TOPlist

Test Škoda Octavia: Chytřejší, než čekáte

Tu a tam se vám bude snažit nějaká reklama vtlouct do hlavy, že soused z Boleslavi je vlastně úplně hloupý, když si kupuje Škodovky. Tak jsme se podívali, jak chytrý je boleslavský bestseller – Škoda Octavia.

Škoda Octavia je na silnicích běžné auto. Verze RS má navíc zadní křídlo.

Z těch rychlejších

Chytré funkce zkoumáme na Octavii v provedení RS. Jde o velmi slušně vybavené auto. Provedení RS začíná s cenou těsně pod hranicí 700 000 Kč. Pokud si v konfigurátoru neodpustíte pár vychytávek, tak jako má toto auto, vyhoupne se cena přes 800 000 Kč. Na druhou stranu dostane opravdu velký kus auta s jedním z nejlepších motorů, na jaké dnes můžete narazit. O tom ale později.

Čtyřočko

Pamatujete si, jaký poprask udělala nová přední maska Octavie? Čtyři světlomety výjimečně spojily fanoušky i hejtry Škodovky. Nikomu se to nelíbilo. Pár týdnů uteklo a nikomu to zvláštní nepřijde. Když u auta stojíte, vůbec vám nové světlomety oči nepřitáhnou. Takže kauza skončila.

Tohle je ten debatovaný facelift. Kauza skončila.

Světlomety už dávno nepoužívají halogenové žárovky, dokonce už i xenony patří do minulosti. Octavia sází na LED osvětlení. Pro všechny typy osvětlení, tedy včetně dálkových světel. Přepínání potkávacích a dálkových světel funguje zcela automaticky. Jakmile vyjedete mimo obec, zapínají se dálková světla. Ta svítí do té doby, dokud nejede auto v protisměru, nebo dokud nedojedete pomalejší vozidlo.

Halogeny a xenony patří do historie. Všechny výhody jsou na straně LED.

Jak systém funguje? Asi tak na 95 %. Hlavně u aut v prostisměru – ze 100 vás 5 problikne, že svítíte dálkovými. Kamerám zkrátka chvíli trvá, než zpozorují zdroj světla, který jede proti nim. Když vás řidiči probliknou, dálková světla se ztlumí okamžitě. Jakmile auto minete, trvá cca 2-3 sekundy, než se dálková světla zase rozsvítí.
U aut, která jedou ve vašem směru, k ničemu takovému nedochází. Zde funguje systém na 100 %.

Infotainment

Velkým tématem je infotainment. Ten má Octavia na velmi vysoké úrovni. Přítomnost rádia už dnes nikoho nepřekvapí. Stejně jako možnost přehrávat hudbu z USB nebo pomocí Bluetooth. Auto si se smartphony vůbec rozumí velmi dobře. V menu infotainmentu najdete položku Smartlink+, pod kterou se skrývají služby MirrorLink, Android Auto i Apple CarPlay. Vybrané mobilní aplikace tak můžete zobrazovat na displeji infotainmentu.

Velké ikony usnadňují ovládání.

Docela zajímavou vychytávkou je aplikace Škoda Media Command. Tu si nainstalujete do svého smartphonu nebo tabletu a můžete naplno využívat hudební výbavu v autě. Nejen že si vyberete, co chcete hrát – tedy z jakého zdroje, ale můžete měnit i výšky, hloubky, vyvážení.

ŠKODA Media Command
Cena: zdarma
‎Škoda Media Command
‎Škoda Media Command

Vlastně můžete na displeji svého zařízení ovládat naprostou většinu funkcí automobilu, které dříve mohl dělat jen řidič nebo spolujezdec. Funguje to rychle, přesně a má to smysl. Skvělé!

A kam vlastně telefon v autě ukládat? Škoda pro něj připravila prostor před řadicí pákou. Nazývá jej phone box. Je zde vyveden zesílený signál antény, takže telefon zde bude mít dostatečně silný signál, navíc je zde podpora pro bezdrátové dobíjení telefonu. To se hodí.

Navigace

V jednom z minulých článku jste se nás ptali, jak rychlé je zadávání cíle do navigace. Tentokrát jsme připravili video, abyste to viděli sami – zadávání cílů do navigace je tak rychlé, jak vám stačí prsty. Doba, kdy jste po každém zadání písmene museli čekat sekundu je zkrátka dávno pryč. Nehledě na to, že prohledávání funguje naprosto fulltextově. Ostatně, mrkněte se sami na video, co všechno se vyhledá, když začnete psát „Václavské náměstí“. Navigace zkrátka funguje skvěle.

On-line funkce

Octavia samozřejmě umí být i on-line. Pro připojení k internetu jí musíte vytvořit Wi-Fi hotspot ze svého telefonu a pak můžete využívat všechny služby pod názvem Škoda Connect. Třeba si zobrazit RSS feed svých oblíbených serverů, zjistit cenu paliva na okolních čerpacích stanicích, zkontrolovat počasí, vyhledávat cíle pomocí Googlu a ještě pár dalších vychytávek. Proč pokaždé doporučujeme auto připojit k internetu, to jsou on-line dopravní informace. Ty jsou přesnější a je jich mnohem více, než kolik přijímá navigace přes RDS. Vyhnout se kolonám pak bude mnohem jednodušší.

