- Samsung očekává mezičtvrtletní pokles zisku
- Důvodem jsou neuspokojivé prodeje čipů, zejména těch s vysokou marží
- Korejský gigant v bere tuto situaci jako příležitost odrazit se ode dna
Společnost Samsung Electronics prožila katastrofální rok 2023, avšak v tom letošním se jí podařilo odrazit se ode dna a s každým čtvrtletím navyšovat tržby i zisk. Vzestupná trajektorie se ale zničehonic zadrhla – korejská firma zveřejnila odhady zisku a tržeb z minulého čtvrtletí a vůbec poprvé v historii je doprovodila omluvným dopisem investorům.
Omlouváme se, že jsme zklamali
Nejprve se pojďme podívat na čísla. Samsung odhaduje, že z období mezi červencem a zářím letošního roku vykáže tržby ve výši 79 bilionů korejských wonů (asi 1,36 bilionu korun) a zisk 9,1 bilionu wonů (asi 160 miliard korun). Ve srovnání s loňským rokem se jedná o obrovský posun kupředu, avšak letos investoři očekávali více – ve svých predikcích počítali se ziskem nad hranicí 10 bilionů wonů.
Hlavním důvodem špatných čísel má být neočekávané zpoždění v dodávkách AI čipů pro jednoho nejmenovaného velkého zákazníka. Tohoto výpadku využila konkurence, zejména společnost SK Hynix, která v prodejích HBM (high-bandwidth memory) čipů pro akceleraci umělé inteligence Samsung přeskočila. Čipová divize Samsungu tak vydělávala pouze na starších typech čipů, na kterých má nižší marži.
O tom, že se situace vyvinula hůře, než všichni předpokládali, svědčí i zmíněný dopis investorům. Samsung se v něm kaje za to, že zaostává za očekáváním trhu, a sype si popel na hlavu. Vedení obchodní části přímo přiznává, že je za způsobenou krizi zodpovědné, a zároveň slibuje, že učiní vše, aby se z této krize otřepalo. Hlavním cílem je obnovit konkurenceschopnost vlastních technologií a přinášet nové nápady, které Korejcům pomohou v dlouhodobém časovém horizontu vrátit se na špičku. Samsung zároveň plánuje prověřit organizační kulturu a pracovní metody, aby zjistil, zda není zapotřebí něco změnit.
Místopředseda divize Device Solutions Young Huyn-Jun cítí aktuální situaci jako výzvu, kterou je zapotřebí proměnit v příležitost. O tom, jak se to Samsungu povede, ukáží následující kvartály.