Sledujte nás na YouTube

Elektrický tahač Semi a nový, pekelně rychlý Roadster. Tesla představila auta z budoucnosti

Dlouho očekávaný elektrický tahač od americké společnosti Tesla byl včera oficiálně představen. Konkurence na tomto trhu poměrně rychle roste, na elektricky poháněných tahačích pracuje i například Daimler či Bosch. Tesla se však snaží zaujmout technologiemi navíc, které mají přesvědčit přepravní společnosti k přechodu od dieselových spalovacích motorů k nádržím v podobě baterek, a vybrat si právě automobilku s Elonem Muskem v čele.

Tesla Semi: výkonný dříč na elektřinu

Stroj zvaný Tesla Semi má dojezd 800 kilometrů a z 0 na 96 kilometrů v hodině se dokáže rozjet za 5 sekund, při zapřažení nákladu o váze 40 tun se rozjezdový čas protáhne na stále působivých 20 sekund. Nabíjení pak probíhá rychlostí 640 kilometrů za 30 minut, ta však nejspíše bude podmíněna přistavením vozidla k takzvanému Megachargeru, jež bude automobilka stavět po celém světě.

V rámci zjednodušení výroby se Tesla snažila instalovat díly, které najdeme i u Modelu 3. Na každém ze zadních kol tedy najdeme samostatný elektromotor používaný právě v modelu 3, který se spolu s bezpečnostními systémy stará o to, aby se tahač nedostal do nebezpečného smyku, kdy se kabina s řidičem otočí proti směru jízdy, přičemž se před ni dostane návěs a nekontrolovaně se řítí kupředu (tzv. jackknifing). Pozornost byla věnována i přednímu sklu, které by mělo být výrazně odolnější vůči nárazu.

Do této situace, tzv. jackknife, by se Tesla Semi neměl nikdy dostat.

K dalším technologiím, kterými jsou vozy od Tesly vybaveny, neodmyslitelně patří i autopilot, kterým disponuje i Semi. Ten je schopen udržet vozidlo v jednom pruhu, adaptivně brzdit a zrychlovat podle automobilů před ním, i varovat v případě, kdy by řidič při změně jízdního pruhu přehlédl jiného řidiče. K tomu pomáhají i kamery zajišťující 360° rozhled.

Řidič ve středu všeho dění a téměř žádná údržba

Samotný design kabiny má odkazovat na budoucnost, zároveň byl zvolen i proto, že má menší aerodynamický odpor, než Bugatti Chiron. Velkou změnou prošel i interiér, kde je řidičova sedačka uprostřed. Jedná se o krok vstříc pohodlí řidiče, jelikož sedačka pro spolucestujícího je ve většině kamionů většinu času nevyužitá. V případě, že by přece jen bylo třeba vzít stopaře, je za řidičovou sedačkou ještě jedno křeslo. Po obou stranách jsou pak umístěny velké tablety, kde bude k dispozici navigace, monitorování mrtvého úhlu a další informace o jízdě.

Velkou výhodou z dlouhodobého hlediska by měla být i konstrukční jednoduchost elektromotorů, které neobsahují tolik pohyblivých částí, a absence mimo jiné převodovky. To by mělo přepravním společnostem výrazně šetřit náklady spolu s nižší cenou na jeden kilometr, která prý činí v přepočtu zhruba 11,5 Kč, oproti dieselovým motorům, kde je cena zhruba 17 Kč. Elon Musk navíc slibuje, že s tahačem nebudou žádné problémy po jeden milion mil, tedy 1,6 milionu kilometrů. Výroba tahače začne v roce 2019, cena prozatím nebyla odhalena.

