TOPlist

Tesla má další konkurenci. Elektrický sedan Nio ET7 sám řídí a ujede 1 000 km na jedno nabití

NIO ET7 0 1

Na vlně elektromobilů, kterou spustila Tesla, se nyní veze stále více a více automobilek a jednou z těch perspektivních by mohl být i čínský startup Nio, který nedávno představil nový sedan ET7. Tento nový model se chlubí především autonomními schopnostmi a v budoucnu chystá také velkou solid-state baterii.

Ceny a varianty

Nový model vychází z konceptu představeného už v roce 2019. V nabídce by měly být dvě varianty. Levnější varianta s cenou 69 000 USD (asi 1 485 000 Kč bez DPH) zvládne ujet 500 km a dražší s cenou 78 000 USD (asi 1 679 000 Kč bez DPH) dokonce 700 km. Baterie u těchto dvou modelů budou mít kapacitu 70 a 100 kWh. První vozy půjdou do prodeje v Číně na začátku příštího roku.

ET7 Side
Nový model ET7

Do budoucna Nio počítá ještě s jednou variantou vozu ET7. Půjde o tzv. Premier Edition s již zmíněnou solid-state baterií o kapacitě 150 kWh a cenou zhruba 1 745 000 Kč bez DPH. Dojezd bude v tomto případě i více než 1000 km. Je však nutno zmínit, že Nio pro uvádění dojezdů používá standard NEDC, který reálný dojezd trochu nafukuje. Nová baterie bude k dispozici v druhé půli roku 2022 a bude možné ji instalovat i do ostatních modelů značky Nio.

Výměna baterií jako služba

Pokud vás odrazují ceny nových vozů Nio, je nutno zmínit také unikátní službu BaaS (Battery as a Service). Podstatou této služby je vytvoření sítě center pro výměnu baterií, kde bude možné kdykoliv přijet a vybitou baterii během několika okamžiků vyměnit za plně nabitou. V ideálním případě by tak nová služba měla přinést ještě větší svobodu při cestování elektromobily.

nio battery swap
Stanice pro výměnu baterie

V případě využití této služby vám NIO odečte část ceny nového vozu, ale je pak nutné platit měsíční poplatek, který se odvíjí od kapacity baterie vašeho elektromobilu. Celé to tedy dává smysl.

Vzhledem k tomu, že Nio má v plánu letos expandovat i do Evropy, už brzy bychom zde mohli vidět i první centra pro výměnu baterií. V Číně tento koncept už funguje.

ET7 a jeho peří

Interiéru ET7 vévodí 12,8″ OLED panel, nad kterým se nachází malý AI robot Nomi. Automobil samotný je poháněn dvěma motory. V přední části se nachází slabší 180kW motor a v zadní části najdeme 300kW agregát. Oba motory dohromady mají výkon více než 600 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/h by měl ET7 zvládat za necelé 4 sekundy.

Součástí výbavy je také 33 různých senzorů v podobě ultrazvuků, kamer, radarů i LIDARu. Interiér vozu se pak chlubí masážními sedadly nebo audio systémem z 23 reproduktorů.

Těžké začátky

První vůz ES8 tato automobilka vypustila v polovině roku 2018. Poté vstoupila na newyorskou burzu, ale hodnota akcií nijak závratně nerostla. Celý rok 2019 byl pro Nio ve znamení zklamání a neúspěchů. Nejdříve byly v Číně sníženy dotace na elektromobily a poté následovalo celkové ekonomické zpomalení, které ani automobilkám příliš neprospělo.

nio stock
Vývoj akcií Nio

Poté následovala svolávací akce na tisíce vozů ES8 a zrušené plány na výstavbu nové továrny. Rok 2019 celkově byl tedy pro automobilku nešťastný.

Rok 2020 Nio zahájilo varováním pro investory týkající se špatných finančních výsledků a nejisté budoucnosti. Zlomový byl únor, kdy se automobilce podařilo vyjednat finanční záchranu ve výši více než miliardy amerických dolarů od částečně státních subjektů. Ta sice bude mít pro automobilku dlouhodobé důsledky, ale z krátkodobého hlediska nadějný startup zachránila.

Druhý dech pro Nio

Ačkoliv v roce 2020 přišlo další zpomalení všech světových ekonomik, Nio si vedlo mnohem lépe a kromě slušných prodejů modelu ES8 se podařilo představit také třetí model v podobě malého SUV s označením EC6, které se už nyní prodává lépe než jeho dva předchůdci.

2021 nio ec6 6 1600x0
Malé SUV Nio EC6

Nejlepší byla pro Nio poslední čtvrtina roku, kdy prodalo 17 353 vozů, což samo o sobě představuje polovinu prodaných vozů za celý rok 2019. Celkem v roce 2020 Nio dodalo 43 728 vozů. To se projevilo také na akciích, které ke konci roku zahájily velmi slušný růst.

Nový sedan je tedy pro Nio zadostiučiněním. Projekt, který byl zrušen a následně obnoven, by měl přinést ty nejlepší technologie, jaké je Nio schopno vyrobit. Spolu s novou solid-state baterií a slibným výměnným systémem by tento vůz mohl znamenat začátek nové éry pro čínskou automobilku.

Autor článku Adam Bělunek
Adam Bělunek
Baví mě Apple, kvalitní audio-video technika a obecně chytrá řešení, která fungují. Volné dny se snažím trávit na kole v bikeparcích a trailcentrech, nebo na horách s batohem na zádech. Užívám si dobrou hudbu, občas zajímavou knihu a rád cestuji.

Kapitoly článku