Domů » Články » Nová Škoda Octavia potěší (nejen) geeky. Je plná zajímavých technologií

Nová Škoda Octavia potěší (nejen) geeky. Je plná zajímavých technologií

Škoda Octavia je prodejní bestseller. Čtvrtá generace chce na prodejní úspěchy samozřejmě navázat. Až čas však ukáže, jak velkou oblibu si mezi zákazníky získá. Informace, které známe už teď ukazují, že by plán Škody Auto měl klapnout.

Modernější design, nové motory, velký zavazadelník i další atraktivní věci nová generace Škody Octavie přiváží na trh. S litrovým tříválcem vás „Octávka“ nevyjde ani na půl milionu korun. Avšak nějaký velký luxus nečekejte – pokud toužíte po něčem lepším, na stůl budete muset vysázet minimálně o tři sta tisíc korun více.

Otevřít nebo zavřít žaluzie?

Vývojový tým do Škody Octavia nainstaloval žaluzie. Ne však ty, které vás nejspíše napadnou jako první. Jedná se však o podobný systém a najdete ho pod maskou chladiče. Praktický stejné řešení už má například BMW, které umí dle potřeby otevírat nebo zavírat ledvinky. A k čemu je to dobré?

Škoda Auto - přednáška
Škoda Octavia má aktivní žaluzie pod maskou chladiče.

Ve chvíli, kdy je motor studený se vyplatí žaluzie zavřít, aby pohonná jednotka měla co nejdříve ideální teplotu. Ve chvíli, kdy už je motor zahřátý, se naopak hodí ho více chladit. V tu chvíli se žaluzie otevřou. Samozřejmě, že tohle řešení neovládáte vy, to si nechte na žaluzie, které máte doma. Zde se o vše stará elektronika, která ví, co je v danou chvíli pro auto nejlepší.

V případě zavření se nemusíte bát ani brzd. Ty se nově mohou chladit pouze skrz masku chladiče, kudy proudí vzduch do motoru. Ventilátory následně dokážou onen vzduch dostat i k brzdám.

V nabídce nechybí head-up displej

Poprvé si do Octavie můžete objednat také head-up displej. Pro ty, kteří úplně nevědí o co jde – vysvětlím na následujících řádcích. V palubní desce za budíky je speciální „displej“, ze kterého se přes zrcadlo veškerý obraz odráží na čelní sklo, kde se vám promítají různé informace. Nejčastěji jde o aktuální rychlost, navigační pokyny, zobrazení dopravních značek i informaci o aktuálně zapnutých jízdních asistentech.

Jde opravdu o jednoduché vysvětlení pro ty, co by nevěděli, co head-up displej je. Výhoda je, že se nemusíte dívat na budíky před vámi, tedy tolik sklánět hlavu dolů a lépe byste měli reagovat na jednotlivé situace na silnici.

Škoda Octavia head-up displej
Head-up displej se do Škody Octavia dostal vůbec poprvé.

V případě výbavového stupně Style s dvoulitrovým naftovým motorem pod kapotou si Škoda Auto za head-up displej řekne 27 700 Kč. Ale pozor! Abych byl přesný, za tento příplatek dostanete také adaptivní tempomat, asistenta hlídání jízdního pruhu, rozpoznávání dopravních značek i asistenta změny jízdního pruhu. Jedná se tedy o komplexní balíček.

Plaťte jen za to, co využíváte

Chytrý telefon má dnes v kapse prakticky každý, takže je velká pravděpodobnost, že zrovna i vy znáte aplikace jako Spotify, Google Disk, Netflix nebo Revolut. Důvodem, proč mluvím zrovna o těchto aplikací je ten, že všechny zmíněné nabízejí stejný finanční model. Jednoduše si za služby platíte každý měsíc a poté můžete využívat různé funkce. A jak to souvisí s autem?

Tip: Chcete vyhřívané sedačky či lepší tempomat? BMW vyšší výbavu nabídne za předplatné

Nemusíme jít od Škody Auto zrovna daleko. Na podobný scénář se připravuje například Volkswagen, který v modelu ID.3 chce nabídnout určité funkce právě na bázi měsíčního předplatného. Stejný model připravuje Audi a za pár let to jistě bude běžná součást prakticky všech automobilek, včetně BMW.