Tesla Roadster: tryskáč na čtyřech kolech

Kromě tahače byl představen i nástupce modelu Roadster, jež byl vůbec prvním modelem, který Tesla vyrobila před modely S, X a 3. V případě zmíněného nástupce se v současnosti jedná o nejrychlejší sériově vyráběné auto, které doslova vystřelí z 0 na 96 km/h za 1,9 sekundy, z klidného stavu se pak řidič dostane do stavu neklidného v rychlosti 160 km/h za 4,2 sekundy. Maximální rychlost má přesáhnout 400 kilometrů v hodině a 200 kWh baterie má zajistit dojezd 630 mil, tedy 1008 kilometrů.

Produkce tohoto modelu by měla začít v roce 2020 a cena má začínat na 200 000 dolarech, tedy zhruba 4,3 miliony Kč. Prvních 1000 kusů pak bude vyrobeno v exkluzivní sérii při ceně 250 000 dolarů (5,4 miliony Kč).

David Preiss

Student vysoké školy žijící v Praze. Rád zkouší nové věci a neustále šilhá po novém telefonu, i když ho nepotřebuje. Fanoušek Elona Muska a jeho projektů, především pak vozů Tesla. Rád běhá, plave a odpočívá na gauči.

43 komentářů

  1. Myslím že než se odeberu na penzi, budou elektrotahace brázdit silnice, takže se jistě i svezu.

  2. Ph (neregistrovaný)

    Drzim elektromobilom palce. Cisla o dojazde su paradne. Samozrejme sa nejedna o ludove auta ale ajtak 400km by bola parada.

    Samozrejme ze maju za sebou tiez emisie. El energia sa tiez nevyraba cisto.
    Co je ale podstatny rozdiel, elektromobily nespaluju palivo v mestach, a dalej palivo na pohon dokaze vyrobit kazdy stat na svete, dokonca u seba na dome.

  3. Václav (neregistrovaný)

    Tohle je konec porsche. Kdo by si už jen koupil porsche za 150 000 dolarů když může mít mnohem dražší a imidzovejsi teslu za 250 000 dolarů. Jsem si isty ze znacky jako ferrari nebo porsche do 5 let zaniknou. Gratuluju muskovi a americkému lidu k dalšímu úspěchu v psani automobilove historie a posouvání hranic lidských možností.

    • Petr2 (neregistrovaný)

      Pozor, nekteri zdejsi pubescenti by tu ironii nemuseli poznat a myslet si, ze to myslis vazne. ;-)

  4. Václave nemyslím si že by to tradiční, tebou jmenované značky, nějak ohrozilo 😉

  5. “Sporťák” na silnici má mít charisma, má přitahovat, elektromobilům zvuk prostě chybí, tak to dohání samplem motoru v reproduktorech (BMW i8). Co udělalo ekošílenství z F1? Kdo sleduje Formuli E?

    • Ph (neregistrovaný)

      Aj smartphony mali mat klavesnicu pred 10 rokmi :D
      Neboj sa, taky elektricky sportak je dost vynimocny a moc ich na cestach nejazdi. Prave to bude prachacov pritahovat. Porsche vidis vsade.. Zas ten pocit ked ta zatlaci do sedacky vycari usmev nejednemu majitelovi.

      Sportove auto ma sportovo jazdit a to predsa ta tesla robi este lepsie :) Chapes, ide o jazdu samotnu.
      To je len o zvyku. Podla mna by kludne mohli aj imitovat nejaky futuristicky elektrozvuk pri zrychleni. Vsetko sa da spravit ak to trh bude vyzadovat.

      Osobne som zvedavy na tie elektroauta. Mohlo by sa to uz konecne zacat sirit, lenze aj samotna tesla ma problemy s vyrobou masoveho model3 tak neviem.
      Ja by som uvital nieco vacsie a za normalnu cenu do 40 000. Elektro pickup alebo hybrid

      • Petr2 (neregistrovaný)

        Patriku, jaky sportovni charakter proboha muze mit auto, ktere sebou veze 800 kg baterii? Proboha, sedel jsi nekdy ve skutecnem sportovnim aute? Hbitost, agilita, ovladatelnost, to vse vyzaduje nizkou hmotnost. A to nemluvim o zvuku, charakteru motoru atd. Elektromobil je dobry v jedinem parametru – zryuchleni z nula na sto. A to vyuzijes leda pri drag race, jinak je to nepouzitelne.
        Vyjadruj k vecem, o kterych alespon vzdalene neco tusis
        (zatim teda vubec nevim co by to mohlo byt). Tady jsi naprosto mimo.

