TOPlist

Na smartphonech vydělává hlavně Apple. Ostatní jen paběrkují

Zadní strana iPhonu 14 Pro
  • 85 procent zisků z prodeje mobilních telefonů končí v Cupertinu
  • Největší propad loni zaznamenaly čínské značky Xiaomi, Oppo a Vivo

Výrobci smartphonů v minulém týdnu zveřejnili finanční výsledky za poslední kvartál loňského roku, čehož se tradičně chopily analytické společnosti a sesumírovaly přibližné žebříčky dodávek za celé čtvrtletí i za celý loňský rok. Z čísel, která zveřejnila agentura Counterpoint Research, je patrné, že globální ekonomická krize na mobilní trh dopadla velkou měrou:

  • ve čtvrtém kvartále meziročně klesl počet dodaných smartphonů o 18 procent na 304 milionů kusů
  • v celém roce klesl počet dodaných smartphonů o 12 procent na 1,2 miliardy kusů, což je nejméně od roku 2013
  • tržby z prodeje smartphonů za celý rok klesly meziročně o 9 procent na 409 miliard dolarů

Nejvíce chytrých telefonů ve čtvrtém kvartále dodal na trh Apple, Counterpoint Research odhaduje 70 milionů dodaných jednotek. V případě firmy z Cupertina se jedná o 14% propad. Pokles zaznamenal i druhý Samsung, který údajně na konci loňského roku vyexpedoval 58,3 milionu telefonů Galaxy, což je meziročně o 16 procent méně. Největší propad zaznamenalo čínské Xiaomi, kterému na třetí příčku stačilo dodat 33,2 milionu kusů, což je o 26 procent méně než o rok dříve.

shipments

Celý rok ovládl Samsung. Ten loni na trh dodal 259,5 milionu smartphonů, ovšem nevydělal na nich zdaleka tolik co Apple. Díky vysokým cenám iPhonů se Applu loni podařilo „posbírat“ 48 procent veškerých tržeb z prodeje smartphonů a díky vysokým maržím si firma vedená Timem Cookem udržela i vysokou ziskovost.

Přestože iPhony loni tvořily „pouze“ 18 procent všech prodaných smartphonů, skončilo v kapsách jejich výrobce celých 85 procent veškerého zisku z tohoto odvětví. Zbytek zůstal buď mírně v plusu, nebo ve ztrátě. Největší pokles zaznamenaly čínské značky, které i vzhledem k pokračující pandemii nemoci covid-19 dodaly na trh méně smartphonů a udržovaly poměrně agresivní cenovou politiku, což vedlo k dvoucifernému poklesu tržeb i zisku.

revenue

Agentura Counterpoint očekává, že v první polovině letošního roku bude mobilní trh stále pod tlakem, zatímco v druhé polovině se začne postupně uzdravovat.

Autor článku Jakub Karásek
Jakub Karásek
Příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích. Odpůrce FUPu, pomalého internetu a přerostlých smartphonů.

Kapitoly článku