TOPlist

Evropská komise opět úřaduje. Google chce rozdělit na dvě společnosti

Neonový nápis Google
  • Evropští úředníci chtějí oddělit reklamní byznys od Googlu
  • Podle nich zneužívá svého dominantního postavení
  • V podobném duchu se s Googlem soudí i americké ministerstvo spravedlnosti

Evropská unie je silným hráčem nejen na globální politické scéně, ale také má silné slovo, co se týče obchodních aktivit velkých korporací. Ty mají mnohdy větší rozpočty než některé státy, a tak není divu, že tu a tam Evropská unie proti nim zakročí, aby své postavení nezneužívaly. Nyní je jeho výkonnému orgánu, tedy Evropské komisi, trnem v oku Google, konkrétně jeho část zabývající se prodejem reklamního prostoru. Právě co se týče reklam, má komise podezření, že firma z Mountain View zneužívá svého dominantního postavení.

Google zneužívá svého dominantního postavení na trhu

Vzhledem k tomu, že Google figuruje de facto ve všech fázích dodavatelského řetězce, zneužívá svého dominantního postavení na trhu k tomu, aby zvýhodnil své vlastní zprostředkovatelské služby. Zajímavé je, že americké ministerstvo spravedlnosti rovněž žaluje společnost Google kvůli jejímu reklamnímu byznysu a chce ji rozdělit, protože podle něj nezákonně monopolizuje trh. Google vytvořil služby pro inzerenty i vydavatele. Kromě toho společnost Google vytvořila burzu reklamy s názvem AdX, která je často upřednostňována ostatními dvěma službami souvisejícími s inzerenty a vydavateli. Stručně řečeno, společnost Google je na straně nákupu i prodeje.

Systém AdX je navíc schopen podávat další nabídky i poté, co jej odeslali všichni ostatní uchazeči, přičemž Google je navíc předem informován o nejlepších nabídkách konkurence. Je tak díky tomu schopen nabídnout vždy tu nejlepší nejlepší cenu, navíc platforma Google Ads, kterou využívá řada inzerentů, využívá výhradně burzu AdX. Gigant z Mountain View si tímto systémem zajistil, že záleží pouze na jeho rozhodnutí, jestli reklamní zakázku získá či nikoli.



jumpstory praha prague mesto city



Nepřehlédněte

Immersive View pro Google Mapy konečně v Česku. Novinek je ale mnohem více

Evropští úředníci jsou pevně přesvědčeni, že Google ze své vlastní vůle svůj monopol neomezí, a proto musí zasáhnout Evropská komise a přijít s návrhem, který by dominantní postavení americké společnosti na trhu s internetovými reklamami omezil. Google má ještě čas na odvolání, ale pokud neuspěje, hrozí mu potenciální rozpad a pokuta ve výši 10 % jeho ročního celosvětového obratu.

Autor článku Dominik Vlasák
Dominik Vlasák
Redaktor, cestovatel, fanoušek technologií, Star Wars a dobré kávy.

Kapitoly článku