      • Ph (neregistrovaný)

        Lebo bateria sa neda osadit na mieru ze ? Jeden model moze byt performance, dalsi long distance apod. Viem si predstavit aj pretekarske specialy ktore by mali vymenny mechanizmus baterii a v boxoch by vymienali baterie namiesto tankovania.
        Tvoje agresivne reakcie sa ani neoplati riesit. Kazdy jeden tvoj prispevok je v podobnom zneni. Vsetci ste tupci ja som kral.
        Asi sa citis nedoceneny ked sa potrebujes vyblaznit na diskusiach.
        Ty si clovek ktory hodnoti len podla sucasnych trendov. Ak su v mode klasicke displeje, ttie s tenkymi ramcekmi su blbost.
        Ak su v mode auta so spalovacimi motormi, vsetko ostatne je blbost.

      • Petr2 (neregistrovaný)

        Patriku ne, jenom nejsem p*sahany ma*or odtrzeny od reality, fyzikalnich zakonu, logiky a ekonomickych zakonitosti.

      • Ph (neregistrovaný)

        Mensi akumulator mensia hmotnost. Tvoja fyzika :) ludia so sportovymi autami nepotrebuju jazdit 800km a viac

      • Petr2 (neregistrovaný)

        Uff, tak na tohle fakt nemam. Jsi dost stary na to, abys nemel premysleni 9leteho fakana. Tak s tim kua neco udelej.

      • Ph (neregistrovaný)

        Pozri sa. Ak budu chciet spravit lahsi supersport s mensim dojazdom tak ho jednoducho spravia a osadia bateriou s mensou kapacitou. Plna nadrz paliva tiez nieco vazi.

        Ale suhlasim ze v kategorii supersportov uz nemaju co extra ponuknut. Taka kategoria sluzi tesle na zvysenie ziskov a financovanie masovej vyroby

      • Petr (neregistrovaný)

        Ano jde o jízdu samotnou, ne o hrubý výkon. Mimochodem, jak to podle tebe lehčí a s menším dojezdem sportovní elektroauto dojede na okruh. Budeš ho vozit extra? Sni dál…. Opravdu nevíš o čem mluvíš…

      • Ph (neregistrovaný)

        Da sa to ? Da. Tak o com potom.
        Ako som pisal, pre sportove auta s mensim dojazdom by mohol fungovat system vymeny baterii. Este rychlejsi ako dotankovanie plnej nadrze ;)
        Tak ako funguje vo velkoskladoch.

        Ale clovek ako ty ma klapky na ociach ako kon. Ja som napisal, elektroauta davaju zmysel skor v inej kategorii. Tj obycajne mestske male auta, commutery. Tam by bol rozdiel drasticky ak by v takom Bangkoku, Pekingu odrazu jazdilo 90% elektroaut.

        Takze. Sportove auto sa da postavit, ale velky vyznam nema

      • Petr2 (neregistrovaný)

        Ty myslis, ze ty baterie v tech skladech swe nabiji samy od sebe? Ze vzduchu? Vis, kolik auta zastavi za den na jedne jedine pumpe? Kde budou ty baterie asi skladovat? Patriku, toto jsou zakladni veci, ktere si dokaze spocitat i polointelignetni op*ice, proc to nezvladas ty?

      • Petr2 (neregistrovaný)

        Ty myslis, ze ty baterie v tech skladech se nabiji samy od sebe? Ze vzduchu? Vis, kolik auta zastavi za den na jedne jedine pumpe? Kde budou ty baterie asi skladovat? Patriku, toto jsou zakladni veci, ktere si dokaze spocitat i polointelignetni op*ice, proc to nezvladas ty?

