Je lepší auto na benzín, nebo na naftu? Jsou lepší boty Nike, nebo Adidas? Již od dávných dob, kdy člověk dostal možnost volby (což je mimochodem jedna z hlavních věcí, která lidem komplikuje život), stojí při rozhodování v cestě otázka: je lepší to, nebo ono? Sami jste to určitě zažili v životě mnohokrát.
Na každou takovou otázku vám každý odpoví jinak, protože co člověk, to názor. I ve světě chytrých telefonů taková otázka vyvstala a v posledních letech rozděluje uživatele na dva tábory. Je lepší Android, nebo iOS? Pro fanoušky jednotlivých platforem je na to jednoduchá odpověď, protože každý si obhájí to své, co mu vyhovuje a co se mu líbí. A bude mít patrně i pravdu. Ale skutečně objektivní odpověď na to, který systém je lepší, nikdy nedostanete. A proč? Protože se na to jednoznačně odpovědět nedá.
Porovnávat Android a iOS je asi stejné, jako porovnávat blondýnku s brunetkou. Zkrátka záleží na vkusu. Každá platforma má své klady a zápory. Apple svůj software vychytal téměř k dokonalosti, je čistý, plynulý, ale na druhou stranu také více uzavřený. Jak všichni víme, nenajdeme ho jinde, než na zařízeních Applu. To je naopak jedna z velkých výhod (a zároveň nevýhod) Androidu. Ten běží na mnoha periferiích a ve velkém množství podob, jelikož každý výrobce se snaží upravit si ho k obrazu svému a přidává do něho svou nadstavbu, což je naopak zase věc, která hodně uživatelům vadí.
V tomto článku bychom se chtěli zaměřit na co možná nejobjektivnější porovnání Obchodu Play od Googlu a App Store od Apple, a v neposlední řadě vypíchnout vlastnosti, které zkrátka jsou v Obchodě Play lepší.
Obchod Play je přívětivější vůči vývojářům
Když to hodně zjednodušíme, Apple je extrémně vybíravý v tom, které z aplikací pustí do svého App Store. Nerad by si totiž pokazil svou dobrou reputaci, a proto se tam dostanou jen kvalitní a dostatečně otestované aplikace. To je také hlavní důvod, proč se někteří vývojáři primárně věnují vývoji své aplikace nejprve pro iOS a až následně pro Android. Příkladem za všechny budiž hra Super Mario Run (recenze), která na iOS vyšla již v prosinci loňského roku a její verze pro Android se teprve očekává.
Obchod Play je v těchto kritériích mnohem mírnější. I proto v něm najdete například mnoho různých launcherů, které vám pomohou totálně změnit vzhled přístroje, dále pak aplikace jako je např. Tasker, který otevírá bránu do světa nastavení automatických procesů. Jasně, ne všechny aplikace na Google Play jsou super a top, ale je přece jen lepší mít na výběr z několika variant aplikací, které jsou většinou navíc zdarma, než z daleko menšího množství placených, které jsou v App Store pro iOS.
Snadnější vyhledávání na Google Play
Patrně jste ve svém životě již párkrát slyšeli hlášky typu „Vygoogluj si to“ nebo „Strejda Google najde všechno“. Byť tyto věty dnes již zlidověly a mohou působit úsměvně, jsou opodstatněné. Google je ve vyhledávání opravdu nejlepší, a to ve všech svých odnožích. S tím souvisí i vyhledávání v Obchodě Play. Princip vyhledávání totiž funguje tak, že zadáním kombinace slov, nebo celých frází dochází k prohledání celé stránky včetně popisu aplikace a následně se zobrazí všechny aplikace, které odpovídají zadaným vyhledávacím kritériím.
Naopak v App Store vyhledávání funguje tak, že vámi zadaná kombinace slov je porovnávána pouze s klíčovými slovy, které vývojář k dané aplikaci přiřadil. A tato sekce samozřejmě nemusí být nikterak podrobná. Výsledkem tedy může být to, že vám na zadanou kombinaci slov App Store vypíše mnohem menší počet alternativních aplikací, než by našel Obchod Play.
