- Základní kamera Cinema Line řady s APS-C snímačem a profesionálními funkcemi
- Umí 4K až při 120 fps, 10bitový 4:2:2 záznam a disponuje duální citlivostí ISO
- Prodává se za poloviční cenu sesterské FX3
Japonská společnost Sony představila koncem září nový přírůstek do rodiny profesionálních kamer Cinema Line. Novinka s názvem FX30 vychází z velice oblíbené kamery FX3, od které přebírá veškeré profesionální funkce a design. Hlavním rozdílem, který tyto dvě kamery odlišuje, je použití nového 27megapixelového APS-C snímače, namísto Full Frame.
FX30 zvládá natáčet ve 4K rozlišení až při frekvenci 120 fps, a to i v 10bitovém formátu 4:2:2. Je vybavena režimy snímání Log, Cine El, Cine El Quick a Flexible ISO. Snímač má dvojí základní citlivost ISO (800/2500), která zajišťuje nízkou hladinu šumu i v horších světlených podmínkách.
Sony FX30 se na českém trhu prodává za cenu 57 990 Kč, což představuje zhruba poloviční hodnotu FX3. Jak Sony FX30 natáčí a pro koho je vlastně určená? To a mnohem více se dozvíte v recenzi.
Design a zpracování
Sony FX30 jen těžko rozeznáte od FX3. Těla jsou naprosto totožná a jediný rozdíl tedy představuje pouze menší čip. Rozměry kamery činí 129,7 × 77,8 × 84,5 mm, takže se stále jedná o docela kompaktní tvar. Tělo z hořčíku bylo navrženo pro použití bez klece – na těle se nachází hned 6 závitů pro uchycení příslušenství. Zpracování je naprosto prvotřídní, nikde nic nevrže, všechno přesně lícuje a kamera se nezalekne ani hrubšího zacházení.
Hmotnost kamery činí 562 gramů, respektive 646 gramů s baterií a vloženou paměťovou kartou. Pocitově se FX30 v ruce drží velice dobře a hmotnost je pěkně vyvážená. Nepřijde mi vůbec těžká, ale naopak dost lehká a v pohodě jsem s ní zvládnul celodenní výlet a natáčení.
Se Sony FX30 se mi natáčelo opravdu parádně. Prvně bych chtěl pochválit velký grip – kamera se opravdu velice dobře a pohodlně drží a při natáčení jsem měl vždy pocit, že ji skutečně držím a nevypadne mi. Hodně oceňuji velké tlačítko pro spuštění záznamu i přepínač pro vypnutí/zapnutí. I další tlačítka jsou perfektně umístěna, je jich tu velká spousta a žádné mi nechybělo.
O tom, že nahráváte, jste informováni skrze výrazně červeně svítící nahrávací tlačítko, proužkem nad displejem, světýlkem vepředu, ale i výrazným červeným rámečkem na displeji – nikdy se vám nestane, že byste neviděli, že zrovna (ne)nahráváte – za toto velký palec nahoru. Zde se hezky ukazuje, že toto je zkrátka kamera pro natáčení.
Na přední straně se nachází klasické E-mount uchycení pro objektivy. Na pravém boku poté najdeme klasické HDMI, USB-C pro nabíjení, Sony Multiport (micro USB), 3,5mm výstup na sluchátka a 3,5mm vstup na mikrofon, takže z portů mi nic nescházelo. Kamera se při záznamu vůbec nezahřívá, čemuž dopomáhá integrované aktivní chlazení, které není takřka slyšet.
Otočný displej a prostředí systému
Nedílnou součást kamery představuje výklopný, otočný a zároveň dotykový 3″ displej. Tohle řešení se mi velice líbí a hodí se pro většinu úkonů. Také úhlopříčka dostačuje na běžnou práci, ale díky závitům není problém si na kameru namontovat externí monitor.
Prostředí systému můžete ovládat dotyky, včetně nastavení. Chválím za panel s rychlým nastavením, na kterém najdete vše potřebné a pro nejčastěji používané funkce a volby nemusíte složitě lézt hluboko do nastavení.
Funkce a výbava
Technické specifikace jsou klíčové pro rozhodování mezi různými kamerami. Sony FX30 nabízí APS-C CMOS snímač Exmor R s rozlišením 27 Mpx a se zpětným osvětlením. Pro fotografovaní můžete využít až 26 Mpx a pro video 20,1 Mpx. Natáčení tedy probíhá do 6K, které se následně převzorkovává a komprimuje na 4K, respektive Full HD, či HD. Maximální frekvence snímkování činí u 4K 120 fps (100 v režimu PAL) a ve Full HD 240 fps. I u těchto formátů lze využít 10bitový 4:2:2 záznam barev.

FX30 umožňuje i 16bitový výstup v RAW formátu s rozlišením 4 672 × 2 628 px, a to přes výstup HDMI. Filmaře také potěší možnost synchronizace timecodu a možnost nahrání vlastních LUT souborů přímo do kamery. Nahrávat lze jak v H.265, tak i v H.264.
Samozřejmostí je integrace S-Log 3 s rozsahem více než 14 EV pro následnou postprodukční gradaci a S-Cinetone, který poskytuje přirozený filmový vzhled bez nutnosti následné úpravy barev. Tento režim jsem si poměrně oblíbil. Natočený materiál už poté nepotřebuje tolik upravit, takže s postprocessingem netrávíte tolik času.
