Domů » Články » Elektrický tahač Semi a nový, pekelně rychlý Roadster. Tesla představila auta z budoucnosti

Elektrický tahač Semi a nový, pekelně rychlý Roadster. Tesla představila auta z budoucnosti

Dlouho očekávaný elektrický tahač od americké společnosti Tesla byl včera oficiálně představen. Konkurence na tomto trhu poměrně rychle roste, na elektricky poháněných tahačích pracuje i například Daimler či Bosch. Tesla se však snaží zaujmout technologiemi navíc, které mají přesvědčit přepravní společnosti k přechodu od dieselových spalovacích motorů k nádržím v podobě baterek, a vybrat si právě automobilku s Elonem Muskem v čele.

Tesla Semi: výkonný dříč na elektřinu

Stroj zvaný Tesla Semi má dojezd 800 kilometrů a z 0 na 96 kilometrů v hodině se dokáže rozjet za 5 sekund, při zapřažení nákladu o váze 40 tun se rozjezdový čas protáhne na stále působivých 20 sekund. Nabíjení pak probíhá rychlostí 640 kilometrů za 30 minut, ta však nejspíše bude podmíněna přistavením vozidla k takzvanému Megachargeru, jež bude automobilka stavět po celém světě.


V rámci zjednodušení výroby se Tesla snažila instalovat díly, které najdeme i u Modelu 3. Na každém ze zadních kol tedy najdeme samostatný elektromotor používaný právě v modelu 3, který se spolu s bezpečnostními systémy stará o to, aby se tahač nedostal do nebezpečného smyku, kdy se kabina s řidičem otočí proti směru jízdy, přičemž se před ni dostane návěs a nekontrolovaně se řítí kupředu (tzv. jackknifing). Pozornost byla věnována i přednímu sklu, které by mělo být výrazně odolnější vůči nárazu.

Do této situace, tzv. jackknife, by se Tesla Semi neměl nikdy dostat.

K dalším technologiím, kterými jsou vozy od Tesly vybaveny, neodmyslitelně patří i autopilot, kterým disponuje i Semi. Ten je schopen udržet vozidlo v jednom pruhu, adaptivně brzdit a zrychlovat podle automobilů před ním, i varovat v případě, kdy by řidič při změně jízdního pruhu přehlédl jiného řidiče. K tomu pomáhají i kamery zajišťující 360° rozhled.

Řidič ve středu všeho dění a téměř žádná údržba

Samotný design kabiny má odkazovat na budoucnost, zároveň byl zvolen i proto, že má menší aerodynamický odpor, než Bugatti Chiron. Velkou změnou prošel i interiér, kde je řidičova sedačka uprostřed. Jedná se o krok vstříc pohodlí řidiče, jelikož sedačka pro spolucestujícího je ve většině kamionů většinu času nevyužitá. V případě, že by přece jen bylo třeba vzít stopaře, je za řidičovou sedačkou ještě jedno křeslo. Po obou stranách jsou pak umístěny velké tablety, kde bude k dispozici navigace, monitorování mrtvého úhlu a další informace o jízdě.

Velkou výhodou z dlouhodobého hlediska by měla být i konstrukční jednoduchost elektromotorů, které neobsahují tolik pohyblivých částí, a absence mimo jiné převodovky. To by mělo přepravním společnostem výrazně šetřit náklady spolu s nižší cenou na jeden kilometr, která prý činí v přepočtu zhruba 11,5 Kč, oproti dieselovým motorům, kde je cena zhruba 17 Kč. Elon Musk navíc slibuje, že s tahačem nebudou žádné problémy po jeden milion mil, tedy 1,6 milionu kilometrů. Výroba tahače začne v roce 2019, cena prozatím nebyla odhalena.

Tesla Roadster: tryskáč na čtyřech kolech

Kromě tahače byl představen i nástupce modelu Roadster, jež byl vůbec prvním modelem, který Tesla vyrobila před modely S, X a 3. V případě zmíněného nástupce se v současnosti jedná o nejrychlejší sériově vyráběné auto, které doslova vystřelí z 0 na 96 km/h za 1,9 sekundy, z klidného stavu se pak řidič dostane do stavu neklidného v rychlosti 160 km/h za 4,2 sekundy. Maximální rychlost má přesáhnout 400 kilometrů v hodině a 200 kWh baterie má zajistit dojezd 630 mil, tedy 1008 kilometrů.

Produkce tohoto modelu by měla začít v roce 2020 a cena má začínat na 200 000 dolarech, tedy zhruba 4,3 miliony Kč. Prvních 1000 kusů pak bude vyrobeno v exkluzivní sérii při ceně 250 000 dolarů (5,4 miliony Kč).


David Preiss

Student vysoké školy žijící v Praze. Rád zkouší nové věci a neustále šilhá po novém telefonu, i když ho nepotřebuje. Fanoušek Elona Muska a jeho projektů, především pak vozů Tesla. Rád běhá, plave a odpočívá na gauči.
avatar
1300
  Sledování diskuze  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tedy
Uživatel
Tedy

Myslím že než se odeberu na penzi, budou elektrotahace brázdit silnice, takže se jistě i svezu.

Ph
Anonym
Ph

Drzim elektromobilom palce. Cisla o dojazde su paradne. Samozrejme sa nejedna o ludove auta ale ajtak 400km by bola parada.

Samozrejme ze maju za sebou tiez emisie. El energia sa tiez nevyraba cisto.
Co je ale podstatny rozdiel, elektromobily nespaluju palivo v mestach, a dalej palivo na pohon dokaze vyrobit kazdy stat na svete, dokonca u seba na dome.

Václav
Anonym
Václav

Tohle je konec porsche. Kdo by si už jen koupil porsche za 150 000 dolarů když může mít mnohem dražší a imidzovejsi teslu za 250 000 dolarů. Jsem si isty ze znacky jako ferrari nebo porsche do 5 let zaniknou. Gratuluju muskovi a americkému lidu k dalšímu úspěchu v psani automobilove historie a posouvání hranic lidských možností.

Petr2
Anonym
Petr2

Pozor, nekteri zdejsi pubescenti by tu ironii nemuseli poznat a myslet si, ze to myslis vazne. ;-)