- Čínská automobilka BYD oficiálně vstupuje na český trh
- Na začátku budou k dispozici dva elektromobily – BYD Sealion 7 a BYD Seal
- Cena levnějšího modelu Seal začíná na 1 148 000 Kč včetně DPH
Trh s automobily se v posledních letech výrazně mění. Zatímco tradiční značky se více či méně drží výroby automobilů se spalovacími motory, dravá konkurence naskočila na vlnu elektromobilů. Ty mají z pohledu výroby oproti „spalovákům“ jednu zásadní výhodu – obsahují podstatně méně součástek, a tudíž jsou jednodušší na výrobu. Zatímco Tesla vyšlapala cestičku elektromobilům k běžným spotřebitelům, budoucnost možná bude patřit čínskému gigantovi BYD, jehož popularita celosvětově nabírá na obrátkách.
BYD začne v Česku prodávat dvojici elektromobilů
Ta nyní se svými elektromobily oficiálně vstupuje na český trh. Vlajkovým modelem nabídky je Sealion 7 – plně elektrické SUV, které zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhé 4,5 sekundy (maximální rychlost 215 km/h) a díky technologii Blade Battery nabídne dojezd až 502 kilometrů (dobití z 10 na 80 procent za 24 minut). Novinka se spoléhá na konstrukci Cell-to-Body, která slibuje vysokou odolnost a bezpečnost, přičemž elektromobil je vybaven i velmi rychlým elektromotorem, který je schopen dosáhnout až 23 tisíc otáček za minutu.
V interiéru na vás čeká například 15,6″ otočný panel pro ovládání vozu, head-up displej, panoramatická střecha, sedadla potažená kůží Nappa, ambientní osvětlení, 12 reproduktorů Dynaudio či kufr o velikosti 520 litrů, která se po sklopení sedadel zvedne až na 1 789 litrů.
Kromě crossoveru Sealion 7 bude na českém trhu k dispozici i sedan Seal, jenž je také postaven na konstrukci Cell-to-Body, nicméně díky nižšímu profilu disponuje dojezdem až 570 kilometrů dle metodiky WLTP (dobití z 30 na 80 procent za 26 minut) a zrychlením z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy. Výbava interiéru je v mnoha ohledech podobná modelu Sealion 7, přičemž kufr má velikost 400 litrů a k dispozici je i přední úložný prostor o velikosti 53 litrů.
A jak je to s cenou? Sealion 7 bude začínat na částce 1 198 000 korun včetně DPH, přičemž se jedná o přímého konkurenta Tesly Y. Sedan Seal poté bude o padesát tisíc korun levnější (1 148 000 Kč včetně DPH). Zároveň BYD nabízí záruku na celý vůz po dobu 6 let, nebo 150 tisíc najetých kilometrů. V případě baterie je záruka 8 let, nebo 200 tisíc najetých kilometrů, přičemž BYD garantuje, že po této době bude mít baterie kapacitu nejméně 70 procent.
Další vozy BYD, včetně kompaktního plně elektrického SUV Atto 2, budou na český trh uvedeny v další etapě. BYD zahájilo prodej svých vozidel v Praze, nicméně do konce roku 2025 plánuje otevřít až 30 prodejen po celé České republice (10 by jich mělo být v Praze, 3 v Brně a 3 v Ostravě – další konkrétní města značka nezmínila). Společnost zároveň pokračuje ve své strategii partnerství s dealerskými skupinami napříč Evropou a dále rozšiřuje svou přítomnost v regionu – v Česku například naváže partnerství se společností Louda Auto.