TOPlist

Mapy, YouTube, Android Auto a další. Google na I/O ukázal hromadu vylepšení

google io 2022 nahled pichai
  • Konference nepojednávala jen o Androidu 13 a nových zařízeních, ale i o službách
  • Mapy budou detailnější, YouTube inteligentnější a vyhledávání přesnější
  • Dočkáme se i virtuálních „kreditek“, osobní správy reklam či nové aplikace Android Auto

Ve středu večer se odehrála úvodní keynote vývojářské konference I/O, na které Google odhalil novinky v Androidu 13 a také hromadu nového hardwaru: telefony, sluchátka, hodinky, a dokonce i tablet. To vše bylo ukázáno zhruba hodinu po začátku akce, v první hodině se internetová jednička věnovala svým službám. A i v této oblasti připravil spoustu zajímavých novinek.

Mapy Google: neuvěřitelně detailní města a snížení uhlíkové stopy

Část prezentace byla věnována Mapám. Pro ně Google připravuje několik zajímavých novinek, z nichž pravděpodobně největší je funkce Immersive View. O co se jedná? Google se rozhodl zkombinovat informace z leteckých snímků a z fotografií Street View a s pomocí umělé inteligence z nich vytvořit působivé 3D modely měst, které na displeji počítače nebo telefonu vypadají jako z videohry.

immersive view

Tímto způsobem budou zpracovány nejen exteriéry měst, ale dojde i na interiéry některých památek nebo podniků, např. restaurací. Jako pilotní města byla vybrána Los Angeles, Londýn, New York, San Francisco a Tokio, v průběhu letošního roku se pak přidají ještě další.

Do Map se také dostanou nové enviromentální funkce. Při plánování si budete moci vybrat nejen nejrychlejší nebo nejkratší trasu, ale také trasu s největší úsporou paliva. Google tuto funkci před nedávnem spustil v USA i Kanadě a chlubí se tím, že od té doby ušetřil víc než půl milionu tun uhlíkových emisí, což má být ekvivalent odstranění 100 tisíc aut z vozovek. Funkce bude v průběhu letošního roku dostupná i ve vybraných evropských městech.

eco

Podobná funkce se objeví i při plánování letů – u každého návrhu letu mezi dvěma městy se nově objeví odhad emisí uhlíku, které daný let vygeneruje.

YouTube: automatické generování kapitol a přepis zvuku

Novinky čekají i videoslužbu YouTube. Google ji loni obohatil o automatické generování kapitol pro snadnější vyhledávání důležitých míst, letos tuto funkci ještě vylepšuje. O „krájení“ videí na kapitoly se postará technologie od DeepMind, která bude k automatickému generování kapitol využívat nejen video, ale i text a zvuk, díky čemuž má být výsledek přesnější a také až 10× rychlejší.

Google také do mobilních aplikací YouTube pro iOS a Android přidá podporu pro přepis zvuku na text, chybět nebude ani automatický překladač titulků. Zpočátku bude automatický překlad dostupný v 16 jazycích.

Příliš dlouhé, nečetl jsem

Zajímavá novinka se chystá do balíku Workspace. Pokud máte nějaký dlouhý dokument, který se vám nechce číst, umělá inteligence jej přečte za vás a předloží vám souhrn toho nejdůležitějšího v přirozeném jazyce.

Podobně dokáže umělá inteligence „přechroupat“ i konverzace ve službě Google Chat a rovněž z nich vytáhnout to nejdůležitější.

Lepší kvalita obrazu v Google Meet

Umělá inteligence se postará i o zlepšování kvality videohovorů, a to konkrétně v oblasti obrazu. Pokud se například nacházíte v protisvětle, Google Meet rozjasní vaši tvář, aby byla jasně zřetelná.

Kromě toho se videokonferenční aplikace naučí vytvářet umělé osvětlení – člověk si pouze vybere úhel a intenzitu, jakou má být jeho obličej osvícen.

Vyhledávání s pomocí umělé inteligence

Novinek se dočká i samotné vyhledávání. Prezentována byla funkce multisearch, která dovoluje pokládat dotazy za současného pořizování fotografií, které se dotazů týkají. Typickým příkladem této funkce je dotaz „kde můžu koupit tohle?“ v případě, že nevíte, jak se fotografovaný objekt nazývá.

Další prezentovanou novinkou byla funkce Scene Exploration, která může pomoci při nákupech v obchodech. Stačí jen namířit objektiv fotoaparátu na regál se zbožím a umělá inteligence dokáže roztřídit jeho obsah podle skupin či rovnou identifikovat zboží a zobrazit jeho hodnocení na internetu.

Spravujte reklamy, které se vám zjevují

Zajímavou novinku Google chystá v oblasti reklamy, což je činnost, která firmu primárně živí. Zájmem inzerentů je přesné cílení reklamy, a to na základě spousty parametrů uživatele – věku, lokality, zájmů apod. Ne vždycky se ale reklama „trefí“, a proto vzniká funkce My Ad Center, ve které si lidé budou moci zobrazit detaily, proč se jim dané reklamy zobrazují.

V případě, že s volbou nebudou souhlasit, budou se moci vyřadit z cílové skupiny, popř. si sami navolit, které oblasti zájmu či značky jsou pro ně více relevantní a které méně.

Odstraňte se z Googlu

Google chce rovněž zvýšit bezpečí uživatele na internetu tím, že mu dá nástroj ke snadnému odstranění citlivých informací spjatých s jeho jménem, jako jsou adresa, telefonní číslo nebo emailová adresa.

Remove

Virtuální platební karty

Zvýšení bezpečnosti se dotkne i mobilního placení. Letos v létě, byť zatím pouze v USA, Google zavede virtuální platební karty, které se automaticky vygenerují pouze pro potřeby konkrétní platby, načež zaniknou. Do programu jsou zapojeni velcí vydavatelé „kreditek“ včetně Visa a Mastercard. Díky tomu se druhá strana nikdy nedostane ke skutečnému číslu vaší platební karty.

virtual

Nové Android Auto

Koncem tohoto léta také dorazí přepracované Android Auto. Dostane nový vzhled, který se bude umět přizpůsobit různým velikostem a orientacím obrazovek. Prioritu při implementaci mají tři oblasti: mapová navigace, ovládání médií a zasílání zpráv.

Důležité funkce mají být maximálně přístupné pro pohodlné ovládání – Asistent Google, notifikace či knihovna aplikací mají být umístěné vždy na spodní straně či na straně, která je nejblíže k volantu. Na příchozí zprávy vám bude Asistent nabízet rychlé odpovědi, do nichž bude moci zahrnout odhad vašeho příjezdu.

Novinek, které byly představeny, bylo mnohem více, bohužel značná část z nich se do našich končin vůbec nedostane. Doufejme tedy, že z těch výše uvedených uvidíme do konce letošního roku alespoň část.

Autor článku Jakub Karásek
Jakub Karásek
Příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích.

Kapitoly článku