Samsung 4K QLED TV recenze: špičkový obraz, HDR a sebevědomá cena

Samsung QLED 4K TVQE65Q85R recenze

Modelová řada televizorů Samsung pro letošní rok budí značný zájem. Zaslouženě? Pojďte se s námi podívat na zástupce z vyšší třídy, který jsme měli možnost otestovat. QLED televizor řady Q85R jsme zkoušeli ve velikosti 65“ a zajímaly nás především novinky, které si pro nás výrobce připravil.

Jihokorejský gigant totiž počátkem roku na veletrhu CES překvapil celý svět tím, že u svých modelů pro rok 2019 oznámil jako první výrobce televizorů podporu pro AirPlay 2 od Applu. Aby toho nebylo málo, představil i aplikace Apple TV & iTunes přímo pro chytré televize, kterou mají v exkluzivitě, a tak příznivci a uživatelé produktů od Applu nemusejí investovat další peníze do koupě Apple TV jen proto, aby si ze svých počítačů, tabletů a telefonů prohlédli fotky, videa a další věci na velké televizní obrazovce.

Samsung TV QE65Q85RATXXH 03

Kromě těchto jablečných novinek pak Samsung oznámil, že televizory bude možné ovládat přes hlasové asistenty, konkrétně pak přes Alexu od Amazonu a přes Google Assistant. Vyplatí se tedy vyměnit svou současnou televizi za novou?

Vybalení televize zaměstná dva lidi

Jelikož jsme na test obdrželi model s úhlopříčkou 65“ (163 cm), byla pro nás prvním překvapením samotná velikost krabice. Televizor je totiž opravdu pečlivě zabalený, a tak polystyren rozměr samotného zařízení značně rozšiřuje. Počítejte tedy s tím, že takto velká obrazovka se nemusí vejít do menších vozů a budete si tak chtít připlatit za dopravu z obchodu. Stejně tak není v jedné osobě televizor nesestavíte.

Samsung TV QE65Q85RATXXH 19

Pokud jste alespoň dva, je už sestavení poměrně jednoduché – stojánek pomocí 8 šroubů sestavíte a připevníte k obrazovce a připojíte k ní systém One Connect. To je krabička, která obsahuje veškeré tunery a funguje jako srdce televizoru. One Connect připojíte tenkým kabelem (který se dá skrýt do stojánku, takže vám nikde nebude překážet) k obrazovce a následně do něj zapíchnete anténní konektory, přidáte dekódovací karty, můžete připojit USB disk pro nahrávání pořadů nebo využít 4 HDMI porty pro další příslušenství.

Stejně tak do One Connectu musíte připojit napájení. Je až obdivuhodné, že se Samsungu podařilo dostat napájení a veškerá data do tak tenkého vodiče. Že by se opravdu blížila budoucnost v podobě obrazovky bez jediného kabelu?

Systém One Connect: řešení pro budoucnost

One Connect je velmi zajímavé řešení, které vám umožní mít televizor klidně na stěně nebo ve výloze, zatímco veškerou kabeláž skryjete někde poblíž ve skříňce a nebude působit rušivým dojmem. One Connect však nemá jen estetickou roli, ale může být dobrou volbou i vzhledem k budoucnosti.

Nemusíte totiž kvůli novým televizním standardům nebo funkcionalitám rovnou měnit celý televizor – můžete si ponechat svou obrazovku, která vám bude obrazově pravděpodobně i nadále dostačovat a vyměnit pouze krabičku One Connect.

Po zapnutí televize je nutné projít základním nastavením. Než projdete celým procesem nastavení, televizor sám na pozadí začne ladit kanály a tak je pravděpodobné, že s dokončením nastavení, připojení k WiFi síti a dalších věcí budete již mít i vyhledané veškeré kanály. A těch může být opravdu hodně, neboť televizor má v sobě tunery pro terestriální vysílání ve standardu DVB-T2 (H.265), kabelové DVB-C i satelitní DVB-S2. Tyto tunery má rovnou zdvojené, takže můžete sledovat dva různé kanály zároveň. Nebo sledovat jeden kanál a nějaký další nahrávat. Tady se fantazii meze nekladou.

Každopádně každý vysílací standard je nutno naladit samostatně. Následné seřazení kanálů je poměrně zdlouhavé a skryté v menu, takže pokud jste předtím nějaký televizor tohoto výrobce neměli, tak budete nějakou chvíli hledat v menu a v návodech, ale následně to zvládnete bez problémů. Lepší volbou je však uložit seznam kanálů na USB disk a pomocí open-source aplikace (například ChanSort) si kanály seřadit v počítači a následně je do televizoru opět naimportovat.

