TOPlist

Obří skandál Volkswagenu: na internet unikla citlivá data 800 tisíců vozů včetně škodovek

Obří skandál Volkswagenu: na internet unikla citlivá data 800 tisíců vozů včetně škodovek
  • Koncern Volkswagen čelí bezprecedentnímu bezpečnostnímu skandálu
  • Útočníci se mohli poměrně snadno dostat k údajům takřka 800 tisíc vozidel
  • V některých případech šlo vozy spojit s konkrétním člověkem a lokalizovat ho s přesností na centimetry

Chytré technologie v automobilech mají za úkol nejen pomáhat při samotném řízení, ale také různými způsoby zvyšovat komfort řidiče a pasažérů. Tu a tam nicméně někteří vyjádří obavu, zda příliš mnoho technologií není na škodu. Ostatně se zvyšujícím se množstvím technologií roste také pravděpodobnost úniku dat či hackerského útoku, který by o řidiči mohl prozradit řadu citlivých údajů. Co takřka každá automobilka považuje za noční můru, se nyní stalo koncernu Volkswagen, alespoň podle německého listu Der Spiegel.

Uniklá data umožnila přesně lokalizovat vozidla

Po celé měsíce byly na internetu k dispozici údaje o poloze přibližně 800 tisíc elektrických vozidel z koncernu Volkswagen, přičemž únik dat pocházel přímo ze softwaru běžícího ve vozidlech, což třetí straně potenciálně umožnilo zneužít tato data k nekalým účelům. Na tuto chybu, která se týká nejen samotných vozů Volkswagen, ale také dalších koncernových značek, jako je Audi, Seat či pro nás nejdůležitější Škoda, upozornil whistleblower, jenž kromě listu Der Spiegel dal vědět také evropské hackerské asociaci Chaos Computer Club.

Der Spiegel zjistil, že dceřiná společnost Volkswagenu jménem Cariad umožnila útočníkům najít a získat přístup k údajům o řidičích uloženým v cloudovém úložišti Amazonu bez jakékoliv ochrany či pokročilejšího šifrování. Data, která mohla být spojena s konkrétními řidiči, údajně obsahovala podrobnosti o tom, kdy byla elektrická vozidla zapnuta a vypnuta, přičemž v některých případech nechyběly ani e-maily, telefonní čísla a adresy řidičů.

Data zahrnovala také přesnou polohu zhruba 460 tisíc elektromobilů, přičemž přesnost těchto údajů se podle Der Spiegel počítala na centimetry v případě vozů Volkswagen a Seat. Pokud jde o majitele vozů Audi a Škoda, v jejich případě byla přesnost pouze v radiu 10 kilometrů. Kromě běžných občanů se do hledáčku útočníků dostali například i policisté či politici.



Volkswagen ID3 recenze test článek



Nepřehlédněte

Volkswagen musí pozastavit produkci elektromobilů. Prodejům škodí konec dotací i špatná ekonomická situace

Cariad se odstraněním problému už aktivně zabývá a podle vyjádření pro Der Spiegel nemusí zákazníci podnikat žádné kroky, neboť hesla a platební detaily nebyly předmětem úniku. Pro koncern Volkswagen se jedná o další velkou kauzu za poslední roky. Když pomineme problémy, které měl Volkswagen se svým softwarem, kvůli kterému oddaloval uvádění nových elektromobilů na trh, patří mezi ty nejvýraznější ten z roku 2015 – v té době médii proběhnul emisní skandál zvaný Dieselgate, který se týkal falšování množství emisí ve chvíli, kdy instalovaný software rozpoznal, že právě dochází k jejich měření.

Autor článku Michael Chrobok
Michael Chrobok
Nestranný fanoušek mobilních technologií, amatérský fotograf, příležitostný sportovec a městský cyklista. Ve volném čase rád cestuje, zahraje si hru, nebo se ponoří do světa Zaklínače či Star Treku.

Kapitoly článku