Na pravém boku se nachází hned dva sloty pro paměťové karty CFexpress typu A a SDXC/SDHC. Druhý slot můžete využít pro zálohu dat. Mezi konektivitou nechybí Bluetooth 5.0 a Wi-Fi 5.
Prvotřídní záznam
Sony FX30 natáčí ve velmi vysoké kvalitě. Během testování jsem využíval hned 4 objektivy – tři pro APS-C a jeden fullframový. Většinou jsem natáčel ve 4K při 60 fps a v Slog3. Výsledné video bylo exportováno ve 4K při 24 fps a v „cinema“ formátu. Velkou část záběrů jsem zpomalil 2,5× a několik i 5×. Zhruba u poloviny jsem měl zapnutou aktivní stabilizaci obrazu.
5osá stabilizace obrazu je velice dobrá. Při mírném pohybu plně dostačuje základní stabilizace, při natáčení za chůze apod. přijde vhod aktivní stabilizace. Automatické ostření je opět prvotřídní, jak je u Sony zvykem. Ostření probíhá jak na oko u lidí, tak u zvířat. Na dotykovém displeji můžete i snadno označovat objekty. Nikdy se vám nestane, že by bylo něco neostré – čemuž dopomáhá i grafické zvýraznění objektů, na které je ostřeno.
APS-C snímač má dva neduhy. V horších světelných podmínkách se objevuje vyšší šum, který je sice příjemný a záznam má takový ten „cinematic look“, ale z Full Frame dostanete mnohem čistější obraz. Díky duálnímu ISO si ale FX30 vede lépe než např. A6400. Druhou vlastností, se kterou musíte počítat, je 1,5× crop faktor. Tzn., že 50mm objektiv se chová jako 75mm objektiv u Full Frame. Při natáčení jsem se také setkal s nežádoucím rolling shutter efektem, který je vidět při rychlých pohybech nebo na projížděních autech apod.
Ukázka fotografií
Sony FX30 je zejména kamerou, i přesto s ní lze solidně fotit. Jen si musíte vystačit s displejem, hledáček se zde nenachází. Ve fotografování si jinak vede velmi podobně jako moje Sony A6400.
Většinu času s FX30 jistě budete natáčet, ale pokud budete chtít občas něco vyfotit, bude vám kamera plně k dispozici, a to přes automatické, polo-automatické i plně manuální režimy.
Výdrž baterie a nabíjení
Kamera pro získávání energie využívá baterii NP-FZ100, která disponuje kapacitou 2 280 mAh. Akumulátor lze nabíjet přímo v kameře nebo přes speciální nabíjecí stanici, kterou je nutné si dokoupit. Nabíjení z nula do plna trvá přibližně 250 minut, což je tedy hodně dlouhá doba. Rychleji baterku nabijete skrze nabíjecí stanici, a to za 150 minut. Nabíjet kameru můžete pochopitelně i z powerbanky.
Ve výdrži FX30 mezi ostatními kamerami nijak zvlášť nevybočuje. S výdrží ale bude jistě spokojeni. Nicméně pro delší natáčecí sety se jistě hodí mít u sebe více baterií. Při natáčení 10bitového 4K videa při 60 fps jsem se v průměru dostal na hodinu a půl, a to při aktivní stabilizaci čipu a s objektivem s power zoomem.
Závěrečné hodnocení
Sony FX30 je výbornou kamerou. Jedná se o skvělou vstupenku do celé řady Cinema Line profesionálních Sony kamer. Díky přijatelné ceně a bohaté výbavě s profesionálními funkcemi se hodí pro ty, kteří chtějí mít svoji tvorbu na vysoké, filmovější úrovni, ale zároveň nechtějí za kameru utrácet vysoké desetitisíce. Mohu ji vřele doporučit i všem, co již mají doma APS-C objektivy – s FX30 se posunete na vyšší úroveň.
S kamerou se velice dobře natáčí. Oceňuji kvalitní zpracování, bytelnou konstrukci se závity, dostupnost tlačítek, vizualizační prvky během natáčení a kvalitní dotykový otočný displej. Chvílím i za přívětivé uživatelské prostředí a za výdrž baterie. Kvalita záznamu je špičková, autofokus rychlý a přesný a stabilizace velice účinná.
APS-C čip sice oproti Full Frame snímači ztrácí v úrovni šumu a také je nutné brát v potaz 1,5× crop faktor, ale to je jediná slabina oproti dražším kamerám. Sony FX30 cílí na začínající i pokročilejší filmaře, kteří chtějí co možná nejlepší poměr cena/výkon. A přesně tohle podle mě umí nejlépe ze všech kamer v podobné cenové relaci.
Sony FX30

Klady
- poměr cena/výkon
- 4K, 120 fps, 10-bitový 4:2:2 záznam
- konstrukce, závity, tlačítka a indikace nahrávání
- S-Log 3, S-Cinetone, vlastní LUT soubory, synchronizace timecode
- 16-bit RAW výstup pro externí rekordéry
- otočný dotykový displej a menu nastavení
- kvalita záznamu, stabilizace, perfektní ostření
- zvládne téměř vše, co výrazně dražší profi kamery
Zápory
- limity APS-C snímače za horších světelných podmínek
- pomalejší nabíjení
- rolling shutter efekt
- někomu by mohl scházet hledáček