Americká společnost Google v září 2014 spustila ambiciózní projekt s názvem Android One. Ten si dal za cíl rozšířit řady uživatelů zeleného robota po celém světě, především pak v rozvojových zemích. Uživatele měly lákat dostupné smartphony s čistým systémem, který bude dostávat pravidelné aktualizace. Google nicméně letos projekt výrazně oživil a změnil jeho náplň. Bude díky tomu úspěšnější?
Čistý Android pro všechny
Radikální změnou je, že Android One už není jen pro rozvojové země. Google k tomuto kroku vedla především fragmentace Androidu. Nové verze systému se k uživatelům nedostávají dost rychle, pokud se vůbec k uživatelům dostanou, jelikož spousta výrobců se do updatů moc nežene. Často jsou na vině robustní nadstavby, které předělat na novou verzi trvá poměrně dlouho. S tím by si měla poradit poslední verze systému – Android 8.0 Oreo.

Jenže než se výrazně Oreo rozšíří, bude fragmentace stále problém. Googlu se situace s Androidem jistě nelíbí – poslední kroky giganta z Mountain View naznačují, že by měl rád svůj systém pod větší kontrolou. Ať už jde o zrušení projektu Nexus a jeho nahrazení smartphony vlastní výroby s názvem Pixel. I zde se Google snaží zbavit závislosti na ostatních výrobcích, k čemuž mu má pomoci akvizice tchajwanského výrobce HTC.
Android One v tomto vytyčeném trendu pokračuje – snaží se zbavit nálepky levného Androidu pro všechny a získat nálepku čistého Androidu pro co nejvíce lidí. Mít totiž pod softwarovou kontrolou smartphony ostatních výrobců je výhodné nejen pro Google a snižování fragmentace, ale také pro uživatele, kteří budou mít nové verze systému a bezpečnostní záplaty z první ruky.
Konec levných smartphonů
S levným Androidem může Google slavit úspěchy v Africe nebo v Jižní Americe, v Evropě nebo USA ale nad takovými přístroji zákazníci jen ohrnou nos. Pro zaujetí majetnějších obyvatel naší planety je třeba přidat trochu výkonu a vše zabalit to prémiového balení, zároveň je potřeba také zajistit známější výrobce a tím i distribuční síť. Sharp se svým modelem X1 sice může slavit úspěch v Japonsku, v Polsku to ale nebude žádná sláva.

Noví výrobci, jako je čínské Xiaomi nebo právě HTC, mohou napomoci rozšíření čistého Androidu mezi širší veřejnost a zároveň pomůžou Googlu více tlačit na tradiční výrobce, aby s updaty příliš neotáleli. Zároveň tak může Google nepřímo konkurovat svým partnerům. Xiaomi Mi A1 má bezesporu zaděláno na hit letošních Vánoc, o čemž se můžete přesvědčit v naší recenzi.
Google ke změně strategie dotlačil také prostý fakt – o levné smartphony není takový zájem, jaký čekal. Alespoň při spuštění projektu to nebyl žádný hit. To ale Google neodradilo a v projektu přesto pokračoval, přičemž se ho snažil postupně i vylepšovat, třeba integrací Android One do své hardwarové divize.
Změna kurzu může jen pomoci
Nový směr Android One bude rozhodně větší úspěch, než ten současný. Větší různorodost zařízení, které Google osvobodil od hardwarových restrikcí, a přitom stále důraz na co nejnižší cenu bezesporu pomůže rozšířit řady uživatelů Androidu. Konec konců, kdo by nechtěl aktuální a svižný Android za dostupnou cenu?

Pokud Google dokáže přesvědčit dostatečný počet partnerů, aby se do projektu zapojili, a zároveň budou schopni zajistit dostatečné zásoby telefonů, bude to pro Google takřka bez práce. Distribuce zařízení totiž není silnou stránkou kalifornské firmy, což lze vidět třeba na distribučních problémech Pixelů.
Android One ale může znamenat výhodu také pro distributory. Xiaomi se na evropském trhu prosazuje jen velmi obtížně, telefon s čistým Androidem tak může znamenat snadný vstup na některé trhy, třeba na ten náš. Ve finále z těchto změn bude profitovat především zákazník, což je nejpozitivnější zprávou, kterou přináší projekt Android One.