Obraz a zvuk

Zařízení má 4K Ultra HD QLED panel, čímž Samsung označuje své nejvyšší LCD modely vybavené technologií Quantum Dot. Nemá cenu zde do detailu rozebírat technické specifikace; důležité je, že obrazově vás televizor nezklame. Obraz je krásně ostrý, plný barev s výbornou viditelností i z velkého úhlu. Naprosto špičkově funguje i samotný upscaling, tedy dopočítávané video s nižším rozlišením tak, abyste si ho mohli užít přes celou obrazovku (vzhledem k rozlišení a velikosti zobrazovače je to velmi důležité).

Samsung TV QE65Q85RATXXH 07

Televizor nabízí hned čtveřici reproduktorů v konfiguraci 2.2. S výkonem 40 W jsem ale očekával o něco lepší kvalitu. Hlasitost rozhodně problém není, Samsung vám dokáže ozvučit i velký prostor a i na téměř maximální hlasitost nedochází k velkému zkreslení zvuku.

Ale i přes dva basové reproduktory podává televizor poměrně nevýrazný a plochý zvuk, který není problémem u mluveného slova a různých estrád, ale pokud plánujete sledovat hudební stanice, záznamy koncertů nebo si jen užívat skvělé filmové zážitky, rozhodně doporučíme investovat do soundbaru nebo domácího kina. Vzhledem k ceně televize zamrzí, že zde už v základu nenajdete kvalitnější ozvučení.

Chytré dálkové ovládání: zapomeňte na spoustu tlačítek

Společně s televizí dostanete chytré dálkové ovládání One Remote. To je kovové a velmi povedené. Dobře padne do ruky a prstem pohodlně dosáhnete na všechna tlačítka. Těch ale na ovladači moc nenajdete. Největší část zabírá směrový ovladač, který je sice kruhový, ale funguje pouze jako čtyřsměrové tlačítko.

Samsung TV QE65Q85RATXXH 23

Když jsem dal ovládání do rukou lidem, okamžitě zkoušeli kroužit prstem po kolečku a očekávali ovládání hlasitosti a další funkce, ale to kolečko prostě neumí. Uprostřed je potvrzovací tlačítko. Nad kolečkem najdete tlačítka pro zapnutí/vypnutí TV, vyvolání virtuálních tlačítek na obrazovku (zadávání čísel, barevné klávesy nebo třeba teletext), ovládání hlasového asistenta Bixby (a mikrofon) nebo naprosto zbytečné tlačítko pro zapnutí Ambient módu, ke kterému se ještě dostaneme v dalších odstavcích.

Pod kolečkem jsou tři tlačítka (zpět, menu a pauza) a pákové ovladače pro hlasitost a přepínání kanálů. S těmito páčkami můžete tlakem nahoru a dolů měnit hlasitost a přepínat kanály. Stisknutím vypnete zvuk nebo vyvoláte programového průvodce (EPG). Ten je v podání Samsungu opět výborně udělaný – v rohu vám nadále hraje aktuálně přehrávaný kanál i se zvukem a vy si tak můžete během sledování prohlédnout program na dalších kanálech, nebo si nastavit nahrání pořadů (případně místo nahrávání přepnutí na daný kanál, abyste pořad mohli sledovat).

Samsung TV QE65Q85RATXXH 15

V poslední řadě najdete tlačítka pro přímý přístup k multimediálním službám. Konkrétně se jedná o Netflix, Amazon Video a RakutenTV. Opět tlačítka, která zřejmě většina lidí nebude využívat a pokud, tak pouze některá a zbylá budou zabírat místo, které mohlo být lépe využité. Třeba tím, že by se nevyužitá tlačítka dala uživatelsky konfigurovat.

Tizen si ještě zaslouží optimalizovat

Největším zklamáním je pro mě operační systém Tizen, který je občas dost pomalý. Ať už jde jen o přepnutí kanálu nebo vyvolání menu, vždy si zhruba vteřinu až dvě počkáte. Což se nemusí zdát tolik, ale u televizoru v této cenové kategorii byste čekali okamžité reakce.

Samsung TV QE65Q85RATXXH 08

Dalším rušivým prvkem jsou zvuky, které televizor vydává při pohybu v menu. Stačí jen menu otevřít a zavřít a uslyšíte dvakrát zvuk doprovázející animaci zobrazujícího se (potažmo mizejícího) menu. Pokud se vám stane při pokusu o pozastavení filmu, že kliknete na vedlejší tlačítko na ovladači, tak vám film ještě „zpříjemní“ zvuk, který vám přehluší audio ve videu a naruší zážitek ze sledování. A v nastavení tuhle vlastnost bohužel není možné vypnout, ale třeba se to změní s některou z budoucích softwarových aktualizací.