Výběr aplikací, které stahujeme z Obchodu Play nebo App Store prochází určitým vývojem. V začátcích používání chytrých zařízení bylo vše spíše individuální. Sami jsme si našli aplikaci, rozhodli jsme se, jestli si jí stáhneme a následně jsme ji využívali po svém. Postupem času však výběr aplikací začal ovlivňovat tzv. sociální, neboli lidský faktor. Zejména pak u Obchodu Play.
Pokud si v něm otevřete stránku některé aplikace, veškeré podstatné informace máte uvedeny hned na začátku. Následně vaši pozornost téměř okamžitě upoutá hodnocení uživatelů formou hvězdiček (1 – nejméně, 5 nejvíce). Pokud se posunete na stránce níže, narazíte na komentáře uživatelů, které aplikaci hodnotili. Komentáře je možné různě filtrovat, například nastavit si výpis pouze na stejné zařízení jako je vaše, nebo nechat vypsat komentáře ke stejné verzi aplikace, kterou máte nainstalovanou. Často se tak stává, když hledáte nějakou aplikaci a Obchod Play vám jich nabídne více, že se rozhodnete pro některou z nich právě dle hodnocení či komentářů.
V App Store samozřejmě také najdeme hodnocení aplikací, není však na první pohled tak snadno patrné, jako v Obchodě Play. Apple vychází z toho, že ve svém App Store má minimum nekvalitních aplikací, tudíž není potřeba ukazovat hodnocení aplikace hned po otevření její stránky. Nicméně vidět doporučení některého z vašich přátel se rozhodně může hodit.
Aplikace na Google Play jsou levnější
Sluší se hned na začátek vysvětlit, proč tomu tak je. Mnohem vyšší cena aplikací na App Store je dána tím, co bylo již v článku zmíněno – tedy poměrně tvrdými kritérii, které musí aplikace splnit, aby byla zařazena do App Store. S tím samozřejmě souvisí mnohem více práce na aplikaci, aby tyto kritéria splnila. A protože v životě není nic zdarma, tak i práce vývojářů prostě a jednoduše musí být zaplacena.
Obchod od Googlu má mnohem menší nároky na vývojáře, takže prosadit aplikaci do obchodu není zase takový problém. To sebou však nese i tu méně pozitivní stránku, a tou je velké množství aplikací, které v obchodě jsou, avšak nejsou zákazníkem využité. Navíc se čas od času stane, že se na Google Play objeví škodlivé aplikace. Zkuste si například do vyhledávače napsat „todo list“. Možná budete sami překvapeni, kolik výsledků se vám ukáže. Kromě těch populárních jako jsou Wunderlist, Todoist a Any.Do vám vyjedou stovky, možná tisíce dalších variant, které nejsou tak kvalitní a oblíbené. A to je ten hlavní důvod, proč jsou zde ke stažení zdarma.
Co tedy tlačí ceny aplikací v Obchodě Play dolů? Je to konkurence. Vezměte si to z druhé strany. Jste vývojář, který vytvoří vskutku skvělou aplikaci, která bude fungovat bez chyb a bude krásně vypadat. Je tedy logické, že byste si za ní nechali pořádně zaplatit. Jenže Obchod Play uživateli nabídne tucty podobných aplikací, které třeba nebudou tak perfektní, jako ta vaše, ale budou mít jednu nespornou výhodu – budou zdarma.
A co uděláte vy? Máte v podstatě tři možnosti. Buď necháte cenu aplikace takovou, jaká je a budete doufat, že zákazníky přesvědčí hodnocení uživatelů, případně doporučení (viz sociální faktor). Nebo snížíte cenu tak, aby zákazníkům připadala atraktivní. Poslední možností, avšak poměrně hojně vývojáři využívanou je, že udělají bezplatnou verzi aplikace, která bude zdarma. Nicméně v takových případech se pak musíte často smířit s všudypřítomnou a obtěžující reklamou.
