválíme především změny infotainmentu. BMW jako první automobilka nabídla bezdrátový Apple CarPlay a ten si teď můžete užívat právě i v i3. Z uživatelského hlediska je tohle nejvíce zásadní změna. Pojďme se zaměřit na život s elektromobilem.

Hvězda ve městě
BMW i3 je hvězdou městského provozu. Nabízí akceleraci, díky které na semaforech nechá za sebou všechny vozy, které ve městě běžně potkáte. Kdykoliv vystřelit vpřed přitom není žádné umění a nevyžaduje nic speciálního. Zkrátka jen přimáčknete plynový pedál na podlahu a volantem ukazujete směr. Rychlost dostanete zadarmo.
Na rozdíl od spalovacího motoru navíc neřešíte ohřívání motoru, od první sekundy provozu mu můžete dávat za uši a nic se mu nestane. Vzhledem k nákladům na elektřinu ani nebudete příliš řešit spotřebu. Provoz je tak levný, že nemá smysl nad tímto parametrem uvažovat. I když jezdíte stylem “brzda-plyn”, nemá to na spotřebu takový vliv jako u “spalováku”. Při brzdění rekuperujete, takže energie se ukládá zpět do akumulátoru.

Přitom na brzdu vlastně ani sahat nemusíte. BMW je prakticky jednopedálovým vozem. Jakmile sundáte nohu z akcelerátoru, začne velmi intenzivně rekuperovat, jako byste dost výrazně brzdili. Když se s tím naučíte pracovat, v běžném provozu skutečně na brzdu sahat nebudete.

Kdo řeší dojezd?
Je to jedna z věcí, kterou u elektromobilu každý řeší. Kolik to ujede. Nejčastěji to tedy řeší lidé, kteří elektromobilem mnoho najeto nemají, protože je to vlastně úplně jedno. Když autem jezdíte po městě (kde dává elektromobil největší smysl), tak je vám úplně jedno, jestli ujedete na jedno nabití 150 nebo 400 km. Pokud jezdíte elektromobilem, tak se naučíte přijet domů (nebo do práce) a připojit elektromobil na nabíjení. Je to jako se smarpthonem, asi také obvykle nečekáte, až bude mít 0 %, ale dáváte ho nabíjet podle určitého návyku. U elektromobilu je to stejné.

Pokud se chcete navíc chovat šetrně ke své baterii, nastavíte nabíjení jen do 80 %. Akumulátoru to prospívá. A je vám pak jedno, jestli po městě najezdíte 60, 80 nebo 100 km. Zkrátka jezdíte.

Doma nemám žádný speciální wallbox, ani 3fázovou zásuvku, ale obyjčenou 230V zásuvku, kterou má v garáži snad každý. A s nabíjením nespěchám. Dobíjím proudem 8 A při 230 V, tedy výkonem 1,8 kW. To má i vaše varná konvice, tohle žádnou elektrárnu nepoloží. Li-ion akumulátor má kapacitu 33,2 kWh, z toho využitelná kapacita je 27,2 kWh. I kdybych tedy potřeboval dobít z 0 do 100 %, stačilo by mi cca 15 hodin, ale jak jsem vysvětlil výše, k takové situaci nedochází.

Takže po městě jezdíte tiše, nevypouštíte v hustě zabydlené oblasti emise, nemusíte čekat na ohřátí motoru a neřešíte spotřebu. To je super. Ale co taková cesta z Prahy do Brna? Navíc po dálnici?
9:15 – odjezd z Prahy do Brna
Je 9:04 a venku ukazuje teploměr 3 stupně. Nic moc. Za 10 minut chci odjíždět, takže ještě doma přes aplikaci zapínám topení. Přeci nebudu sedět ve studeném autě. V tu dobu auto ukazuje dojezd na plnou baterii 213 km. V 9:15 skutečně sedím v autě, ve kterém je už příjemných 23 stupňů, sedadlo je vyhřáté a já můžu odjíždět. Dojezd v tomto okamžiku je 210 km, takže vytopení vozu vzalo 3 km. A jedu směr Brno.

Bleskově po D1
Jízda po D1 je zážitek sám o sobě. V místech, kde je to možné jedu rychlostí 130 km/h, díky množství omezení je to ale jen tak polovina cesty. Druhou polovinou jsou omezení, kde je možné jet jen 80 km/h. Po hodině jízdy jsem tak u Větrného Jeníkova a za sebou mám 103 km. To odpovídá možnostem dálnice, rychleji by to nešlo. Dojezd v tuto chvíli ukazuje 102 km. To je méně než slibovaných 210 km, je to především kvůli tomu, že při vyšší rychlosti na dálnici stoupá také spotřeba.
Kafe v Ostrovačicích
V Ostrovačicích jsem v 11:02, na displeji mi svítí dojezd 13 km. Do cíle to mám rovných 18 km. Kdybych včas přepnul do úspornějšího režimu a snížil rychlost, nebyl by problém do Brna dojet bez nabíjení. Ale já dávám přednost rychlejší jízdě a plnému komfortu. A navíc jsem si skutečně chtěl dát kafe, tak jsem zastavil u nabíjecí stanice ČEZ právě v Ostrovačicích. Po připojení stanice hlásí, že mi zbývá 8 % kapacity baterie a do 80 % (pak už nabíjení DC není efektivní) mi zbývá 40 minut. Takže si odcházím dát kafe a mezitím vyřídím neodkladné zprávy. U kafe jsem strávil 25 minut, ani mi to nepřišlo.