      • Jj (neregistrovaný)

        Jen abych si rejpnul do místních expertů přes auta. Petr2 tu zarputile tvrdí jak je váha u sportovního auta špatná a má svým způsobem pravdu, nic to však nemění na tom, že svého času když vyšel bugatti veyron tak ve velmi populárním britském pořadu o autech s ním zajeli testovací kolo. Umístil se na prvních příčkách a dlouho se tam držel. Pro úplnost příběhu veyron má pohotovostní hmotnost 1888kg, což je na supersport hrozně moc! Přidáte řidiče a hned jste na 2tunách. A přesto držel první příčky ;)

        Tím nechci tvrdit, že tento nový roadster to bude mít stejně. Jen bych určitě nezatracoval možnost jeho veliké popularity jako sportovního auta.

  6. Petr2 (neregistrovaný)

    Jenom dalsi dil pyramidove hry Elona Muska. Opet mu dosly prachy, tak se snazi nalakat naivky aby mu zaplatili zalohu, tentokrat ovsem podstatne vyssi nez u Modelu 3. Navic je potreba od toho pru*seru jmenem model 3 odpouta pozornost. Kdo videl Vrteti psem, vi o cem mluvim. Najde se jeste dost bl*bcu, kteri mu na to skoci?

    • Petr2 (neregistrovaný)

      Ale jinak hezky redner z CADu, takovych studenti designu nasekaji za rok nekolik desitek.

    • lukass71 (neregistrovaný)

      Ten clovek investuje do budoucnosti a celkem se mu dari (uspech nemusi byt pouze po financni strance), je to vizionar. Pruseru jmenem model 3? Co za pruser to auto ma? Za relativne malo mas auto s fantastickou vybavou, relativne ok vykonem a dojezdem. A co mas s tim renderem? Lepsi fakt neni potreba, vizualne vypada dobre, realisticky. Myslim, ze jediny blbec jsi tu ty..

      • Petr2 (neregistrovaný)

        No praveze nemas. Model 3 a nabeh vyroby je obrovsky pruser. To, co meli vyrabet ted zatim posunuli na konec Q1 2018 a to neni konec. No, kazdopadne je dulezite, ze ted konecne na natlak akcionaru umoznili rezervaci na model 3 zahrnout do zaveti. Vetsina tech, co zaplatili zalohu se totiz auta pri soucasnem tempu nedozije. Naopak zajimave vypada skutecnost, ze dedicove dostanou uz vlastne rovnou veterana.

        PS: co je na vybave M3 fantastickeho? vzdyt je oholene na kost. Zrejme jsi jeste nesedle v poradne vybavenem aute. Skodovkar? Tam by to davalo smysl, ti jsou na holobyty zvykli.

      • lukass71 (neregistrovaný)

        Ohromny zajem, nezvladaji vyrobu vcas.. Nic nenormalniho, do roka je budes potkavat na ulici.. Najdi mi podobne vybaveny auto (kdyz uz jsme u toho tak rovnou elektromobil) za stejnou cenu, tj $35k. A ne, Audi.

      • Petr2 (neregistrovaný)

        Podle planu meli ted vyrabet 5000 aut za tyden. Od zari jich vyrobili 260 (slovy dvestesedesat). To neni o obrovskem zajmu (hromada lidi mimochodem rusi rezervace), to je o neschopnosti nastartovat vyrobu. Chapes?

      • Petr2 (neregistrovaný)

        Muskovi tecou nervy, rve na novinare, kteri se ho na neustale problemy s vyrobou M3 ptaji. A to nemluvim o naprosto tragicke kvalite vyroby. Hochu, trosku to sleduj.

