TOPlist

Škodí úniky technologickému průmyslu? Nová studie tvrdí pravý opak

Samsung Galaxy Z Fold Flip 3 clanek 4

Úniky informací o produktech a službách před jejich odhalením představují pro firmy poměrně vážný problém. Vynášení utajovaných informací není pro společnosti dobrou vizitkou, nicméně někdy mohou uniklé informace pomoci zvýšit zájem o samotný produkt. Jedním z mnoha příkladů, kdy jsme o nepředstavených produktech věděli první poslední, byly ohebné smartphony a hodinky od Samsungu, které výrobce představil v rámci akce Unpacked.

Jak vyplývá z analýzy společnosti Newton Media, více než čtvrtina zpráv, které se objevily na internetu před tímto datem, obsahovala „tajné“ detaily o technické výbavě produktů. Studie se zaměřila na zprávy o představovaných zařízeních zveřejněných zahraničními médii v období od 1. ledna 2021 do okamžiku zahájení prezentace Galaxy Unpacked. Sledovala hlavně výskyt konkrétních informací o výbavě zařízení, přičemž vybírala zprávy obsahující zmínky o jazykově neutrálním vybavení telefonů, jako je chipset, operační systém nebo typ displeje.

Samsung Galaxy Z Flip 3 clanek 6
Poškozují společnosti úniky informací, nebo jim zvyšují prodeje?

„Právě technické detaily představují kromě počítačem vytvořených vizualizací nejčastější typ leaků,“ říká Daniel Weidenhoffer, analytik Newton Media. „Napsat tweet o tom, jak se těší na nové Galaxy Watch 4, může kdokoli, ale trefit detaily, že např. pojedou na chipsetu Exynos W920 a budou vybaveny operačním systémem Wear OS s nadstavbou One UI Watch 3, už je trochu podezřele dobrý odhad,“ doplňuje Weidenhoffer.

Vliv úniků informací na medializaci není zanedbatelný

Čtveřice novinek Samsung Galaxy byla porovnána s novinkami firmy Xiaomi, která 10. srpna, tedy o den dříve než Samsung, představila produkty Mi MIX 4 a Mi Pad 5. Podíl zpráv, které obsahovaly konkrétní technické detaily, byl u obou rivalů vyrovnaný. U produktů Galaxy činil 24 % a u Xiaomi Mi 28 %.

graf

Ve srovnání medializace, tedy jak často se o novinkách psalo v sedmi měsících před odhalením a v týdnu bezprostředně po něm, vítězí na plné čáře Samsung. Porovnáme-li medializaci Galaxy Z Flip 3 a Xiaomi Mi MIX 4, tak produkt Samsungu dosáhl na internetu trojnásobného počtu zmínek než jeho čínský rival. To znamená, že i počet zpráv obsahujících leaky, byl u této novinky Samsung Galaxy stejně jako u ostatních produktů značky násobně vyšší než u novinek Xiaomi.

Nepřehlédněte – Recenze Samsung Galaxy Z Fold 3: ultimátní pracant

Pokud by si chtěl Samsung na autory leaků skutečně došlápnout, neměl by pro něj být velký problém vytipovat ty pravé kandidáty. Každý z dvanácti nejaktivnějších webových autorů stihl o novinkách Galaxy ještě před jejich premiérou uveřejnit v průměru 110 příspěvků. Zatímco v celkové medializaci novinek Galaxy se tyto uniklé specifikace vyskytovaly přibližně ve čtvrtině zpráv, u TOP dvanáctky autorů to bylo v průměru 48 %. U některých autorů se uvedený podíl blížil dokonce 60 procentům.

„Nabízí se interpretace, že mezi leaky a celkovou medializací existuje přímá úměra, kdy každý leak na sebe naváže určitý počet zpráv. K čím většímu počtu leaků dojde, tím víc je pak o produktu slyšet,“ vysvětluje Weidenhoffer a dodává: „Leaky nejenže neškodí brandu, ale naopak pomáhají stimulovat zájem nadšenců, pro které je Samsung Galaxy lovebrand a srdcovka. Jejich prostřednictvím jsou zviditelňovány novinky mezi širokou veřejností, což výrazně sníží výdaje na propagaci.“

Pokud se výzkum potvrdí, poškodí konec leakerů samotné technologické giganty

Vzhledem k tomu, že jsou autoři leaků rozptýleni po celém světě, bude snaha postihnout ty nejaktivnější či nejvlivnější z nich klást enormní nároky na služby odborníků orientujících se v diametrálně odlišných právních systémech od Evropy a USA přes Čínu po exotické ostrovy v Karibiku. Pokud je hypotéza o prospěšnosti leaků zvyšujících popularitu produktů pravdivá, budou připravované právní kroky proti jejich autorům škodlivé. Postihnou totiž osoby, které vlastně dělají produktům výrobců reklamu zdarma.

tesla bot
Jeden z mála produktů, který se v technologickém světě povedlo utajit až do premiéry, byl Tesla Bot

Na druhou stranu, zveřejňování dosud nepředstavených informací s sebou přináší překažení jakéhokoliv překvapení ze strany koncového uživatele. Bývá totiž železným pravidlem, že prakticky jakýkoliv telefon či produkt z technologického světa je pomocí leaků odhalen ještě před svou oficiální premiérou. Jediné, co se za poslední dobu povedlo ututlat, byla premiéra humanoidního robota od Tesly, i když tam zase nebylo příliš co odalovat, protože ani samotná Tesla reálný produkt neukázala – Elon Musk o robotovi pouze hovořil v poměrně obecné rovině.

Autor článku Michael Chrobok
Michael Chrobok
Zástupce šéfredaktora, fotograf, hráč. Baví mě baseball, F1, urbanismus, filmy Wese Andersona, moderní umění a rozličné fantasy/sci-fi světy. Nepohrdnu dobrým jídlem, zajímavou knihou či výletem do neznáma.

Kapitoly článku