Bohatá konektorová výbava a tak trochu zbytečný Ambient režim

Abychom přidali pozitiva, tak je nutno zmínit, že televize má skvělé vybavení, co se konektorů týče. Kromě zdvojených tunerů totiž televizor nabízí 3 USB porty (jeden s maximálním proudovým odběrem 1 A pro připojení externího disku, což je vhodné třeba pro nahrávání pořadů) a rovnou 4 HDMI porty, což v dnešní době stále není standardem a ostatní výrobci by se od Samsungu mohli učit.

Samsung TV QE65Q85RATXXH 21

Kde se rozhodně učit nemusí je Ambient režim, který Samsung představil před rokem a stále se ho drží. Jak již bylo zmíněno, má dokonce vlastní tlačítko na dálkovém ovládání a předpokládám, že ho použijete pouze po koupi televizoru nebo když budete chtít ukázat známým, co vaše nová televize umí. Ambient režim vám umožňuje promítat statický obraz (například fotografie či obrazce) nebo například hodiny.

Samsung TV QE65Q85RATXXH 26

Místo abyste tedy v místnosti měli vypnutou černou obrazovku, můžete na ní stále něco zobrazovat. V reklamních materiálech to vypadá zajímavě, když si na televizi pustíte vzor, který má stěna za ní. Ve výsledku to ale tak pěkné není a když člověk změří, že tento režim má spotřebu přes 70 W, tak se jedná spíše o velmi nákladný a zbytečný fotorámeček.

Apple AirPlay 2, iTunes a ovládání hlasem

Na co jsme se opravdu těšili? Jednoznačně na novinky oznámené na letošním veletrhu CES, kde Samsung modelovou řadu pro rok 2019 představil. Jako první výrobce totiž oznámil, že televizory budou mít podporu Apple AirPlay 2, bude možné přímo přehrávat tituly zakoupené přes iTunes a vše ovládat přes hlasové asistenty. A jak to tedy dopadlo?

Na přidání podpory jsme nakonec museli čekat až do poloviny května, ale nakonec jsme se přece jenom dočkali. Na televizi je díky tomu možné sledovat veškerý obsah v rámci Apple TV a filmy i televizní pořady iTunes. Využívat lze i technologii AirPlay 2, díky čemuž lze snadno přehrávat videa a další obsah z vašeho iPhone, iPadu nebo Macu přímo na televizi. V praxi vše funguje naprosto bez komplikací.

Chytré televize od Samsungu nově s aplikací Apple TV a podporou AirPlay 2

Vyzkoušeli jsme také hlasové asistenty, pro které se využívá mikrofon vestavěný v dálkovém ovládání. Přes něj vás bude poslouchat Bixby, tedy asistent od Samsungu. Co je smutné, tak že neumí česky, takže příkazy musíte zadávat anglicky. Už při prvotním nastavení si můžete vybrat, zda chce Bixbyho nechat poslouchat okolí neustále a čekat na správný příkaz nebo zda je nutné asistenta aktivovat stisknutím tlačítka mikrofonu na dálkovém ovladači.

Když jsme nechali asistenta poslouchat, tak při střední citlivosti (ta je nastavená jako výchozí) se občas aktivoval sám od sebe a to i ve chvílích, kdy nikdo nemluvil. Proto je lepší citlivost snížit nebo zapínat asistenta jen tlačítkem na ovladači. To bude také šetrnější k bateriím v ovládání a nebudete je muset měnit tak často.

Bixby pak umí komplexně ovládat televizor, přepínat kanály (musíte ale říci číslo kanálu, názvy kanálů nám asistent nikdy nerozuměl, ačkoliv i to by mělo fungovat), přepínat na jiné vstupy nebo ovládat hlasitost. Kromě toho s ní můžete ovládat i chytrou domácnost (v případě, že jste jí vystavěli na zařízeních podporující systém SmartThings od Samsungu), ptát se na různé dotazy a podobně.

Samsung TV QE65Q85RATXXH 14

Pokud budete chtít použít jiné a daleko rozšířenější asistenty, tak i to je možné. Pokud tedy doma využíváte Alexu od Amazonu nebo Asistenta od Googlu, tak můžete k ovládání použít i je. Vše co musíte udělat je přidat aplikaci do SmartThings a následně SmartThings propojit s vaším hlasovým pomocníkem. Každopádně se musíte připravit na to, že nebudete moci využít tolik možností, jako umožňuje Bixby od Samsungu. Alexa i Asistent vám umožní jen televizor zapnout nebo vypnout.

Pokud budete chtít přepnout na jiný kanál nebo vstup, tak bohužel máte smůlu. Je tedy fajn, že budete moci integrovat práci s televizorem do různých scénářů (například když chcete jít spát a vypnout všechna světla a spotřebiče), ale je zároveň smutné, že Samsung podporu neudělal úplnou a nemůžete si tak v rámci chytré domácnosti naprogramovat více možností.

