Google dlouho platil za jakéhosi ochránce práva uživatelů internetu na svobodné informace. V roce 2010 například radši opustil obrovský čínský trh, než aby se podřídil vládním požadavkům na cenzuru. Relativně nedávno však došlo ke změně priorit a Google začal pracovat na návratu na čínský trh. Takzvaný projekt Dragonfly vzbudil odpor části zaměstnanců a nejrůznějších ochránců lidských práv. Google v září minulého roku vydal vyjádření, že vše je zatím pouze v rovině výzkumu a vstup na tamní trh se zatím nechystá. Na projektu se však podle všeho i přes výpovědi zaměstnanců pracuje.
Dalším trhem, kde má Google dlouhodobě problém, je Rusko. Státní cenzurní úřad Roskomnadzor sestavuje seznam zakázaných stránek a (nejen) po Googlu požaduje, aby je blokoval. Ten to dlouho odmítal, ovšem nakonec požadavkům podlehl a výsledky vyhledávání začal cenzurovat.
Roskomnadzor: konstruktivní dialog nám vyhovuje
Nařízení blokovat weby ze zmiňovaného seznamu platí pro všechny vyhledávače od listopadu 2017. Google tento seznam odmítá, na čemž se formálně nic nezměnilo ani teď. V praxi však k cenzuře dochází, a to až v 70 % případů.

Podle zdroje z firmy nyní postup funguje tak, že Google každý den obdrží od státního úřadu Roskomnadzor seznam nových webů k blokaci. U každého webu následně Google zkoumá, proč se na seznam dostal, a následně rozhodne o jeho blokaci. Ve výsledku je prý z vyhledávání odstraněno okolo 70 % takto vybraných webů, což sice není plné respektování „blacklistu“, jako například v případě domácího Yandexu, avšak autoritám to zjevně stačí.
Cenzura Google v Rusku
Tiskový mluvčí Roskomnadzoru se vyjádřil, že důležité je, že se Google podřídil alespoň neformálně. Mluvčí říká, že úřad s Googlem „zahájil konstruktivní dialog“ a ten jim prý „v současné době vyhovuje“. Podle všeho tak došlo k dohodě mezi vládou a Googlem, kdy výměnou za nerušené fungování nebudou výsledky vyhledávání obsahovat pro vládu nejpalčivější výsledky.
Google má pochopitelně jakožto soukromá firma plné právo cenzurovat cokoliv uzná za vhodné. Stále více se však ukazuje rozpor mezi navenek prezentovanými ideály a skutečnými kroky. Z ekonomického hlediska se však nelze divit, Čína i Rusko jsou obrovské trhy a připravit se o tolik uživatelů by zkrátka bylo krajně nevýhodné. Vyhovět Číně se v minulosti pokusil i Apple, což se projevilo netradiční chybou v iOS.