- Americký deník New York Times zaujal jasný postoj ke sběru obsahu za účelem trénování AI systémů
- Dle nových podmínek není možné data mediálního giganta pro tyto účely používat
- Některé organizace jdou ale technologickým lídrům na ruku a uzavírají s nimi dohody
Americký deník The New York Times přistoupil ke změně svých podmínek užití a 3. srpna přidal sekci, ve které se píše, že není možné „používat obsah pro vývoj jakéhokoliv softwaru včetně, ale nikoliv výhradně, v oblasti strojového učení nebo umělé inteligence“. Zákaz se má týkat textů, fotografií, obrázků, hudby či videa, dokonce i „vzhledu a pocitu“, metadat nebo kompilací.
Změna podmínek přichází patrně i v reakci na nedávné komentáře z Googlu, dle kterého by měla být veškerá digitální data dostupná k učení AI systémů, pokud to vydavatel nebo tvůrce těchto dat přímo nezakáže. Pro deník The New York Times toto patrně není přijatelné, a proto svůj postoj vyjádřil změnou podmínek.
Bez obrovského množství dat, kterým je potřeba AI model „nakrmit“, je celá technologie k ničemu. To dochází firmám na straně AI i tvůrcům obsahu na straně druhé. I proto je nyní sběr dat velmi ožehavým tématem. Organizace OpenAI například využívala videa z YouTube vlastněného Googlem pro trénování svého jazykového modelu Whisper, který umí převádět mluvené slovo do psané formy. Google zase používal ChatGPT pro učení svého chatbota Barda. Jednotlivé firmy a služby se tedy navzájem vykrádají a autoři obrovského množství obsahu často vůbec netuší, že je využíván k mnoha různým účelům.
Někteří vzdorují, jiní spolupracují
Ačkoliv někteří s novými trendy bojují, další se na nich pokoušejí vydělat. Tisková agentura The Associated Press uzavřela s OpenAI dohodu, dle které poskytne část svého archivu pro trénink AI produktů. Zároveň si ale zajistí přístup k novinkám v tomto odvětví, ze kterých může později profitovat. Přístupy se tedy mohou různit.
V Times ale s AI nechtějí mít nic společného. Důkazem jsou i poslední informace, podle kterých populární americký deník vystoupil z vyjednávání mezi skupinou mediálních společností a hlavními technologickými lídry v oblasti umělé inteligence. Mediální domy chtějí z výdělků z AI také něco mít, jejich pozice se však kvůli odchodu Times oslabí.