- Legendární střílečka Doom ani po více než 30 letech nepřestává fascinovat
- Maďarský vědec se rozhodl, že radost ze hry zprostředkuje také krysám
- Cílem bylo naučit krysy nejen pohybovat se ve virtuálním prostředí, ale také střílet příšery
Herní legendu Doom patrně není potřeba dopodrobna představovat. Svůj status si titul získal nejen pro svůj nadčasový design či skvělou hratelnost, ale také proto, že se v průběhu let řada talentovaných vývojářů a kutilů začala předhánět v tom, na čem všem Doom spustí. V těchto výzvách někteří zašli tak daleko, že byli schopni Doom spustit například na těhotenském testu, žárovce či na střevních bakteriích. Pro maďarského vývojáře Viktora Tótha to nicméně nebyla dostatečně velká výzva.
Ano, Doom mohou hrát i krysy
V rámci svého zaměření se proto rozhodl k tomu, že Doom sice nespustí na ničem obzvláště kuriózním, ale naopak, že kuriozitou bude samotný hráč. V tomto případě konkrétně trojice přibližně 8 týdnů starých laboratorních krys, které příhodně pojmenoval Carmack, Romero a Tom, podle vývojářů Dooma. Virtuální realita pro hlodavce sestává z polystyrenové koule sledované pomocí pohybových senzorů, přičemž krysa je na ní zavěšena pomocí postroje, aby při pohybu nespadla. Před ní se nachází zakřivený počítačový monitor zobrazující herní prostředí a malá trubička s cukrovou vodou, kterou krysa dostane pokaždé, když dělá „správnou“ věc. Úroveň, kterou prochází, je mapa ze hry Doom 2, která disponuje dlouhými chodbami a nehybným impem, kterého je třeba zastřelit.
„Od základu jsem sestavil VR sestavu pro hlodavce a vycvičil tři krysy, aby automatizovaně a bez lidského zásahu procházely chodbou vykreslenou v enginu DOOM II,“ vysvětluje Tóth. „Přestože jsem implementoval mechanismy pro další trénink krys, aby zvládly i střílet příšery ve hře, neměl jsem dostatek času na jejich trénink.“ Cílem experimentu bylo automatizovat některé aspekty výcviku, přičemž střelba byla vázána na pohyb vzhůru.
„Zjednodušeně řečeno, tréninkový postup by probíhal takto: Krysa přijde před příšeru. Software zjistí, že příšera je v blízkosti hráče. Zpočátku krysa netuší, co má v této situaci dělat, takže tréninkový software aktivuje zvedací mechanismus a krysu zvedne mírně nahoru. Hlava aktuátoru se dotkne tlačítka. Příšera je zasažena. Uvolní se odměna v podobě sladké vody, která posílí chování,“ popsal Tóth svůj postup. Stále je ovšem otázkou, zda se krysy dokáží naučit hrát plnohodnotný Doom – na tuto otázku nám věda ještě stále dluží odpověď.