I Škoda Octavia onu funkci nabízí. Zpočátku si můžeme připlatit například za více barev v ambientním osvětlení či za lepší světlomety. Když si to zasadíme do nějaké příběhu, například v průběhu léta při cestě do práce a z práce vám s velkou pravděpodobností stačí pouze základnější světlomety. Ve chvíli, kdy v zimě musíte pracovně šestkrát do měsíce do Německa, se vám lepší světlomety mohou hodit. A právě v tu chvíli si je můžete předplatit. Jedná se o stejný systém, jako už mnozí z nás používají několik let. A to nejen u aplikací, které jsem jmenoval výše.

Zase jsi mi rozladila sedadlo! 

Zná to asi každý, kdo někdy s někým sdílel auto. Ba co, občas stačí, aby do auta sedl váš kamarád, který si chce vyzkoušet pozici za volantem a je vymalováno. Posune si sedadlo ve všech směrech, nastaví si zrcátka dle svého, vypne vám nějaký ten asistent a vaše tepová frekvence, jakmile to celé zjistíte, je nebezpečně blízko vaší panoramatické střeše.

Škoda Octavia RS
Interiér Škody Octavia RS nevypadá zle.

I to je důvod, proč si dnes můžete koupit elektricky ovládaná sedadla s pamětí. Takovou možnost nabízí i Škoda Octavia a to značně vylepšenou. Nově si auto nepamatuje pouze vaší pozici za volantem a nastavení zrcátek, ale také nastavení veškerých asistenčních systémů.

Novinky v infotainmentu a USB-C

Vůbec poprvé bude v infotainmentu k vidění 3D model vašeho auta, což už známe z modelů od Audi nebo BMW. K dispozici jsou i nová pozadí i možnost si oblíbené funkce přidat do ovládacího centra, které stáhnete jedním gestem od horního okraje displeje.

Škoda Octavia USB-C
Ve Škodě Octavia na klasické USB zapomeňte. Všude najdete jen USB-C.

Přečtěte si takéTest Škoda Octavia: Chytřejší, než čekáte

Škoda Auto pokračuje i v nastoleném trendu a v autě tak nenajdete jiný konektor než USB-C. Na naší otázku, proč nejde nabídnout i standardní USB, jsme se dozvěděli, že důvodem je primárně rychlejší nabíjení, které USB-C podporuje. Ať už je to jakkoli, počítejte s tím, že si s velkou pravděpodobností budete muset koupit nový nabíjecí kabel pro váš chytrý telefon.

Patrik Svatoš

Šéfredaktor automobilové sekce, který má rád technologie, auta, fandí Olympique Marseille a nedokáže žít bez kofeinu.

42 komentářů

  1. Marek Novák

    S tím sedadlem fakt nevím. Paměti sice mám, ale je to všechno tak nějak polovičatě udělané. K čemu mi je, když mám vnější zrcátka v elektrice s pamětí ale volant je nastavitelný pouze mechanicky? BMV od kamaráda to má a to už je jiná píseň. Tam se dá opravdu nastavit do paměti kde co, ale u škodovek tu synergii prostě nenajdete.
    Co se týče dokoupení funkcí. Český “kutil” si s tím poradí a bude to spíše příjem pro něj než pro ŠA. Připadá mi to jako nabídka horizontální TV od Samsungu. Hezká, ale jen pro opravdové, jak bych to napsal slušně?
    Hezký den.

    • Ty máš hodně velkej mindrák ze Škodovky co ?

    • Marku, asi jsi měl na mysli vertikální TV, co? :D

    • Jestli má kamarád to BMV s tou synergií, tak se u něj zastav se podívat, jak se píše BMW. ;)

    • Jirka Klimeš

      Je pravda, že paměť s elektrickým volantem, sedačkou a zrcátky mám v Lexusu RX z roku 2008 a to už tato generace končila. Nová Octavia bude určitě skvělé auto, jen je škoda, že některé prvky jsou vyzdvihovány a přitom je měly auta japonské „konfekce“ (jak je s velkou zálibou Toyota označována) už i 20 let zpět.

  2. Tohle vse nabizi koncern VW jiz nekolik let, jen do Octavky se to vsechno dostalo az ted.
    Me osobne se nova Octavia libi a konecne to neni zaostale auto hned pri uvedeni jako tomu bylo u 3. generace.

    • To že Škoda mnohdy dostává finesy mateřského koncernu jako poslední máte pravdu. Ale rozhodně trojková Okta nikdy nebyla a ještě pořád není zastaralé auto.