  7. Mário (neregistrovaný)

    No urcite si rovnako uspesny ako Musk a preto tu mozes pisat svoje blbosti. Aj keby tesla zajtra kraxla svoj hlpsi zmysel naplnila ale clovek akl ty to asi nikdy mepochopi. Si urcite odbornika ako svina a verim ze na papiery si osedlal XY sportiakov a coskoro zavne vychadzat tvoja vlastna relacia o autach a budes lepsi ako Top Gear. Lahko sa kritizuje ze viem ze ty by si teslu okamzite postavyl na nohy a za 2 roky by si ovladol trh. Skoda ze Musk nevie o takom talente ako ty a zamestnava samych babrakov.

    • Ph (neregistrovaný)

      Petr by rovnako rozsiril windows na mobiloch podla jeho reci o neschopnosti ms. To je jedno ze ludia chcu aplikacie, on by ten os navrhol tak ze by ludia odrazu zacali kupovat treti os bez aplikacii. Proste by bol tak dobry a vynimocny.

    • Petr2 (neregistrovaný)

      Mario, jsi uplne mimo. Auto s baterkama, ktery se nabiji z el site je 150 let stary koncept. Dokonce tady bylo drive, nez auto na benzin. A uz tehdy se ukazalo, ze je to nesmysl. Tesla a Musk se tady za pomoci masivnich dotaci snazi protlacit neco, co nikdy nebude masovou zalezitosti. Musk je vyborny strateg a recnik a za to ze dokazal oblbnout tolik hlupaku aby mu doslova vnutili sve penize mu patri zaslouzeny obdiv.

      • Ph (neregistrovaný)

        A co ??? Nemoze sa vyvijat ten koncept ?
        Ine automobilky a aj politici ako Merkelova, co je Nemecko svetovy lider v automobilizme sa vyjadruju o elektromobilite inak. Su tupi? A ty mas ten spravny nadhlad?
        Chapes to? Moze nastat utlm predaja aut, kriza ako predtym, srotovne.
        Oni potrebuju sviezi impulz, nieco nove, odlisne, futuristicke, moderne.

      • Petr2 (neregistrovaný)

        Boooze, to je zase snuska nesmyslu, bez ladu a skladu. Nieco nove, futuristicke se 150 starou technologii? Co ma Merkelova spolecne s automobilizmem? To je politicka, ktera o technologiich vi kulovy stejne jako ty. Podivej se do Norska, Danska. Tam se po utnuti dotaci neprodala jedina Tesla. Tesla je na pokraji krachu, zadluzena az po usi. Auto na baterky nabijene z el site je totalni nesmysl, ve meste o to vic, protoze ho nemas kde nabijet. Nebo myslis, ze lide budou na sidlsiti tahat z oken prodluzky? tak tupy snad nemuzes byt ani ty. i kdyz…

      • No to bude tým že Cena je stale daleko vyššia ako spalovacie autá.. Ľady sa začnú hýbať až ked cena bude minimalne rovnaká.

        A okrem toho aspoň pre mna by tesla neponukala nič kvôli čomu by som si ju mal kúpiť. Ten sparťanský fádny interiér nič moc. Lacné materíaly vo vnútry taktiež.

        Určite radšej by som bral Arteon.. Aj keď aj ten nieje o nič lepší než CC z roku 2015. A o kvalitnej VR6 ani nehovorím. Ktorá sa už nerobí

    • kukučako (neregistrovaný)

      peterík2
      ty si klasický tuzzer
      dufam,že tvoj motorarsky vrchol je ochcavia f TDi , s čipem, kua , zadymeným náraznikom a kua jak to jede vodspod

      • Petr2 (neregistrovaný)

        Nafta patri do kamen, ja jezdim na benzin. Co delate s klukama na vesnici s dvojkovym golfem je mi jedno, me do toho netahaj. Skodovka mi do baraku nesmi uz temer 20 let. Takze mimo, mimo a opet mimo. A mozna by to chtelo nejdriv pochopit psany text. Nikde nepisu, ze elektromobilita je spatna. Mluvim o Tesle a o elektromobilech s baterkama, ktere se nabiji z verejne site. On to totiz neni jediny druh elektormobilu, Vime? Kazdopadne, auto se spalovacim motorem tady s nami bude jeste par desetileti. A nauc se odpovidat, pozijes na to tlacitko (chvilka napeti)… “Odpovedet”.

