Služba Spotify rozeslala e-mail některým uživatelům s rodinným předplatným, ve kterém po nich požaduje, aby potvrdili svou polohu. Společnost tím chce ověřit, že tito uživatelé žijí na stejném místě. Z emailu vyplývá, že pokud lidé svou domovní adresu nepotvrdí, o rodinné předplatné přijdou. Spotify se s největší pravděpodobností snaží odhalit především skupiny přátel, kteří službu zneužívají, aby ušetřili peníze.
Postupně se dostane na všechny země
Zmíněný e-mail zatím přišel pouze vybrané skupině předplatitelů ve Spojených státech a Německu, ale dá se očekávat, že další země budou následovat a ověření se nevyhne ani České republice a Slovensku. Na společnost se za tento krok okamžitě snesla vlna kritiky. Uživatelé poukazují především na to, že všechny rodiny rozhodně nežijí v jedné společné domácnosti. Pravdou ale je, že Spotify na svých stránkách jednoznačně uvádí, že rodinné předplatné je určeno pro pět lidí, kteří žijí na stejné adrese.
https://twitter.com/unaligned/status/1041875669704237057?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1041875669704237057&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.theverge.com%2F2018%2F9%2F28%2F17913240%2Fspotify-family-plan-gps-household-clampdown-cheap-subscription
Předplatné pro rodinu je výhodné a mezi uživateli oblíbené
Rodinné předplatné využívá po celém světě obrovské množství lidí. Nelze se proto divit, že část z nich stanovené podmínky zkrátka nedodržuje. Podle serveru Billboard se tímto způsobem snaží ušetřit až polovina uživatelů napříč všemi streamovacími platformami. Přestože jde o velmi vysoké číslo, rozhodně není překvapivé. Díky rodinnému předplatnému na Spotify lze využívat výhody prémiového účtu se slevou 75 %.
Tato praxe má však vliv na hospodaření společnosti. Průměrný výnos z jednoho uživatele poklesl ve druhém čtvrtletí roku 2018 o dvanáct procent. V minulosti přitom společnost žádný způsob ověřovaní uživatelů nenabízela. Pro skupinu přátel tak bylo velmi jednoduché založit rodinný účet, přestože žili na zcela oddělených místech.
V tuto chvíli není jasné, jak moc bude Spotify ve vymáhaní adres agresivní. Mluvčí společnosti uvedl, že v současné době probíhá testování, jehož cílem má být zlepšení uživatelského zážitku rodinného předplatného. Toto testování zatím probíhá v malých skupinách na vybraných trzích. Ve Spotify prý neustále testují nové produkty, ale nyní nemají k novému způsobu ověřování co říct. Zkrátka PR vyjádření jak se sluší a patří.