  3. S tím předplatným je to svinstvo. To auto tu funkci má, automobilka za její výrobu zaplatila a promítla to do ceny vozu. Tento trend se mi opravdu nelíbí. Automobilka nemá náklady spojené s provozem jako třeba spotify. Absolutně to přirovnání nedává smysl.

    • Skoda prebira vse od VW a nerozhoduje o nicem, takze stezovat si muzes v Nemecku :-D

      • Tak nějak. V Bolce jsou malí páni, to ve Vlkohradu řídí kokrhání. Ne že by hoši z Bolky nemohli o ledačem rozhodovat, ale jak se říká odsuď posuď.

    • Možná je pro automobilku levnější (nebo spíš globálně výhodnější) vyrábět všechna auta se stejnými světly a pak si nechat zaplatit od toho, kdo za to bude ochotný platit. Nebo si to alespoň myslí. Ale je to celé uhozené. Jako kdyby měl mobil 12GB RAM a musel bych výrobci platit za to, že mi dovolí využívat celých 12GB RAM a ne jen 4.
      Docela by mě zajímalo, jak bude v takovém případě fungovat servis. Předpokládám, že když mi daný „uzamknutý“ díl odejde, budu platit cenu za opravu, jak kdybych ho normálně používal.

    • Vítejte do světa marketingu a nových technologií :-) Když prodám auto, tak jednorázově zkasíruji klienta. Takto jej budu moci ždímat po hezky dlouhou dobu. Oni hoši z VlkoHradu nejsou žádní blbci. :-D

  4. To jsou věci, které měla konkurence roky před Škodofkou a teď se z toho dělá poprask.

  5. Nepřítel ekonomiky

    Nejlepší je jedničková 1,9 TDI v kombajnu ,na hlínách a s kuchlým DPF

    • Jedničková Oktáfka neměla DPF. Ale určitě byla f kůži a f metle :)

      • Přesně tak. U dvojkové PDF byla výbava na přání pro některé trhy, než pak jej museli dávat všude. Jinak souhlasím, že jedničková Okta s legendárním TDI má své neopakovatelné kouzlo. Umí jezdit za pár litrů nafty nekazí se a snese i MEŘO.

  6. Škoda objevila 21. století 😂 No konečně… si doteď pamatuji dobu, kdy snad všechny značky měli rádio s USB (nebo i slotem na karty) jen Škoda pořád vesele valila rádia s cédéčkem 😂 A ty jejich ceny tomu taky hodně dodaly na vtipnosti 😂

  7. moc pěkný auto,už vidím kritiky co na něj nedosahnou jak budou hájit né jen starý bmw

  8. Jezdím s firemní cca měsíc. Auto celkem slušné, jezdí dobře. Ty výduchy pod tím „tabletem“ vymyslel inteligent. Musí být permanentně zavřené, jinak vám omrzne koleno a ruka, když máte puštěnou klimu. Ale úplně tragický je software. Věčně vyskakují nesmyslné hlášky, které vás otravují a musíte je potvrdit – odpoutává to pozornost při řízení. Telefon se jednou připojí, jednou ne, když se připojí, tak občas nevidíte jméno volaného, jen číslo. V předchozí generaci se snad nikdy nestalo, aby se telefon nepřipojil. A asistenti nejsou také žádná výhra, funguje to jak chce a kdy chce. Jo a Laura, ta se přepnula do angličtiny a odmítá mluvit česky. Prostě dobré auto totálně zabité softwarem a to nemluvím o ceně.

    • Přesně tak. Mám také firemní od Dubna a musím podepsat tento příspěvek. Jen ještě doplním, motor 1.5 TSI a tak neskutečně hopsání studeného motoru sem ještě nezažil. A také, jakmile dám plnej plyn tak je cítit, jak to táhne a škubne a pořád dokola. Nevím, čím to. Snad se to nějak opraví novým SW. Kdoví. Ale SW je trága. No přesně jak popsal kolega výše. Jinak to jede pěkně, ale já bych si to za ty peníze určitě nekoupil.

  9. Já jsem zvědavý na to, kdy od těhlech aut budou lidi dávat ruce pryč.
    Pokud je to nové auto, tak asi nikdo nic řešit nebude, jakmile bude po záruce,
    tak bych tyhle auta nechtěl ani zadarmo, je to časovaná puma na prachy !!!

  10. Škoda, že se s designy už pomalu nikdo nenamáhá. Kdyby na tohle někdo plácnul 4 kruhy, nikdo by si málem nevšiml, že to není audi.