Pokud však patříte mezi uživatele, kterým se za aplikace nechtějí utrácet peníze, je pro vás mnohem lepší alternativou platforma Android.
Praktičtější webové rozhraní Obchodu Play
V mnoha ohledech jsou obchody Applu a Google podobné. Pokud jste iOS uživatel a vezmete si do ruky zařízení s Androidem, určitě nebudete mít žádný problém otevřít obchod, vyhledat a nainstalovat si aplikaci, kterou zrovna potřebujete. Zrovna tak nebude mít žádný problém uživatel Androidu, pokud si vezme do ruky iPhone a bude chtít udělat to samé. Ten hlavní rozdíl však nastane v okamžiku, kdy si sednete k počítači a otevřete webové rozhraní jednotlivých obchodů.
Na první pohled rozdíl nebude patrný. V obou obchodech dostanete o aplikaci stejné informace, aplikace budou mít totožný název, ikonu a dost možná uvidíte i podobné screenshoty. Nicméně pouze Obchod Play vám dá tu možnost aplikaci nainstalovat přímo z webových stránek.
Stačí být přihlášen ke svému Google účtu, kliknout na instalaci aplikace a potvrdit zařízení, na které chcete aplikaci instalovat. App Store tuto možnost bohužel nenabízí. Pokud si chcete nějakou aplikaci nainstalovat, musíte ji sami vyhledat v App Store přímo v daném zařízení, ve kterém ji chcete používat.
Google Play a lepší procházení aplikací
Informace o jednotlivých aplikací jsou v zásadě totožné jak v App Store, tak na Google Play. Pro běžného uživatele je však jednodušší tyto informace procházet v Obchodě Play. Nejlepší porovnání dostaneme, když si otevřeme každý obchod zvlášť v samostatném oknu prohlížeče a ty si pak dáme vedle sebe. Google Play drží linku, která začíná stručnou informací o aplikací, pod ní se nachází tlačítko na instalaci aplikace. Následují screenshoty z aplikace, které jsou občas doplněny o video, dále pak informace o aktuální verzi, hodnocení aplikace a komentáře jednotlivých uživatelů. Přehled také obsahuje informace od vývojářů, datum, kdy došlo k poslední aktualizaci, případně se kterou verzí Androidu je aplikace kompatibilní.
Naproti tomu App Store je strukturován do dvou sloupců, menšího na levé straně a většího na straně pravé, což je pro uživatele poněkud hůře čitelné. A i když k hrám i aplikacím vývojáři mohou přidávat videa, ve webové verzi App Store je jednoduše neuvidíte.
Širší kompatibilita aplikací
Ačkoliv se to na první pohled nemusí zdát, jedná se jednu z nevýhod aplikací pro iOS. Ne všechny aplikace, které máte nainstalované na iPhonu, budou kompatibilní s vaším iPadem. Problém je ve velikosti displeje a s tím si některé aplikace neumí poradit.
Oproti tomu zařízení fungující na platformě Android toto umí. Aplikace, které si nainstalujete na svůj smartphone vám budou v drtivé většině případů fungovat i na tabletu. Jsou buď plnohodnotně kompatibilní s velkým displejem, případně se vám otevřou uprostřed displeje ve velikosti srovnatelné s displejem telefonu. Toto sice může být omezující, nicméně je rozhodně lepší mít aplikaci na tabletu k dispozici alespoň v této formě, než jí nemít vůbec.
Závěrem bychom chtěli uvést, že tento článek rozhodně neslouží k tomu, aby jeden operační systém ve čtenářových očích stavěl před druhý, či posuzoval a hodnotil, který z nich je lepší. Chtěli jsme pouze vypíchnout určité body, které jsou uživatelsky přívětivější, a zde zkrátka Google Play vítězí na plné čáře.