Domů » Bleskovky » Šéf Toyoty vzkazuje Applu: své auto budete muset podporovat 40 let

Šéf Toyoty vzkazuje Applu: své auto budete muset podporovat 40 let

Kalifornská společnost Apple je známa pro dlouhou softwarovou podporu svých zařízení. Mezi ostatními konkurenty jsou v tomto nadprůměrní, což zákazníci oproti majitelům konkurenčních značek oceňují větší věrností. V případě automobilů ale nemusí taková podpora stačit. O mytickém „Apple car“ se spekuluje už dlouhou dobu a zatím to vypadá, že se Apple v dohledné době k výrobě automobilu neodhodlá.

Futuristický koncept možné podoby Apple Car

Šéf Toyoty Akio Toyoda gigantovi z Cupertina během tiskové konference nepřímo vzkázal, že pokud se vrhne do výroby automobilů, měl by se připravit na závazek vůči svým klientům, který zahrnuje až 40 let zákaznické podpory. Ačkoli to mohlo vyznít tak, že se Toyoda konkurenci brání, je tomu přesně naopak.

Toyota Prius plug-in hybrid
Toyota Prius plug-in hybrid

Výroba aut s sebou nese trochu jiné závazky, než jaké jsou technologické společnosti běžně zvyklí svým zákazníkům poskytovat. Své by o tom mohla vyprávět Tesla, která je svou zákaznickou podporou a kvalitou detailů automobilů nechvalně proslulá.

Nepřehlédněte – Bude „Apple Car“ automobil, nebo něco jiného? Zásnuby s Hyundai a Kia byly přerušeny

V poslední době sílí spekulace, že Apple nechce vyrábět automobil na vlastní pěst, ale rád by jeho výrobu nechal na firmě s bohatšími zkušenostmi. Toyoda bohužel neprozradil, zda někdo z Japonské asociace výrobců automobilů s Applem aktuálně o výrobě auta vyjednává.

Michael Chrobok

Fanoušek mobilních technologií, amatérský fotograf, příležitostný sportovec a městský cyklista. Ve volném čase rád cestuje, zahraje si hru, nebo se ponoří do světa Zaklínače či Star Treku.

12 komentářů

  1. Na to je Toyota hodně bezvýznamná, aby si diktovala podmínky. Měla by být ráda, že s ní Apple vůbec chce spolupracivat

    • Bezvyznamna ? Ta firma vyrabi auta pres 80 let a je to nejvetsi vyrobce aut na svete a taky osma nejvetsi firma na svete.

    • Matador, toyota může v klidu poslat apple do pr*ele, stejně jako to udělaly už automobilky, které apple oslovil 😆. Apple pro ně není a nebude žádna konkurence.

    • Zkus si nejdřív aspoň udělat rešerši, než něco napíšeš. Když tomu vůbec nerozumíš.

    • MATADOR:
      1. nikde v článku není zmínka, že Toyota si něco diktuje
      2. nikde v článku není zmínka, že Toyota bude spolupracovat s Aplem
      3. nazvat Toyotu bezvýznamnou v souvislosti s čímkoliv je hodně vtipné (resp. důkaz absolutní neznalosti naprosto všeho dotčeného)

      PS: Doporučuji Vám nejdříve dokončit základní/střední školu a pokud byla úspěšně dokončena, tak doporučuji se tam vrátit…

  2. Ono automotive je něco jiného než výroba elektroniky. Tady narazila kosa na kámen. I když z marketingového hlediska by to byla zlatá žíla. Ono to dokazuje námluvy Apple s koncernem Kia a HM, kdy jejich akcie po oznámení námluv citelně podražily.

  3. Můj názor je že se obecně vyrábí místo výrobků jen odpad na skládky telefony mají podporu 2 roky ty lepší nejvíce 5 let a nová elektro auta můžete po deseti letech provozu rovnou dát na skaláku . Pokud se tedy začneme opravdu vážně bavit na téma ekologie tak pak termíny jako je HDP hospodářský růst globální oteplování je potřeba zcela odstranit ze slovníku . Je třeba zavést nové výrazy jako výrobek , který téměř trvale tedy minimálně 50 let je schopen uspokojovat svou funkcí danou potřebu lidí nejlépe mnohem déle a termíny jako 100% recyklace s minimem nároků na energii nebo termíny trvale použitelná stavba nebo trvale užitná komunikace či trvale užitná elektrárna či energetický zdroj . Ono totiž ekologie a udržení života na zemi není o masivním vyrábění výrobků a produktů jejichž hlavním cílem je jen uspokojit potřebu výrobců vydělávat , ale tady se mají uspokojovat potřeby lidí a né fabrik . !

