TOPlist

Kenny Hawk a T-Mobile Chytré auto: Chceme podporovat bezpečnost na silnicích (rozhovor)

V rámci uvedení produktu T-Mobile Chytré auto (recenze) jsme vyzpovídali samotného šéfa značky Mojio, která za celým řešením stojí. Kenny Hawk vystudoval stanfordskou univerzitu a v oblasti mobilních technologií strávil prakticky celou svoji kariéru. Velká část z ní měla co do činění s lokačními službami a pozici CEO zastával mimo jiné ve společnosti iGO. V současnosti je na téže pozici v Mojio, které se zabývá přetvářením „hloupých aut“ na chytřejší.

kennyhawk
Kenny Hawk (uprostřed) a Milan Vašina, generální ředitel T-Mobile (vlevo)

Kdy a kde se zrodila myšlenka vytvořit zařízení, které by monitorovalo stav a provoz vozidla?

To je dobrá otázka. Vyrostl jsem v Detroitu, kde je automobilismus velice významný. Současně jsem vždy pracoval s bezdrátovými technologiemi a napadlo mě tedy, že by si tato dvě odvětví zasloužila propojit a to právě tak, aby mohl mít každý řidič o svém automobilu přehled vždy při ruce. Právě toto byla základní myšlenka pro vznik Mojio. Trochu tomu napomohl i fakt, že mám dvě dcery, které se učí řídit a přes veškerou snahu v tom zrovna neexcelují ;-).

V ČR běželo pilotní testování od podzimu 2015. Jak dlouho trval vývoj prvního prototypu a kdy započaly vůbec první testy zařízení?

Společnost Mojio byla založena před nějakými čtyřmi roky. Dva roky poté jsme vydali první prototyp zařízení a o šest měsíců později jsme rozjeli spolupráci s americkou odnoží T-Mobile. Současný produkt je již třetí generací po hardwarové stránce s druhou generací softwaru. Ta začala vznikat až po pilotním testování v České republice na podzim 2015 a právě se zdejšími vývojáři jsme na nové podobě aplikace pracovali. První testovací verze vznikla osm měsíců nazpět.

S jakými nejvýraznějšími komplikacemi jste se museli během vývoje potýkat?

Nebyl by to startup kdyby se nepotýkal s komplikacemi ve vývoji. Bylo velké dilema, jestli outsourcovat hardware, nakonec jsme se pro to ale rozhodli a svěřili jsme jej společnostem s většími zkušenostmi. Mezi nimi je například ZTE a CalAmp. Software je otevřený a proto může být případně provozován i s hardwarem výrobců třetích stran. Jednotlivé generace produktu se liší především přidáváním více senzorů a funkcí a odpovídajícím softwarovým úpravám, tedy ovladače a user interface pracující s novými funkcemi.

Od prosince je 2016 je platforma funkční v ČR. Jak je na tom USA? Probíhá zde již testování či komerční provoz?

Komerční provoz v USA začal na konci listopadu loňského roku. V podstatě jsem se tak postaral o hladké spuštění, usedl do letadla a vydal se dozorovat do Prahy :-).

Počítáte s expanzí produktu do dalších zemí/Asie?

Momentálně se hodláme soustředit na severoamerický a evropský trh, přičemž zde bychom v první řadě chtěli obstarat všech třináct zemí, kde působí Deutsche Telekom (tedy T-Mobile). V blízké budoucnosti hodláme platformu nabídnout na německém, slovenském a maďarském trhu. Samozřejmě bychom rádi vstoupili i na asijský trh, kde je počet starších aut samozřejmě enormní, to je ovšem zatím dalekosáhlejší cíl. Závisí to pochopitelně zčásti i na hlavních investorech, kterými jsou Deutsche Telekom a spolu s ním také Amazon.

Chytre auto

Kde vstoupil do hry Amazon?

Pro něj platforma nabízí výhodu v tom, že postupně rozšiřuje svůj vozový park a do budoucna se bude jednat o čtvrtý největší na světě. V současnosti nicméně stále závisí na přepravních službách jako DHL, PPL a podobně. Chce rozjet také distribuci s principem ne nepodobným Uberu. Auta bude řidičům sice poskytovat, už kvůli tomu, aby byla obrandovaná, ti nicméně budou moct brát jednotlivé zakázky dle svého uvážení. Naše zařízení jim umožní mít nad řidiči a jejich chováním kontrolu.

Máte odhad, kolik zařízení chcete v Evropě (a celosvětově) prodat do konce roku 2017?

Hodně. Považte, že počet starších aut kompatibilních s naším řešením jde jen v samotné Evropě do desítek, ne-li nízkých stovek milionů. I pokud bychom tak oslovili 10 % trhu, stále jsme v milionových číslech. Naše ambice jsou vysoké, ale věřím, že reálné. Ostatně naše technologie se mezi uživateli těší velké popularitě.

V současné době Mojio nabízí komplexní diagnostiku vozu a možnost sledovat jeho polohu. Jaké další novinky plánujete do budoucna přidat do “základní aplikace”?

Tím hlavním je funkce rozpoznání nehody a automatického SOS volání o pomoc. Systém principem podobný e-callu se tak může dostat i do starších vozidel a my věříme, že tím může zachraňovat lidské životy.

kennyhawk3

Bezpečnost na silnicích chceme podporovat i tím, že sledováním jízdního stylu, který aplikace umožňuje, můžeme především mladé řidiče svým způsobem vychytávat. Přesněji tím máme na mysli především zaznamenávání prudkých zrychlení/brzdění či jiných manévrů a další podobné záležitosti. Aplikace poté bude moct dát uživateli statistiky s upozorněním na palčivé problémy jeho jízdního stylu.

Plánujete další hardwarové inovace v hardwaru Mojio? Například zmenšení velikosti, přidání dalších senzorů?

Momentálně pracujeme na tom, aby dokázalo zaregistrovat rozbití skla. Zvukový projev je při takovém poškození u bezpečnostního skla v podstatě jako tlumenější výstřel. Rozbíjení skel na vrakovišti, kde jev zkoumáme, je u daných zaměstnanců velmi oblíbenou činností. Do budoucna nicméně zajistí to, že uživatel bude při něčem takovém informován v rozmezí 30 – 60 sekund. Šance na chycení pachatele tak samozřejmě není největší, můžeme tak ale zabránit tomu, aby auto stálo neuzavřené nějakou delší dobu a v případě deště nebylo trvale poškozeno.

Tip: Chcete získat T-Mobile Chytré auto? Zapojte se do naší právě probíhající soutěže a vyhrajte jeden z deseti kusů!

Chytré auto od T-Mobile: vše o vašem voze na displeji smartphonu (recenze)

Autor článku Martin Pavlović
Martin Pavlović
O technologie se zajímám odjakživa. Kromě nich mě baví také urbanismus a městská mobilita, hudba a společenská témata. Nejraději trávím čas v sedle kola, na kulturních akcích, s analogem v ruce nebo doma u knih, filmů i videoher.

Kapitoly článku