- Meta zvažuje zavedení předplatného bez reklam pro své sociální sítě
- Měsíčně byste mohli zaplatit přibližně 320 korun za kompletní odstranění reklamních sdělení
- Otázkou zůstává, zda toto řešení bude vyhovovat regulátorům v rámci Evropské unie
Patrně nikdo z nás nemá v oblibě reklamní sdělení. Ať už se vám netrefují do vkusu, omylem vyzradí plánované překvapení nebo vás jen obtěžují, jejich existence je pro řadu webů a internetových služeb naprosto nezbytná, neboť financuje jejich fungování. Alternativou k všudypřítomným reklamám jsou pravidelné měsíční platby, které jsou ovšem u uživatelů přibližně podobně „oblíbené“. Přesto mít na výběr není na škodu, což je myšlenka, která se podle posledních spekulací usídlila také v Metě, jež provozuje největší sociální sítě světa.
Společnost Meta přednesla regulačním úřadům Evropské unie návrh, ve kterém by každému Evropanovi, který nesouhlasí s využíváním svých dat pro cílení reklamy na Facebooku a Instagramu, naúčtovala měsíční poplatek. S tímto tvrzením alespoň přišel respektovaný deník The Wall Street Journal. Podle něj jde zároveň o reakci na návrh Evropské unie, která hrozí Metě omezením jejích cílených reklam, pokud předtím nezíská od uživatelů výslovný souhlas k využívání jejich dat.
Vzhledem k tomu, že obchodní model sociálních sítí Mety stojí na personalizovaných reklamách, jednalo by se o citelný výpadek příjmů společnosti. Inzerenti totiž mají tendenci platit za široce cílené reklamy mnohem menší částky. Řešení v podobě předplatného by se tedy dalo zařadit mezi ty, na které platí rčení „vlk se nažral, ale koza zůstala celá“. Uživatelé by i nadále měli možnost používat Facebook a Instagram zdarma, nicméně pokud by jim reklamy a využívání osobních dat při jejich cílení vadilo, mohli by sáhnout po placeném modelu.
Podle The Wall Street Journal toto řešení Meta představí evropským uživatelům v následujících měsících, pokud s ním budou regulátoři souhlasit. Meta by si mohla účtovat 10 eur (cca 245 Kč s DPH) za jeden účet na Facebooku a Instagramu pro desktopová zařízení, přičemž pokud byste chtěli reklamy odstranit i z chytrých telefonů, stoupla by cena na 13 eur (cca 320 Kč s DPH). Každý další účet by poté znamenal zvýšení ceny o 6 eur (cca 150 Kč s DPH). Pakliže tato varianta vstoupí v platnost, bude zajímavé sledovat, zda si uživatelé v Evropské unii cení více svého soukromí, nebo jestli preferují peníze na účtu.