    • Bohužel pro korporace téma ekologie končí tím, že nepřibali nabíječku, kterou si pak člověk musí koupit zabalenou ve vlastním obalu, a ještě převáží prázdný krabice přes půl zeměkoule letadlem.

    • Ono je jedno zdali telefon bude mít podporu 5-10 let pořád by měl fungovat. Spíše je s podivem, že tak ekologicky zaměřená EU neřeší to, že výrobky jsou záměrně konstruovány tak, aby se nedali opravit, že jsou jednorázové. Jen se podívejme na telefony. Dříve bez problémů fungovali mnoho let už jen proto, že měli uživatelsky výměnitelnou baterii. A dnes? Když tak mě opravte zdali se běžně takový telefon u nás prodává?

    • Téměř u každého moderního telefonu je baterie lehce vyměnitelná. V servisu celkem levně a za pár minut. Šikovnější člověk si ji taky dokáže vyměnit sám (je to většinou otázka dvou šroubků a jednoho konektoru). Každá baterie je lehčeji sehnatelná než byla dříve a výměna je otázka 10 minut a jednoho šroubováčku (který vám často přijde i s tou baterií). Nehledě na to, že baterie jsou dnes kvalitnější takže i přes zvýšené nároky vydrží stejně (ty 2-4 roky).

      Jasně, technický antitalent to dneska nezvládne ale ten s tím měl problém i kdysi, když to bylo mnohem snadnější.

      Telefony se nedají opravit? to nedaly ani dřív. Akorát lidi neměli možnost si za pár stovek koupit nový tak raději laborovali s „levným“ siemensem, na který padla celá výplata. Když vám na nokii odešla nějaká elektronika tak to znamenalo koupit novou (byla tam jedna jediná deska). Téměř nic se nedalo koupit online takže jste s každou prkotinou museli do servisu. Z tohohle pohledu se dá dneska sehnat cokoliv a za pár korun, najdete k tomu i manuál, video a rozhodně jsou mobily dneska více modulární než byly kdysi (to býval připájený na desce i foťák či nabíjecí konektor, display zatavený v předním krycím plastu takže nešel jednoduše oddělat).

      Jediný rozdíl je v tom, že dneska má každý možnost koupit za pár kaček nový telefon, mít znova záruku a ještě k tomu novější model než to dávat do servisu, čekat na to a ještě platit čas servisáka.

      Jediné, co se opravdu změnilo je vodotěsnost – o tu buď člověk přijde nebo si raději koupí nový telefon. Šasi je samozřejmě podle toho upravené ale když pominu lepidlo (což trošku stíží rozebírání ale není to žádné drama) tak to žádný extra velký vliv na opravu nemá.

      Nejdražší dneska bývá výměna displaye a i ta se nevyplací jenom proto, že se dá za pár kaček koupit nový, rozhodně neplatí, že by byl ten panel dražší než samotný telefon. Obzvlášť, pokud zvolíte neoriginální díl.

    • Filip: Tak co se tyce zrucnosti, tak to i jednoduche je. Problem je pak, kdyz vyrobce sam zacne tady hazet klacky pod nohy a i tyhle opravy delat jeste narocnejsi nez jsou treba i softwarove. Apple je v tomhle obzvlast nechvalne znamy, kdy u XS vymenena baterie (i origo z jineho telefonu) neukaze zdravi.

      Pak tyhle problemy zkus vyskalovat na neco jako auto, kde i ta technicka cast je nesrovnatelne komplikovanejsi a vyrobci jeste o to odmitavejsi k „right to repair“. Nechci jmenovat, ale opet se tady najde nejaka ta Tesla, ktera v tomhle ma naprosto priserny postoj.

      Jen tak BTW, co se tyce vodeodolnosti, clovek, co to dela poradne telefon nezapomene zabezpecit tesnenim, jak jej dava zpet dohromady. I kdyz je fakt, ze ta vodeodolnost uz asi nebude na stejne urovni jako z tovarny.

    • Dovolím si Vám pane Filipe oponovat. Bez nářadí, znalostí a šikovnosti si baterii v telefonu dnes nevyměníte ani náhodou ani omylem. Máte samozřejmě pravdu, že servis ji bez problémů vymění. Jenže toto řešení stojí čas a hlavně peníze. Jinak neznám nikoho kdo by měl problém si kdysi vyměnit baterii na svém telefonu. Naopak jsem znal hodně lidí kteří si buď pořídili mnohem silnější nebo měli druhou baterii do zálohy.
      Nejsme žádný odborník na elektroniku, ale opravdu mám pocit, že dříve ty telefony byli mnohem trvanlivější než dnes. Dodnes mám v šuplíků x zcela funkčních veteránů což se o mnohem novějším Lenovu, Sony či HTC říci nedá.

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).