Nechybí ani aplikace pro smartphony. Jmenuje se Škoda Connect a zobrazí vám základní informace o voze. Stav paliva, kilometrů, kdy máte navštívit servis, zda je auto zamčené, jaká je jeho poloha, ale třeba také to, jaká je spotřeba a průměrná rychlost vozu od posledního tankování nebo od posledního startu. Přes aplikaci můžete zapnout houkání a blikání světlometů, když vůz nemůžete najít.

Pomocí aplikace lze do auta také poslat cíl trasy – ten si pak převezme navigace.
Aplikace je skutečně perfektní – jednoduchá, funkční, rychlá, přehledná, tady by se měla i leckterá konkurence co učit.
K vozům Škoda si můžete dokoupit tzv. SmartGate. Jde o zařízení, který připojíte k OBD rozhraní vozu a máte pak přístup ke všem systémovým informacím o voze. SmartGate jsme u Octavie bohužel neměli, ale podíváme se na něj podrobněji někdy příště.

MyŠkoda Essentials
Cena: zdarma
‎MyŠkoda Essentials
Cena: zdarma

Autonomní řízení

Škoda a autonomní řízení? Cože? Jen pro představu. Rozlišujeme 5 stupňů autonomního řízení. Stupeň 5 znamená, že auto nemá volant, ani pedály, jede úplně samo. Octavia je pak na stupni 1, na druhou stranu, technika zde je na takové úrovni, aby bylo možné postoupit na úroveň 2 – tedy částečně autonomní jízdu.
Pokud jedete na dálnici, auto vás vlastně nepotřebuje. Adaptivní tempomat si umí hlídat vozidla před vámi – zrychluje, zpomaluje. Lane assist vás pak drží v jízdním pruhu. Pokud je správné značení na dálnici, poradí si i s ostřejšími zatáčkami. Za určitých okolností by tyto systémy byly schopné ujet desítky kilometrů. Adaptivní tempomat si solidně poradí s tím, když před auto někdo nebezpečně vjede, umí zkrátka prudce zabrzdit.

S automatem by “autonomní” jízda fungovala ještě o kus lépe.

Jenže auto nemůže nechat zodpovědnost na sobě. Takže už po pár stovkách metrů na vás začne Lane Assist nehezky pískat. Napřed pískne mile, pak vysokým tónem ošklivě a když ani pak necítí vaše ruce na volantu, tak s vámi nepříjemně cukne – velmi krátce aktivuje brzdy. Z videa níže to není zase tolik znát, ale škubnutí je to dost silné na to, aby se řidič probudil, kdyby náhodou za volantem usnul.

Kombinace adaptivního tempomatu a držení v pruzích není autonomní řízení. Ale ukazuje to směr, který nás čeká. Pro automobilky už to dnes není technologický problém. Brzdou je legislativa a dost často také řidiči, kteří se nechtějí dát všanc integrovaným obvodům.
Já v tom takový problém nevidím. Pokud má auto samo řídit na dálnici, kdy dobře vidí pruhy, umí si přibrzdit, zrychlit, zkrátka kdyby systém fungoval aspoň tak jako v Octavii, tak budu spokojený. Stačila by mi tak autonomní jízda, abych si třeba mohl číst na smartphonu a když dojde k problémům, tak bych bleskově mohl převzít řízení (třeba na základě výrazného pípnutí).

Interiér Octavie je elegantní. Jen ten displej se osahá…

Jak jede?

S Octávií RS se jezdí velmi příjemně. Motor 2.0 TSI poskytuje 230 koní, takže kdykoliv máte dostatek výkonu na předjíždění nebo na rychlé přesuny. Podvozek auta je hodně tuhý, ale to u modelu s označením RS tak nějak očekáváte. Není to nic, co by vás mělo od ježdění ve voze odradit, to rozhodně ne. Octavia si nehraje na hot-hatch, na to je zbytečně velká a chybí jí důležitá výbava, jako je třeba samosvorný diferenciál. Rychlé přesuny zvládá na jedničku a velmi slušná je i spotřeba. V praxi nepřekročíte 9 litrů, i když budete mít plyn často na podlaze. To je parádní výsledek.

Sportovní sedačky by byly skvělé, kdyby měly stavitelnou hlavovou opěrku. Na mých 190 cm je příliš nízko.

Chytřejší, než čekáte

Octavia určitě není výkladní skříní technologií. Je to naprostý mainstream, ale ukazuje, jak moc se v posledních letech posunuly chytré funkce i u zcela obyčejných aut. Naprosto bezproblémová je integrace se smartphonem, chytré asistenty ulehčí jízdu každému řidiči. Pro někoho může být Octavia nudná, ale provedení RS je velmi příjemné a nudu umí opravdu zahnat.

 

Škoda Octavia RS 2.0 TSI

Škoda Octavia RS 2.0 TSI
8.5

design vozu

7.6/10

vzhled a zpracování interiéru

8.5/10

propojitelnost s telefonem

9.0/10

spotřeba a výkon

8.8/10

Klady

  • poměr cena/výkon
  • velký vnitřní prostor
  • kvalitní podvozek
  • hodně smart funkcí
  • spousta aplikací pro smartphony
  • vynikající motor

Zápory

  • tuctový design - auto je všude
  • nedostupnost některých asistentů
  • nenastaviltená hlavová opěrka
  • nejde o skutečně sportovní auto
  • hodně tvrdý podvozek
Autor článku Vratislav Klega
Vratislav Klega
Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

Kapitoly článku