    • Nepřítel ekonomiky

      VW ,Audi a Škoda jeden koncern tudíš stejně kvalitní vozy .Jen trošku designově odlišné.A Škoda vychází o 20 – 30 % oproti nim levněji .Není proto důvod kupovat Audi nebo VW

      • nemehlojsi Na hlavu

        Ty jsi na hlavu

      • Tak bych to rozhodně neviděl. I když ty vozy mají stejný technický základ, tak jsou úplně jiné. Zkuste si sednout do Oktávy z roku 2000, A4 a Golfu a pochopíte ten rozdíl.

      • Nepřítel ekonomiky

        Právě ,že ve všech co jste jmenoval jsem jezdil.Jízdní vlastnosti mi příjdou obdobné ,ale musím uznat ,že A4 má hezčí interiér.Ale jo A4 byla asi nejlepší.

      • Tak nějak. Prostě Okta je takový dělník, kdežto ta A4 je opravdu prémie, která vynikne z věkem a najetými km.

      • Jde videt, ze jezdis MHD, Eduarde. Pises uplne nesmysly, ale zase v rekordnim poctu. Solidni hokej v makovici :-D

      • Ano dnes jsem jel vlakem, protože jsem měl auto v servisu. Tvrdíte, že píšu nesmysly. |Jaképak? Zkuste mne prosí poučit. Předem děkuji.

  11. Asi jsem vylezl z jeskyně, ale kdy se začlo u aut primárně řešit kolik to má USB a jak moc se seká infoteiment? Nejde u auta hlavně o to jak to jezdí? A jak to vlastně jezdí? To se už totiž často z recenzí ani nedozvím, všichni 3/4 videorecenze šmrdlaj displeje.

    A výmysly typu žaluzie jsou jen další blbina co se rozbije a prodražuje cenu auta. Starší motory nic takového nepotřebovali a měli mnohonásobně větší životnost. S dnešní přesností výroby a možností projektovat na PC lze postavit motor u kterého by jste třeba výměnu rozvodů řešili nejdříve po 500tis km, nebo nějakou karbonizaci a přetěsnění po 1,5mil km. Njn, ale to by pak auta nebyli taková spotřebka a automobilka by nemohla tolik vydělávat na prodeji dílů :)

    • Ne nevylezl jste. Máte naprostou pravdu, že lidí řeší kraviny místo toho, aby se zajímali jaký mají pod kapotou agregát, zdali ten je schopen dlouho a bez problémů sloužit. Je fakt, že dneska většina aut jezdí více méně stejně. Dovolím si říci, že pokud by Vám něčím zadělali oči a posadili Vás do různých aut, tak nepoznáte jakým autem jste jel.
      S tou životností máte naprostou pravdu. Jenže to by taková životnost musela být prioritou při projektování celého vozu.
      Jen si dovolím nesouhlasit s tou žaluzií. Dle mého názoru je to dobrá věc, kterou svým způsobem již dělá spousta lidí, když si na zimu dávají před chladič karton, aby se jim rychleji zahřál motor. Jinak souhlas, že je to další věc na autě co se může pokazit.

  12. Chytří lidé kupují toyoty, peguoty a jiné kvalitní auta za rozumnou cenu a ne tyhle předražené šunty!

    • Nepřítel ekonomiky

      S Toyotou souhlas ,ale ,že by Peugeot bylo kvalitní auto?Znám spoustu lidí co se s Peugeotem nebo Renaultem vrátilo domů na lafetě.

    • Nechápu, jak se do jedné věty povedlo nacpat „Peugeot“ a „kvalitní auta“. :D

    • Tak to podle Vás budeme národ hlupáků, protože zrovna tyto auta nebourají prodejní hitparády. Ale souhlasím s Vámi, že když člověk snaží, tak najde lepší poměr cena výkon, než nabízí dnešní Škodovky. Ale není všechno zlato co se třpytí. I zdánlivě výhodný vůz se může pěkně prodražit.

  13. O litrovém motoru nemá cenu mluvit. Každopádně za mě má ta Oktávka několik nedostatků. Předně přišla o klasickou ruční brzdu. Velké minus, ale dá se s tím žít. Co je horší, že přišla o klasické ovládání klimatizace. Takže když chce člověk změnit, nastavit teplotu, bude muset do menu a šátrat po displeji. Opravdu bezpečné. Další špatná věc je volič automatické převodovky. Člověk si pak nemá kde odložit ruku.
    Jinak auto jako takové hodnotím kladně. Je to zase kus dobrého auta za poměrně rozumnou cenu.

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).