Studio Niantic se v oblasti mobilních her proslavilo jako málokteré před ním. Jako jedno z mála dokázalo naplno využít rozšířené reality, s jejíž pomocí se z pasivního sezení na gauči stalo dobrodružství, které hráče donutilo zvolit po cestě domů tu delší trasu. Prvním počinem byl Ingress, který ovšem začal brzy skomírat, nicméně s druhou hrou Pokémon GO se Niantic trefil do černého. Jak je na tom duchovní nástupce ze světa Harryho Pottera s názvem Wizards Unite? Na to se podíváme v naší recenzi.

Harry Potter Wizards Unite přináší tři výrazné změny
Pakliže jste někdy nějakou hru od studia Niantic hráli, budete v Harry Potter Wizards Unite jako ryba ve vodě. Princip je stále stejný, tedy chození v reálném světe a bojování s virtuálními nepřáteli. Nenechte se ale zmást, podobností je méně, než by jeden očekával.

Oproti předchozím hrám přináší Harry Potter Wizards Unite několik zásadních změn, které hráče pomohou vtáhnout do děje. Prvním z nich je příběh. Ačkoli jsem mobilní Pokémony měl rád, tak hrát hru bez příběhu není to pravé ořechové. Ve Wizards Unite máte za úkol pomáhat Harrymu Potterovi, který se stal bystrozorem, a Ministerstvu kouzel s Kalamitou – ta zapříčinila chaos v kouzelnickém světě.
Celý děj se odehrává až po filmech a knihách, takže i fanoušci mají co objevovat. Při putování příběhem potkáte jak známé, tak méně známé postavy, takže nějaká znalost celého světa rozhodně není na škodu. Já se považuji za průměrného znalce celého univerza a hru sem si přesto dokázal naplno vychutnat.

Druhou změnou oproti Pokémonům je interakce s prostředím. Zatímco v Pokémonech stačil hodit Pokébal a o zbytek bylo postaráno, ve Wizards Unite je potřeba všechna sesílaná kouzla ručně „vyčarovat” přímo na displeji telefonu. Jedná se o drobnou změnu, rozhodně ale k lepšímu. Minimálně mě tato drobnost více vtáhla do děje.
Třetí výraznou změnou je forma interakce s ostatními hráči. V případě kapesních potvůrek šlo především o souboje mezi hráči. V Harry Potter Wizards Unite není na nějaké malicherné souboje čas – přeci jen jde o záchranu kouzelnického světa. Z toho důvodu budete muset s ostatními hráči spolupracovat, nikoli s nimi soupeřit. Za mě se jedná rozhodně o vítanou změnu.

Hratelnost se oproti Pokémon GO znatelně proměnila
V herním rozhraní se ze začátku budete orientovat obtížně, nicméně po čase vám celý interface přejde do krve. Virtuální mapa kopíruje reálný svět, do kterého umisťuje několik různých prvků interakce. Ať už jde o souboje s rarachy či mozkomory, pevnosti k dobývání či hospody k odpočinku. Vše vás bude posouvat dále a pomáhat vám sbírat nové vybavení a vylepšovat si své virtuální alter ego.

Ven vás vyžene nejen zvědavost, ale také denní úkoly a výzvy. K jejich plnění potřebujete nezbytnou energii, s jejíž pomocí sesíláte kouzla. Tu doplníte v hostincích. A právě tady je první kámen úrazu. Zatímco na Pokémony nebo portály z Ingressu jste mohli narazit prakticky kdekoli, herní svět Harryho Pottera je velmi navázán na městskou zástavbu.
Na vesnicích tak velmi obtížně narazíte na hospodu, kde si můžete dobít energii či na body zájmu, které hraní výrazně oživují. Ty jsou povětšinou rozmístěné poblíž památek a významných míst, kterých povětšinou v menších sídlech příliš nebývá. Naplno si tak hraní Harry Potter Wizards Unite užijí jen obyvatelé větších měst.

Na to navážu další výtkou, která směřuje na systém mikrotransakcí. V Pokémonech přibyly mikrotransakce až po určité době, což výrazně pomohlo nárůstu nových hráčů. Čísla konec konců hovoří jasně – Pokémony si za prvních 24 hodin stáhlo 7,5 milionu uživatelů, Harryho Pottera za stejné období jen 400 000. To je jistě přinejlepším vlažný start.
Mikrotransakce sice povinné nejsou (pokud nejste na vesnici), nicméně během hraní jsem měl celou dobu pocit, že mě hra do nich nutí více, než by mi bylo milé. Samozřejmě se obejdete kompletně bez nich, ale i tak bych ocenil, kdyby se mikrotransakce omezovaly pouze na kosmetická vylepšení a nějak výrazně neovlivňovaly herní zážitek.

Harry Potter Wizards Unite recenze: má dobře našlápnuto
Harry Potter Wizards Unite přináší do portfolia her s rozšířenou realitou od studia Niantic čerstvý vítr. Změny, které studio provedlo, jsou bezesporu k lepšímu a hráče celý svět pohltí mnohem více díky propracovanému příběhu nebo sesílání kouzel pomocí gest. Prozatím je škoda, že si hru užijí především hráči ve městech a výsledný dojem také kazí otravné mikrotransakce.
Pokud jste ale fanouškem Harryho Pottera, není o čem přemýšlet. To nicméně platí také pro vlažné fanoušky či hráče světem HP nepolíbeným. Tuhle jízdu v rozšířené realitě rozhodně stojí za to vyzkoušet.