TOPlist

Lajky hrají u teenagerů velkou roli. Po urážlivých komentářích mají deprese

U příležitosti Dne bezpečného internetu, který připadl na úterý 7. února, představil operátor Vodafone vzdělávací moduly pro rodiče a školy, které se zabývají digitální adaptibilitou a současně sdílí výsledky rozsáhlého průzkumu, který mapuje chování teenagerů na sociálních sítích. Studii v deseti evropských zemích včetně České republiky realizovala agentura Ipsos MORI a zúčastnilo se jí přes 5000 teenagerů ve věku od 13 do 18 let.

Vodafone se dlouhodobě snaží zvyšovat digitální gramotnost mladých lidí a jejich rodičů na celém světě. Pro školy a rodiče je k dispozici sada materiálů Be Strong Online zaměřená na posilování emoční odolnosti teenagerů a různé aspekty online bezpečnosti. Každý rok také vydává publikaci Průvodce rodičů digitálním světem, která je k dispozici zdarma přibližně v 5 milionech výtisků.

V rámci České republiky je Vodafone generálním partnerem celorepublikového projektu E-Bezpečí, který je zaměřený na prevenci, vzdělávání, výzkum, intervenci a osvětu spojenou s rizikovým chováním na internetu a souvisejícími fenomény a je také parterem projektu IN-Generation, jenž podporuje úsilí o zvýšení digitální gramotnosti a schopností žáků, učitelů a rodičů na školách.

Vodafone

V loňském roce realizovaly Vodafone a E-Bezpečí například projekty České děti a Facebook, kampaň #BeStrong a Emoji 2015/16 anebo výzkum zabývající se hraním populární hry Minecraft. Dalším společným počinem je také aplikace Fakebook, kde si děti i dospělí mohou trénovat chování na sociální síti. Vodafone nabízí všem rodičům speciální stránku věnovanou Digitálnímu rodičovství, kde rodiče naleznou pravidla, doporučení a nástroje pro ochranu dětí na internetu.

Studie digitální adaptability a odolnosti: pozor na falešné identity

Nová studie se snaží zmapovat svět, ve kterém mladí lidé od narození žijí s digitálními technologiemi, které jim na jednu stranu otevírají obrovské možnosti, ale na druhou stranu s sebou nesou i nástrahy a rizika, se kterými se starší generace během dospívání nesetkávaly. Zúčastnilo se jí celkem 5 298 mladých lidí z 10 evropských zemí. Studie realizovaná agenturou Ipsos MORI slouží jako podklad pro dlouhodobé snahy společnosti Vodafone zlepšovat bezpečnost dětí na internetu.

Studie zjistila, že je velmi rozšířený fenomén „catfishing“, kdy si člověk na sociální síti vytvoří falešný profil a vystupuje pod falešnou identitou. Až 29 % teenagerů zná konkrétní osoby, které si na sítích takový klamavý profil vytvořili nebo pod falešnou identitou sdílejí fotky a píší komentáře.

Studie se také zajímala o „roasting“, kdy člověk na sociální síť umístí vlastní fotografii a požádá ostatní, aby okomentovali (často negativně) jeho vzhled. Čtvrtina z respondentů, kteří se s roastingem již setkali, uvedli, že je o takovou negativní kritiku požádali jejich vlastní kamarádi. Pro většinu respondentů (70 %) se však jedná o „další formu šikany“ a 83 % uvedlo, že roasting může lidem snížit sebevědomí.

Catfishing na českých sítích

Osobní zkušenost s vytvořením falešného profilu přiznalo pouze 1 % dotazovaných českých teenagerů, nicméně více než třetina (34 %) z nich zná konkrétní osoby, které si na sítích takový falešný profil vytvořili nebo pod falešnou identitou sdílejí fotky a píší komentáře. Téměř polovině teenagerů (46 %) nikdy nikdo neporadil, jak se na sociálních sítích bezpečně a slušně chovat. Čtvrtina z nich (26 %) si myslí, že je internet „bezpečným místem pro mladé lidi“. Je také zajímavé, že 42 % teenagerů uvedlo, že na internetu mají „spoustu online kamarádů“, s kterými se ve skutečnosti nikdy osobně nepotkali.

Někteří teenageři v průzkumu dokonce uvedli, že se kvůli malému počtu „lajků“ cítí příšerně nebo se sami za sebe stydí, a 9 % přiznalo, že jsou pro ně „lajky“ důležitější než peníze. 16 % přiznalo, že na online urážky nebo málo lajků negativně reagují i ve skutečném světě. Nejčastěji se jedná o zablokování konkrétních osob (23 %), ale 11 % uvedlo, že po urážlivých komentářích mají deprese, a další se přiznali i k extrémnějším reakcím jako např. k pití alkoholu (2 %), drastickým dietám (2 %) nebo sebepoškozování (1 %).

Každá pátá dívka (19 %) v průzkumu uvedla, že se cítí „příšerně nebo se za sebe stydí“ v případě, že u nové profilové fotky získá méně než 10 „lajků“, a 18 % dívek si myslí, že je ostatní posuzují podle toho, kolik mají na sociálních sítích kamarádů a kolik „lajků“ se objevuje pod jejich statusy. 10 % dívek dalo přístupové heslo na vlastní online profil někomu jinému.

Přes dvě třetiny teenagerů (68 %) přiznává, že upravuje vlastní fotografie. 41 % z této skupiny používá filtry dostupné v různých aplikacích pro zvýšení atraktivity fotek, 27 % odstraňuje vzhled pleti a 8 % digitálně upravuje tělo tak, aby vypadalo štíhlejší nebo svalnatější.

Autor článku Jiří Hrma
Jiří Hrma
Zakladatel a šéfredaktor SMARTmania.cz, fanoušek moderních technologií a chytré domácnosti, cestovatel, milovník elektronické hudby a vyznavač extrémních sportů.

Kapitoly článku