TOPlist

Nové funkce je nelákají. Lidé kupují nové iPhony z úplně jiných důvodů

Apple iPhone 12 v akci
  • Nový průzkum CIRP odpovídá na to, proč lidé kupují nový iPhone
  • Většina z nich k tomu má čistě pragmatický důvod
  • Jejich starý telefon už dosluhuje, anebo je rozbitý či ztracený

Již v pondělí se nám představí nové iPhony 16, které půjdou dle tradičních zvyklostí do předprodeje v pátek a ostrý start prodejů bude následovat týden nato. Po nových jablečných telefonech bude klasicky obrovská sháňka. Jak ale ukázal průzkum agentury Consumers Intelligence Research Partners (CIRP), zákazníci mají pro nákup rozličné důvody.

Starý iPhone se rozbil, koupím nový

Průzkum pokládal respondentům v USA jednoduchou otázku: proč si pořizujete nový iPhone? Studie probíhala od června 2023 do června 2024 a většina respondentů odpověděla jednoznačně. Skoro polovina dotazovaných (44 %) uvedla, že jejich předchozí telefon již není použitelný.

Jaký mají zákazníci důvod k nákupu nového iPhonu?
Jaký mají zákazníci důvod k nákupu nového iPhonu?

To může znamenat mnohé, například že jejich telefon už je tak starý, že nedostává softwarové aktualizace, už má moc nízký výkon a zasekává se, nebo že je fyzicky poničen, například má už moc starou baterii nebo rozbitý displej. Dalších 29 % uvedlo, že jejich starý telefon je úplně zničený, ztracený nebo jim byl odcizen. To znamená, že skoro tři čtvrtiny zákazníků kupují nový iPhone až ve chvíli, kdy nemají jinou možnost.

Nové funkce lákají jen pětinu

Jak ale CIRP správně podotýká, u některých zákazníků může být „nepoužitelnost“ relativní a de facto jen zástěrkou za to, že chtějí zbrusu nový telefon s funkcemi, které ten jejich starý nemá. Právě to uvedlo jako motivaci pro nákup 18 % zákazníků. „Očekáváme, že právě tito zákazníci budou v den uvedení nových modelů iPhonu 16 na trh stát fronty u Apple Storů,“ suše konstatuje CIRP.



Prodejní krabička iPhone 15 Pro



Nepřehlédněte

Uživatelé Androidu přechází na iPhony. Ale ne tolik jako před lety

Zbývající podíl zákazníků ukazuje, že 6 % si kupuje nový iPhone kvůli výhodné nabídce jejich operátora (velmi oblíbené v USA), 2 % kvůli novější konektivitě, zejména 5G, a zbývající 1 % dotazovaných kupuje iPhone kvůli rodině a známým. Toto jedno procento se tedy k nákupu nechalo přemluvit svým okolím.

Z průzkumu je patrné hlavně to, že rozhodně ne každý zákazník si pořizuje nový iPhone každý rok, a už vůbec ne jen z rozmaru. Nejčastěji jsou za tím pragmatické důvody.

Autor článku Jakub Fišer
Jakub Fišer
Novinář, fanoušek moderních technologií, letních měsíců a asijského jídla. Mám rád filmy od Lynche, obrazy od Pollocka, french house a fotbalový klub Arsenal. Ve volném čase hraju na PlayStationu a chodím běhat.

Kapitoly článku