Auto se nabíjelo celkem 29 minut a dobilo se na 61 %. Na +-2 minuty to odpovídá tomu, co bylo slíbeno na začátku nabíjení. Dobíjecí výkon tak byl průměrně 45 kW. Limit vozu je přitom 50 kW. Pokles 5 kW mohly způsobit 2 faktory: 1) nedostatečný výkon nabíjecí stanice. V tomto případě to nebude ono, ČEZ zde má 2 nabíjecí stanice (takže pro 4 vozy), kapacita místa bude dostatečná, byl jsem zde sám. 2) Baterie byla po náročnější jízdě po dálnici více zahřátá a nebylo možné ji dobíjet plným výkonem.

Nabíjení AC/DC
BMW i3 můžete nabíjet buď stejnosměrným (DC jako direct) nebo střídavým (AC jako amplitude) proudem. Při nabíjení střídavým proudem se o uložení do akumulátorů stará palubní nabíječka vozu. Ta má výkon až 11 kW (3 fáze a 16 A). Jde vždy o lepší cestu, protože palubní nabíječka hezky pomalu ukládá elektřinu do článků, tak je je třeba.
Stejnosměrným proudem je možné BMW i3 dobíjet výkonem až 50 kW. V tomto případě se palubní nabíječka “obchází”. O usměrnění se stará nabíjecí stanice a elektřina teče rovnou do akumulátoru. Přesněji do jednotlivých článků. Nevýhodou je, že palubní elektronika pak nemá přesný přehled o nabití (vyvážení) jednotlivých článků. Takže baterii dobijete opravdu rychle, ale nedělá jí to samozřejmě dobře. Stejnosměrným proudem byste měli dobíjet maximálně do 80 %. Pak jsou některé články nabité naplno a jiné nikoliv. Ty plně nabité se začnou vybíjet a dobíjí články, které ještě nabité nejsou, takže vlastně na nich probíhá vybíjecí cyklus, což je pochopitelně nežádoucí.
IKEA
V 11:50 přijíždím Brna. Konkrétně k prodejně IKEA. Zde vyzvedávám děti, které byly na Moravě u babičky a dědy. Na parkovišti je nabíjecí stanice PRE. Nejde o rychlonabíjecí stanici – nabízí jen střídavý proud a můžu tedy využít maximálně 11 kW. Je čas oběda, takže s dětmi jdeme na švédskou klasiku – losos, masové kuličky, však to všichni známe. Oběd s dětmi a k tomu labyrint domácího nábytku znamená, že z Brna odjíždíme až o 50 minut později. Akumulátor je nabitý na 74 % a ukazuje dojezd 192 km. Je jasné, že až do Prahy to bez nabíjení nedáme.
Loket
Kdo jezdí s dětmi, ten to zná: kdy už tam budem, já se nudím, mám žízeň… důsledkem je, že řidič jede rychleji, zkrátka už aby to měl za sebou. Průměrná rychlost stoupla na 107 km/h. Když přijíždíme k nabíjecí stanici ČEZ u obce Loket, máme od Brna odjeto jen 133 km, ale dojezd hlásí jen 13 km. Vyšší rychlost se na dojezdu promítla. U dobíjecí stanice je McDonald, zde tedy hasíme nezkrotnou žízeň, čůrání a takové ty radosti s dětmi. Nakonec jsme se zde zdrželi 35 minut. Díky tomu ale baterie ukazuje 72 %. Za 35 minut se tak dobila o 64 %. Dobíjecí výkon tak byl 43 kW. Do cíle nám zbývá už jen 62 km, takže máme obrovskou rezervu. Vlastně by úplně stačilo se na nabíječce zdržet 15 minut, abychom dojeli do Prahy. Takže zbývající dojezd už nemá smysl řešit.
Závěr
BMW i3s je typické auto do města, není vhodné na dlouhé přesuny. Ve městě funguje bez jakýchkoliv kompromisů. Pokud jedete opravdu dlouhou cestu, je třeba si ji naplánovat. Ale zase nemusíte předem sedět u mapy. Podél D1 jsou rychlonabíjecí stanice každých cca 30 km, takže o výběru se můžete rozmyslet na poslední chvíli.

V případě městského vozu je úplně jedno, jak velký je dojezd elektromobilu. Tohle řešit nebudete.

Pokud často jezdíte dlouhé cesty, budete dojezd řešit. Pokud je tato vzdálenost delší než 1,5násobek reálného dojezdu auta, elektromobil si nepořizujte.

Pokud bydlíte na sídlišti a nemáte možnost doma, případně v práci dobíjet, také se elektromobilu vyhněte. S veřejnými dobíjecími stanicemi si nevystačíte pro komfortní soužití. Na druhou stranu, i když doma máte jen obyčejnou 230V zásuvku, bude vám zcela stačit pro provoz elektromobilu.
BMW i3s
1 499 134 CZK
Klady
- dechberoucí dynamika
- tichý provoz
- prostor pro řidiče
- příznivá hmotnost
- špičkový infotainment
- vzdálené ovládání
- pohon zadních kol
Zápory
- pořizovací cena
- jen 50 kW rychlonabíjení
- reálný dojezd 200 km
- displej není dotykový