TOPlist

Microsoft Fluent Design: takto budou vypadat Windows 10 na podzim (galerie) 

Ve čtvrtek představil Microsoft v rámci vývojářské konference Build inovované grafické prostředí, které bude postupně implementovat do Windows 10, stejně tak jej budou moci využít vývojáři při návrhu aplikací. Nebude se jednat o nijak radikální změnu, avšak celý systém bude s novým rozhraním vypadat vzdušněji a dynamičtěji, a to díky pěti základním pilířům.

fluent

Světlo

V podzimním Creators Updatu bude patrnější práce se světlem, například při označování ovládacích prvků, kdy pozice pod kurzorem bude více vysvícena než zbytek označenéh objektu. Světlo vytváří atmosféru a pomáhá uživateli v orientaci, zvýraznění určitých prvků může uživateli pomoci naučit se používat aplikaci či upozornit na funkci, kterou by jinak mohl přehlédnout.

Hloubka

Když Microsoft poprvé ukázal rozhraní Metro (později přejmenované na Modern UI), spoustu lidí odradil striktně plochým designem a nudnými čtverci. Fluent Design si flatové prostředí zachová, ale pouze do chvíle, kdy dojde k nějakému pohybu. V tu chvíli uživateli dojde, že se prostředí sestává z několika vrstev, které se vzájemně posouvají s tzv. Paralaxním efektem.

V systému má být i více animací, kdy se spuštěná aplikace “vynoří” z hloubky. Vrstvy také napomohou uživateli soustředit se na důležité věci, například v kalendáři se důležité schůzky objeví v popředí a budou tak více viditelné. Dotváření pocitu z hloubky má také přivodit stínování, které u každého otevřeného okna dá jasně najevo jeho pozici v prostoru.

Pohyb

Dalším důležitým pilířem je pohyb, dobře animované rozhraní má udržet uživatele v pozornosti tím, že s ním neustále komunikuje. Joe Belfiore na čtvrteční tiskové konferenci řekl, že pohyb má vést lidi z jednoho úkolu do druhého s filmovou lehkostí. Takže se můžeme těšit na nové přechody, vizualizace hudebního přehrávače, dynamické grafy, apod.

Materiál

Podobně jako u Google chtějí i v Microsoftu dát uživateli pocit, že software, s nímž pracují, má jakési fyzikální vlastnosti, a lidé se jej budou chtít dotýkat. Navození pocitu propojení s tradičním světem má například způsobovat přirozené využívání stylusu.

Měřítko

Microsoft s Windows 10 pochopitelně nehledí pouze na tradiční počítače nebo tablety, ale i na rozšířenou nebo smíšenou realitu. V té má hrát obrovskou roli měřítko, neboť objekt zobrazený na malém displeji s relativní velikostí zapůsobí na uživatele zcela jinak, když si na hlavu nasadí headset. Díky Windows 10 se mohou vývojáři připravit na všechny možné scénáře.

Fluent Design bude přicházet ve vlnách

Tolik tedy k základním principům, které mají pohromadě ve správném provedení navodit uživateli zcela jiný zážitek z používání systému. Microsoft na svých přednáškách prozradil, že implementace Fluent Designu bude probíhat v několika vlnách, přičemž podzimní Creators Update bude teprve vlnou první.

Na keynote bylo k vidění několik záběrů na dynamiku prostředí a systémových aplikací, je však možné, že spousty nových grafických prvků se dočkáme později než letos na podzim. Každopádně již nyní se v Insider preview objevují aplikace, které s některými prvky Fluent Designu pracují, například průsvitné okraje oken, dynamické označování prvků apod.

Jak bude systém vypadat na podzim?

Níže se můžete podívat na galerii aplikací, které jsou již v Insider Preview o nové prvky prostředí obohaceny (nebo se jich brzy dočkají).

Fotky, Hudba Groove, Kalkulačka, Kontakty, Filmy a TV pořady

Budík, Microsoft Edge, OneNote, Kalendář, Xbox (chystá se)

Mail, Windows Store, Lidé (chystá se)

 

Autor článku Jakub Karásek
Jakub Karásek
Příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích.

Kapitoly článku