TOPlist

Senior k narozeninám dostal let stíhačkou. Omylem se katapultoval

dassault rafale b

Vyšetřovací kancelář francouzského úřadu pro bezpečnost státního letectví zveřejnila finální zprávu, popisující neuvěřitelnou nehodu, která se odehrála loni 20. března. V hlavních rolích účinkuje nebohý oslavenec, částečně rozbitá stíhačka a naprostá rezignace na veškeré bezpečností protokoly.

Nehoda dopadla dobře, kromě lehkých zranění se nikomu nic nestalo a přežila i stíhačka. Až budete ale číst popis události, nebude se vám takovému štěstí v neštěstí chtít věřit.

Nepovedený dárek

Příběh se začal odvíjet, když se skupina kolegů z nejmenované francouzské zbrojařské firmy rozhodla obdarovat svého spolupracovníka letem ve stíhačce Dassault Rafale B. Jeden z kolegů je bývalým pilotem letectva a akci tak dokázal domluvit. Ve Francii se „pozorovací lety“ ve stíhačkách organizované ministerstvem obrany pořádají pro novináře, státní představitele a významné partnery relativně běžně, předem však podléhají schválení ministerstvem. To se tentokrát nestalo a vše tak probíhalo po neformální linii, což je pro další události klíčové.

Dassault Rafale B Belgian Air Force Day
Dvoumístná verze víceúčelové stíhačky Dassault Rafale (Zdroj: Alf van Beem)

Obdarovaným byl tehdy čerstvě 64letý muž, který ale o narozeninový let vůbec nestál. Dle svých slov ale cítil sociální tlak okolí a přišlo mu neslušné kolegy odmítnout, takže souhlasil. Za standardních podmínek musí civilista podstoupit před letem ve stíhačce podrobné vyšetření ve specializovaném lékařském centru. Vzhledem k tomu, že zde o běžné podmínky nešlo, muže pouze prohlédl lékař čtyři hodiny před letem. Prohlídka byla velmi zběžná a měla jediný závěr: let povolen, ale muž nesmí být vystaven negativnímu přetížení.

Tady máte stíhačku, nastupte si

Když muž přišel ke stíhačce, nikdo mu podle všeho nedal žádné instrukce. Jak zaznamenaly palubní přístroje, muž byl evidentně ve stresu už ze samotného nastupování – tep se pohyboval mezi 136 a 142 tepy za minutu.

V důsledku stresu a absence jakéhokoliv školení nebohý senior nezvládl nástupní proceduru optimálně. Štít helmy nebyl sklopen, helma ani kyslíková maska nebyly připojeny k systémům letadla, anti-g kalhoty neseděly správně a popruhy v sedačce nebyly dost utažené. To však při vzletu nikdo netušil.

Vzhledem k tomu, že šlo o neoficiální akci, měl let proběhnout jako standardní součást vojenského cvičení. Do něj byly zapojeny další dvě stíhačky stejného typu. Pilot tedy podle rozkazu po startu začal ostře stoupat v úhlu 47°, což pasažéra vystavilo přetížení +4G. Když o něco později stíhačku začal vyrovnávat, zapůsobilo na posádku negativní přetížení -0,6G.

vystreleni rafale pilot schema
Schéma přetížení v jednotlivých fázích letu (Zdroj: Vyšetřovací zpráva BEA-E)

A to už bylo na špatně připoutaného a vystresovaného muže moc. V panice se chytil první věci, kterou nahmatal. Tou byla bohužel páka vystřelovacího sedadla a šokovaný muž nechtěně opustil stíhačku. Sedačka navíc měla závadu, kvůli níž se nenafoukl plovák. Kdyby se tak stalo nad mořem, muž by se pravděpodobně utopil. K incidentu ale došlo nad souší a otřesený muž tak vcelku v pořádku přistál. Tím však drama nekončilo.

Šťastná závada

Za normálních podmínek jsou vystřelovací sedačky v letounu Rafale B nastaveny tak, že jakmile je vystřelena jedna, dojde i k vystřelení druhé. To se zde naštěstí nestalo, a pilot tak ve stíhačce zůstal sedět. Co ovšem zafungovalo, byla první fáze tohoto procesu, kterou je odstřelení skla kokpitu. Střepy pilotovi lehce poranily ruce, nicméně naštěstí zachoval klid.

Zkušený vojenský pilot tak nedbal na množství varovných hlášení palubních systémů, a přesně dle předpisů letadlo nasměroval nad neobydlené oblasti, kde vypustil přebytečné palivo a vrátil se zpět na základnu.

Okamžitě po přistání pilot opustil kokpit a kolem letadla byla na 24 hodin vytyčena ochranná zóna. Všichni se totiž obávali, aby nedošlo k opožděnému vystřelení sedačky. To se nicméně nakonec nestalo.

NepřehlédněteNadzvukový Concorde od počátku provázely problémy. Nakonec se ale zapsal do historie

Závěrem vyšetřování byla řada doporučení. Jedním z nich je, že by mezi lékařskou prohlídkou a letem civilisty vždy mělo být dodrženo alespoň 10 dní rozestupu. Civilista se tak má mít čas fyzicky i psychicky připravit na zážitek, o který možná ani nestojí.

Autor článku Tomáš Krompolc
Tomáš Krompolc
Fanoušek Androidu, Googlu a moderních technologií. Rád si poslechne tvrdší hudbu a mezi jeho nejoblíbenější seriály patří ty z produkce Netflixu. V současné době je spokojeným majitelem telefonu OnePlus 6.

Kapitoly článku