Aplikace, které vám zpříjemní život

Pokud však jde o další chytré funkce a na ovládání hlasem nebo integraci s dalšími prvky chytré domácnosti si nepotrpíte, tak je potřeba uznat, že Samsung patří ke špičce televizorů, které neběží na Androidu. I s vlastním operačním (Tizen) systémem se Samsungu podařilo přimět vývojáře, aby napsali aplikace, které vám mohou zpříjemnit život.

Kromě globálních aplikací jako jsou například YouTube, Netflix nebo i Facebook Video máte k dispozici i mnoho lokálních aplikací. Ať už jde o Stream.cz, Kuki nebo třeba zpravodajství od iDnes. Díky aplikacím tak u většiny poskytovatelů IPTV nemusíte používat jejich set-top box s dalším dálkovým ovládáním a můžete přes internet přijímat kanály a vše ovládat ovladačem k TV. Ale upřímně, budete vůbec potřebovat IPTV, když máte zdvojené tunery pro všechny standardy?

Samsung TV QE65Q85RATXXH 06

Bohužel jedna aplikace, kterou si pravděpodobně bude chtít stáhnout každý majitel televizoru od Samsungu, je aplikace umožňující zprovoznit HbbTV (hybridní televizi). Chytré červené tlačítko, které dnes najdete u většiny kanálů (a umožní vám přístup k dalšímu obsahu), totiž není v základu aktivní a nejde zapnout ani nikde v menu. Samsung v České republice už mnoho let používá právě toto řešení, kdy si musíte stáhnout aplikaci a v ní pak tuto možnost aktivovat.

Co však stojí za vyzvednutí je funkce PIP (tedy obraz v obraze). Díky tomu můžete sledovat dva kanály současně a jelikož tento model má dvoutunerové řešení, tak kanály mohou být klidně z různých multiplexů. Zvuk vám vždy pohraje pouze z jednoho kanálu a u druhého kanálu si můžete vybrat zobrazení – chcete ho mít jako malý obdélník přes primární vysílání? Nebo chcete mít oba kanály vedle sebe, každý na jedné polovině obrazovky? Volba je jen na vás.

Samsung 4K QLED TV recenze: závěrečné hodnocení

Televizor Samsung QE65Q85RATXXH vám nabídne skvělý obraz a rozhodně svým vzhledem v domácnosti neudělá ostudu. Nicméně s oficiální cenovkou 79 990 Kč jsme očekávali výrazně více. Těšili jsme se na novinky oznámené na CESu, ale na většinu z nich si musíme ještě několik týdnů počkat. Stejně tak možnosti hlasového ovládání (pokud nechcete využívat Bixby) jsou velmi omezené.

Televizor však nabídne skvělou hardwarovou výbavu, kde máte dva DVB-T2/C/S2 tunery, ze kterých můžete pohodlně sledovat dva různé kanály. K tomu máte 3 USB porty a dokonce 4 HDMI porty. Do jednoho z nich můžete připojit domácí kino nebo soundbar, který bude stát jen zlomek ceny zařízení, ale výrazně vám zlepší zážitek ze sledování.

Pak vám zážitek může kazit jen pomalejší reakce televizoru například při zobrazování programového průvodce, ale i to může být do budoucna řešitelné. Kdyby se to nepovedlo Samsungu s další aktualizací software televizoru, tak můžete časem vyměnit One Connect, čímž můžete dorovnat funkcionalitu novějších modelových řad, které v dalších letech dorazí na trh.

65" Samsung 4K QLED TV (QE65Q85RATXXH)

Samsung TV QE65Q85RATXXH 04
9.1

9.2/10

Kvalita a spolehlivost

9.0/10

Funkcionalita

9.6/10

Integrace s chytrou domácností

8.5/10

Mobilní aplikace

9.0/10

• špičkový obraz, HDR
  • integrace do chytré domácnosti
  • systém One Connect
  • propracovaná funkce Obraz v obraze
  • bohatá konektorová výbava
  • podpora Apple TV a AirPlay 2

• občasné pomalejší reakce
  • vysoká cena
  • Alexa a Google Assistant mají velmi omezené možnosti
  • zbytečná tlačítka na dálkovém ovládání
  • bez podpory Dolby Vision
Autor článku Tomáš Kápl
Tomáš Kápl
Fanoušek moderních technologií, který svůj volný čas i prostředky utápí v budování chytré domácnosti a věří, že jí jednou opravdu dokončí. Kromě toho hledá způsoby, jak efektivně pracovat s vlastním časem a automatizovat maximum rutinní práce.