        Priste, nez se pokusis udelat ze me hlupaka, dobre si to priprav, takhle jsi za hlupaka jenom a pouze ty.

  8. 123 (neregistrovaný)

    Co se tyce SEMI, tak tam jsem nejak nepostrehl to nejdulezitejsi a to je kde bude ridic spat, protoze ridici kamionu spi prave v uloznem prostoru za sedackami – kde je standardne tomuto prizpusobeno.
    U modernizovaneho Roadsteru bych upravil vetu “V případě zmíněného nástupce se v současnosti jedná o nejrychlejší sériově vyráběné auto” na “…by se jednalo o nejrychlejší sériově vyráběné auto”, protoze se nevyrabi a uvedene hodnoty nejde realne otestovat. Je dobre zminit i to, ze zaloha na “standardni” verzi je 50k USD a zaloha na “exkluzivni” serii je v plne vysi vozu :) Tohle je vyborna strategie, ktera Muskovi vychazi – zpusob jak nalit do firmy penize a nebrat si uvery nebo vydavat dalsi upisy. Tezko rict co bude za 3 roky, dost mozna se na ty hodnoty Roadster dostane – treba i na ten najezd, ale mozna se v 2020 budou dostavat na podobne hodnoty i u konkurence.
    …kazdopadne TESLA zase ceri vody a ostatnim automobilkam se zvetsuji vrasky :-)

    • Kde by spal? Na hotelu, ve spoustě zemí se už nocleh řidičů v kabině pokutuje.

      • htcjirka: Nepokutuje se prespavani v kabine, ale o dodrzeni 45 hodinove pauzy po 6 dnech za volantem. Ke to soucast boje “te spravne casti EU” proti nechtene levne konkurenci z “odpadkove casti EU”

      • Spaní v kabině v době nařízeného odpočinku se ve Francii, Belgii pokutuje.

      • Jestlipak na podmínku nocování pamatují borci z SCS u ETS2?:)

      • htcjirka: Ano, nařízený odpočinek je těch 45 hodin po 6 dnech cesty. Od června platí i v Německu. Ale i těch 6 dní musí někde řidič spát a na to jsou lůžka v zadní části kabiny. Belgie a Francie tlačí, že hotel nestačí a řidič má být po 6 dnech doma…proč asi, že.

      • 123 (neregistrovaný)

        tak to jsem nevedel, jenom kdyz projizdim po CR tak vidim vsechny ty “kamionaky” chrapat v aute a to maji ruzne zahranicni znacky. Napr. i v Nemecku je hodne odstavnych parkovist, ale jsou to jenom takove ty “stop&go” bez benzinky, jenom s plackem na stani a v lepsim pripade i s WC – v tom horsim jenom s prilehlym polem/loukou. Tam se asi taky moc se spanim nepocita. Ale budoucnost prespavani v motelu (byt povinna) zni dobre, ikdyz v CR je problem vubec nekde ten kamion odstavit natoz pak aby byl nejaky motel na dalnici. Treba v pristim tisicileti.

    • SLOVovca (neregistrovaný)

      Už se nedivím že telefonům houby rozumíte, kamioňáci.

Přidejte komentář

Upozornění: pokud odešlete anonymní komentář s příliš mnoha odkazy, případně použijete nesrozumitelné jméno či neexistující e-mail, může se stát, že náš systém pro rozpoznávání komentářů příspěvek detekuje jako spam. V takovém případě nebude komentář publikován hned, ale bude potřeba jej schválit, což může nějaký čas zabrat. Vyžadované informace jsou označeny *