Sledujte nás na YouTube

Lajky hrají u teenagerů velkou roli. Po urážlivých komentářích mají deprese

U příležitosti Dne bezpečného internetu, který připadl na úterý 7. února, představil operátor Vodafone vzdělávací moduly pro rodiče a školy, které se zabývají digitální adaptibilitou a současně sdílí výsledky rozsáhlého průzkumu, který mapuje chování teenagerů na sociálních sítích. Studii v deseti evropských zemích včetně České republiky realizovala agentura Ipsos MORI a zúčastnilo se jí přes 5000 teenagerů ve věku od 13 do 18 let.

Vodafone se dlouhodobě snaží zvyšovat digitální gramotnost mladých lidí a jejich rodičů na celém světě. Pro školy a rodiče je k dispozici sada materiálů Be Strong Online zaměřená na posilování emoční odolnosti teenagerů a různé aspekty online bezpečnosti. Každý rok také vydává publikaci Průvodce rodičů digitálním světem, která je k dispozici zdarma přibližně v 5 milionech výtisků.

V rámci České republiky je Vodafone generálním partnerem celorepublikového projektu E-Bezpečí, který je zaměřený na prevenci, vzdělávání, výzkum, intervenci a osvětu spojenou s rizikovým chováním na internetu a souvisejícími fenomény a je také parterem projektu IN-Generation, jenž podporuje úsilí o zvýšení digitální gramotnosti a schopností žáků, učitelů a rodičů na školách.

Vodafone

V loňském roce realizovaly Vodafone a E-Bezpečí například projekty České děti a Facebook, kampaň #BeStrong a Emoji 2015/16 anebo výzkum zabývající se hraním populární hry Minecraft. Dalším společným počinem je také aplikace Fakebook, kde si děti i dospělí mohou trénovat chování na sociální síti. Vodafone nabízí všem rodičům speciální stránku věnovanou Digitálnímu rodičovství, kde rodiče naleznou pravidla, doporučení a nástroje pro ochranu dětí na internetu.

Studie digitální adaptability a odolnosti: pozor na falešné identity

Nová studie se snaží zmapovat svět, ve kterém mladí lidé od narození žijí s digitálními technologiemi, které jim na jednu stranu otevírají obrovské možnosti, ale na druhou stranu s sebou nesou i nástrahy a rizika, se kterými se starší generace během dospívání nesetkávaly. Zúčastnilo se jí celkem 5 298 mladých lidí z 10 evropských zemí. Studie realizovaná agenturou Ipsos MORI slouží jako podklad pro dlouhodobé snahy společnosti Vodafone zlepšovat bezpečnost dětí na internetu.

Teenager-Smartphones

Studie zjistila, že je velmi rozšířený fenomén „catfishing“, kdy si člověk na sociální síti vytvoří falešný profil a vystupuje pod falešnou identitou. Až 29 % teenagerů zná konkrétní osoby, které si na sítích takový klamavý profil vytvořili nebo pod falešnou identitou sdílejí fotky a píší komentáře.

Studie se také zajímala o „roasting“, kdy člověk na sociální síť umístí vlastní fotografii a požádá ostatní, aby okomentovali (často negativně) jeho vzhled. Čtvrtina z respondentů, kteří se s roastingem již setkali, uvedli, že je o takovou negativní kritiku požádali jejich vlastní kamarádi. Pro většinu respondentů (70 %) se však jedná o „další formu šikany“ a 83 % uvedlo, že roasting může lidem snížit sebevědomí.

Catfishing na českých sítích

Osobní zkušenost s vytvořením falešného profilu přiznalo pouze 1 % dotazovaných českých teenagerů, nicméně více než třetina (34 %) z nich zná konkrétní osoby, které si na sítích takový falešný profil vytvořili nebo pod falešnou identitou sdílejí fotky a píší komentáře. Téměř polovině teenagerů (46 %) nikdy nikdo neporadil, jak se na sociálních sítích bezpečně a slušně chovat. Čtvrtina z nich (26 %) si myslí, že je internet „bezpečným místem pro mladé lidi“. Je také zajímavé, že 42 % teenagerů uvedlo, že na internetu mají „spoustu online kamarádů“, s kterými se ve skutečnosti nikdy osobně nepotkali.

Někteří teenageři v průzkumu dokonce uvedli, že se kvůli malému počtu „lajků“ cítí příšerně nebo se sami za sebe stydí, a 9 % přiznalo, že jsou pro ně „lajky“ důležitější než peníze. 16 % přiznalo, že na online urážky nebo málo lajků negativně reagují i ve skutečném světě. Nejčastěji se jedná o zablokování konkrétních osob (23 %), ale 11 % uvedlo, že po urážlivých komentářích mají deprese, a další se přiznali i k extrémnějším reakcím jako např. k pití alkoholu (2 %), drastickým dietám (2 %) nebo sebepoškozování (1 %).

Každá pátá dívka (19 %) v průzkumu uvedla, že se cítí „příšerně nebo se za sebe stydí“ v případě, že u nové profilové fotky získá méně než 10 „lajků“, a 18 % dívek si myslí, že je ostatní posuzují podle toho, kolik mají na sociálních sítích kamarádů a kolik „lajků“ se objevuje pod jejich statusy. 10 % dívek dalo přístupové heslo na vlastní online profil někomu jinému.

Přes dvě třetiny teenagerů (68 %) přiznává, že upravuje vlastní fotografie. 41 % z této skupiny používá filtry dostupné v různých aplikacích pro zvýšení atraktivity fotek, 27 % odstraňuje vzhled pleti a 8 % digitálně upravuje tělo tak, aby vypadalo štíhlejší nebo svalnatější.

Jiří Hrma

Zakladatel a šéfredaktor SMARTmania.cz, fanoušek moderních technologií a chytrých zařízení, milovník elektronické hudby a vyznavač extrémních sportů. Máte zájem o spolupráci? Ozvěte se na redakce@smartmania.cz.

Napsat komentář

Upozornění: pokud odešlete anonymní komentář s příliš mnoha odkazy, případně použijete nesrozumitelné jméno či neexistující e-mail, může se stát, že náš systém pro rozpoznávání komentářů příspěvek detekuje jako spam. V takovém případě nebude komentář publikován hned, ale bude potřeba jej schválit, což může nějaký čas zabrat. Vyžadované informace jsou označeny *