Rychlovlaky jsou především ve vyspělejších částech světa poměrně běžnou součástí hromadné dopravy. A zatímco Česká republika plánuje dostavět vysokorychlostní tratě při nejoptimističtějším odhadu v roce 2035 a při rychlosti 300 km/h, v Číně jsou s rychlovlaky mnohem dále. První prototyp vysokorychlostního vlaku založeného na magnetické levitaci (maglev) sjel z výrobní linky v čínském městě Čching-tao.

Vysokorychlostní prototyp vyrobila čínská státní firma China Railway Rolling Stock Corporation, která je největším výrobcem kolejových vozidel na světě. Prototyp zvládne teoreticky vyvinout rychlost až 600 km/h, což se blíží světovému rekordu, který stanovil japonský maglev. Od čínského maglevu se očekávají velké věci, především změna cestovních návyků běžných Číňanů.
Rychlejší než letět letadlem
Nové prototypy by totiž mohly směle konkurovat letadlům, která platí za nejrychlejší dopravní prostředky na velké vzdálenosti. Aktuálně trasu Peking-Šanghaj překonáte nejrychleji právě letadlem za 4,5 hodiny, rychlovlakem se dostanete do cíle za 5,5 hodiny. Novým maglevem však délku zkrátíte ještě o jednu hodinu oproti letadlu, tedy na 3,5 hodiny, což je na skoro 1 200 kilometrů úctyhodný čas.
Pokud testy nového vlaku dopadnou dobře, nebude jeho uvedení do výroby a ostrého provozu žádným vzdáleným termínem, jako tomu je v případě českých rychlovlaků. Na kolejnice by se mohl nový maglev podívat už v roce 2021.