Domů » Články » Specifika českého telekomunikačního trhu a ceny mobilních služeb

Specifika českého telekomunikačního trhu a ceny mobilních služeb

Proč jsou v ČR vysoké ceny mobilních služeb? Státní správa nefunguje, jak má, a pokulhává legislativa. Svůj podíl nesou i operátoři.

Tento článek je prvním ze série obecnějších článků o telekomunikačních tarifech a operátorech. Omluvte poněkud dramatický úvod: slibujeme, že příští články už budou konstruktivnější a mít pro čtenáře SmartManie přínosnější obsah, než je pouhé konstatování stavu.

Název článku je zčásti nadsázkou: Neexistují žádné specifické okolnosti, které by ospravedlňovaly vysoké ceny mobilních tarifů na českém trhu. Podle statistik OECD, ECTA, BEREC i podle zkušeností a znalostí českých uživatelů, kteří dohlédnou dál za hranice české kotliny, voláme draze, ale máme nejhorší mobilní sítě s několikaletým zpožděním za vyspělejšími sousedy. Operátoři dostatečně neinvestují do rozvoje mobilních a datových sítí v ČR, ačkoliv vykazují v celoevropském měřítku i v rámci svých podnikatelských skupin nadprůměrné zisky. České vlády, Český telekomunikační úřad (ČTÚ) i zákonodárci přesto nepodnikají přiměřené a rychlé kroky k nápravě. Stát odčerpává přes DPH, poplatky a aukce z telekomunikací obrovské částky, ale jejich rozvoj z nich ani nepodporuje ani nechrání své občany.

Takový je bohužel v kostce obraz současného českého telekomunikačního trhu. Za 23 let po sametové revoluci bylo dost času ke konsolidaci telekomunikací, které jako síťové odvětví objektivně potřebují pevnou a aktivní ruku regulátora. Na českém trhu mohla už účinně působit konkurence k současnému oligopolu Telefónica – T-Mobile – Vodafone a nebyla by dlouhodobě narušována hospodářská soutěž. Levné mobilní i pevné datové spojení mohlo být dostupné i v odlehlých a málo lidnatých částech republiky a podporovat ekonomický růst a konkurenceschopnost namísto úpadku a nezaměstnanosti.

Příčinou současného tristního stavu nejsou ani tak operátoři, kteří se především chovají tržně, ale státní správa, která léta odvětví zanedbává dílem úmyslně, dílem z vlastní pohodlnosti, nezájmu a nedostatku kompetence.

Na otevřeném a konkurenčním trhu by O2 monopolně neobhospodařovalo trh pevných přípojek s nikde nevídaným podílem bezdrátových namísto optických sítí, T-Mobile by slavnostně nespouštěl LTE síť na území několika čtverečních kilometrů a Vodafone by se nechlubil unikátními „férovými“ tarify s tarifikací 1+1, světe div se, bez nadměrného účtování. Kvalitní dotované chytré telefony by byly cenově dostupnější atd. ČTÚ by byl nezávislým a funkčním regulačním orgánem respektovaným veřejností i operátory.

Protože tomu tak dosud není a obáváme se, že ještě nějakou dobu nebude, rozhodli jsme se postavit vlastní portál tarifon.cz s oficiálními cenovými kalkulátory, které by běžnému uživateli alespoň bezplatně napověděly, jaký telekomunikační tarif je pro něho výhodnější a umožňovaly základní porovnání služeb a cen operátorů.

Šedí operátoři, složité ceníky a turecký bazar

Aniž bychom chtěli snižovat výchozí vinu českých vlád a politiků na neradostném stavu českého telekomunikačního trhu, také operátoři nesou svůj díl odpovědnosti. Miliardové marketingové kampaně obsahují až příliš často jen lákavé zkratky. Rozdíly mezi cenami mobilních služeb pro domácnosti a velké firmy a gumové smlouvy s tzv. šedými operátory přinesly na český trh balkánské praktiky obchodu.

Projevují se i v neprůhledných cenících zaplevelených desítkami výjimek, podmínek a dočasných akcí, zhusta neveřejných. Ceny závisejí na tom, jak voláte, kam voláte, kdy voláte, jsou jiné, když aktivujete novou SIM, jiné, když přenášíte číslo od konkurence, cena může platit jen omezenou dobu atd. V kombinaci s desítkou zákaznických segmentů a prodejních kanálů, které mají různé ceny a pravomoci, nemá běžný uživatel šanci se v tarifech a cenách rozumně orientovat a vybrat si správný tarif. Jeho kvalita je přitom podružná, dostáváte stále stejnou službu, jen za různé peníze.

Guláš cen a produktů umocňuje na druhou turecký bazar – aktivní i pasivní call centra a retenční oddělení – jejichž specialisty jen tak nepřesvědčíte, že (ne)chcete přejít k jinému operátorovi, když ani o 30% nižší tarif než ceníkový vás o výhodnosti tarifu XY nepřesvědčil. Vysoké ceny tarifů a podivné obchodní praktiky pak bohužel vychovávají uživatele, kteří rezignují na změnu, kvůli úsporám k vlastní škodě komunikují co nejméně a operátorovi nijak překvapivě nedůvěřují.

V rámci dalšího dílu seriálu si příště povíme, jak připravit cenový kalkulátor, který by pomohl se v cenovém prostředí ČR orientovat. Seriálem se bude prolínat aktuální cenové zpravodajství, které pro SmartManii začínáme připravovat.

Vladimír Stuchlý, Tarifon.cz

Sledování diskuze
Upozornit na
guest
10 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments